فعلا نظاره‌گر بازار ارز باشید!

به عقیده تحلیل‌گران فنی بازار ارز و سکه با رفتن به کانال جدید به وضعیت اشباع خرید در آمدند. پیشکسوتان بازار معتقدند خرید در نقاط فعلی بازار ریسک بالایی دارد پس نظاره‌گر بازار باشید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایبنا، رسانه نزدیک به بانک مرکزی بهنام تاج الدینی عضو هیئت رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه گفت: از ۱۳ دی حوادث مختلفی اعم از حادثه تروریستی کرمان و پس از آن حمله انگلیس و آمریکا به یمن، درگیری با پاکستان، حمله اسرائیل به سوریه و شهادت مسئول اطلاعات سپاه قدس ایران در سوریه موجب شد تا نرخ ارز روند افزایشی را طی کند، اما با وجود شدت و تعدد بحران‌های سیاسی در محدوده اندکی دچار نوسان شد. در واقع در کمتر از یک ماه گذشته با وجود این بحران‌ها شاهد افزایش حدود ۸ درصدی نرخ دلار در بازار بوده‌ایم. بانک مرکزی منابع کافی در دست دارد، بنابراین می‌تواند با ابزارهایی که در اختیار دارد، نرخ ارز را به کانال قبلی برگرداند.

همچنین محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی پیشتر گفته بود که منابع ارزی کشور در وضعیت مناسبی قرار دارد و پاسخ‌گویی به تقاضاها و تخصیص ارز برای مصارف رسمی طبق روال ادامه دارد. بنابراین بروز برخی نوسانات در بازار غیررسمی گذرا و موقت خواهد بود.

رسانه‌های نزدیک به بانک مرکزی نوسانات این روزهای بازار را هیجانی می‌دانند و معتقدند موقت خواهد بود اما یاسر جبرائیلی نوسان بازار را مربوط به سیگنال حذف ارز ۲۸ هزار و پانصد تومانی دانست. در روز شنبه هفتم بهمن ۱۴۰۲ یاسر جبرائیلی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت؛ امروز مجلس میزان تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ برای کالاهای اساسی در سال آینده را ۴۰% کاهش داد. داستان حذف ۴۲۰۰ در حال تکرار است. دلارداران نیز سیگنال را گرفته‌اند و ارز را گران می‌کنند، اما می‌گویند علت ماجرا حمله ایران به اسرائیل است!

جبرائیلی در توییتی دیگر درمورد نوسانات بازار ارز نوشت؛ از ابتدای شهریور ۱۴۰۲ تاکنون که نرخ دلار آزاد از ۴۹ هزار تومان به ۵۶ هزار تومان جهش کرده، سه خبر مرتبط با کوتاه آمدن دولت از نرخ ۲۸۵۰۰ منتشر شده است: ۱- حذف ۲۸۵۰۰ برای نرخ تسعیر پتروشیمی‌ها ۲- حذف ۲۰۰ قلم کالای مشمول ۲۸۵۰۰ ۳- تعیین سقف ۱۱ میلیارد دلار برای تخصیص ۲۸۵۰۰ در ۱۴۰۳.

همچنین در روز شنبه صحبت‌های داوود منظور در مورد تغییرات تبصره ۱۳ در مجلس قابل توجه معامله‌گران بود. سیگنالی که «داوود منظور» به بازار داد این بود که بودجه ۱۴۰۳، ناتراز می‌شود.

درمورد مصوبه روز شنبه مجلس، روزنامه ایران اقتصادی گزارشی کار کرده با تیتر؛ بودجه به هم ریخت. طبق این گزارش با تغییراتی که در تبصره‌های ۴، ۷، ۱۴ و ۱۵ انجام دادند بیش از ۴۴۰ هزار میلیارد تومان بار مالی جدید برای دولت اجاد کرد بدون آن که منابعی برای آن‌ها وجود داشته باشد.

به عقیده تحلیل‌گران فنی بازار ارز و سکه با رفتن به کانال جدید به وضعیت اشباع خرید در آمدند. بر این اساس انتظار می‌رود قیمت دلار و سکه رو به اصلاح باشد. البته قیمت دلار در پشت خط با کاهش از میانه‌های کانال ۵۵ هزار به پله اول رسید. گروهی از معامله‌گران نوسان این روزهای بازار را به قیمت حواله درهم ربط می‌دهند و معتقدند برای کنترل بازار ارز باید قیمت درهم مدیریت شود. همچنین پیشکسوتان بازار معتقدند خرید در نقاط فعلی بازار ریسک بالایی دارد پس نظاره‌گر بازار باشید.

۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۳
کد خبر: 51749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha