۵ دلیل ریزش سنگین قیمت دلار و سکه

چرا بازار سکه و دلار امروز ریخت؟معامله‌گران ۵ دلیل دارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اکوایران، بعد از سقف‌زنی قیمت دلار و سکه در هفته گذشته بازار در روز شنبه دست فروشنده افتاد، قیمت دلار دو کانال و قیمت سکه یک کانال از دست دادند.

قیمت دلار در پشت خط جمعه کانال ۵۷ هزار را از دست داده بود اما با اخبار حمله آمریکا به مواضعی در سوریه و عراق یکسری‌ها روز شنبه موقعیت خرید گرفتند که با کاهش قیمت دلار رکب خوردند. گروهی از معامله‌گران می‌گفتند با کاهش قیمت در بازار ارز و سکه و خبر حمله آمریکا، بازار نشان می‌دهد که حمله‌ها جدی نبوده و جنبه نمایشی داشته است.

قیمت دلار هرات در ۵۷ هزار و ۴۶۰ تومان شروع به کار کرد و با شروع روند کاهش در قیمت درهم، در حوالی ساعت ۱۲ با افت قیمت کانال ۵۷ هزار تومان را از دست داد و در ۵۶ هزار و ۱۵۰ تومان بسته شد. البته این پایان کار نزول نبود و قیمت دلار هرات در پشت خط کانال ۵۶ هزار تومان هم از دست داد و در حوالی مرز حمایت نوسان می‌داد. در مجموع قیمت دلار در روز شنبه دو کانال و نسبت به سقف قیمتی سه کانال از دست داد.

قیمت درهم امارات در ۱۵ هزار و ۹۲۰ تومان بازگشایی کرد و با کاهش ۳۳۰ تومانی در ۱۵ هزار و ۵۹۰ تومان به کار خودش پایان داد. یک شایعه در بازار دست به دست می‌شد که آن را به کاهش قیمت درهم ربط می‌دادند. طبق این خبر پتروشیمی خلیج فارس در روز شنبه تزریق داشته است.

قیمت سکه در کانال ۳۳ میلیون آغاز به کار کرد و با کاهش بیش از یک میلیونی در ۳۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بسته شد. حباب سکه با کاهش کانال ۵ میلیون را از دست داد و به ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید. حباب سکه در روز شنبه در دو ماه اخیر بی‌سابقه بوده و آخرین بار در ۱۱ آذر به این سطوح رسیده بود.

چرا بازار بعد از سقف شروع به ریزش کرد و ریزش آن سریع بود؟

به عقیده معامله‌گران ریزش قیمت در روز شنبه ۵ تا دلیل داشت، اولین دلیل به افت تقاضای فصلی برمی‌گردد. با شروع شدن تعطیلی در چین به خاطر سال نو، تحلیل‌گران معتقدند فشار تقاضا برای درهم از این سمت با افت مواجه شده است. دلیل دوم به خود افزایش بی‌رویه قیمت دلار برمی‌گشت. دسته‌ای از معامله‌گران تصور می‌کنند قیمت دلار با جو و هیجان بالاتر از رقم‌های مورد انتظار رفته بود و گروهی با قلاب، طعمه شدند. دلیل سوم به خبرها و شایعه‌ها در روز شنبه مربوط می‌شد. در روز شنبه یک خبر به بازار آمد مبنی بر اینکه مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داده ایران سرعت تولید غنی‌سازی ۶۰ درصدی را اندکی کاهش داده است. این خبر از صبح با تیتر پالس مثبت ایران به واشنگتن دست به دست می‌شد. دو شایعه هم در بازار بود که روی شدت کاهش ربط داشت.

اولین شایعه درمورد دلار و یوروی کارت ملی بود در این خبر که به نقل از سخنگوی بانک مرکزی در بازار بود نوشته از فردا هر فرد با ارائه کارت ملی امکان خرید پنج هزار دلارو دارد. این درحالیست که طبق خبرهایی که از بازار می‌رسد حکایت از این دارد که نزدیک به سه ماه است صرافی‌ها مدعی‌اند دلار سهمیه نداریم. شایعه دوم هم درمورد تزریق درهم توسط پتروشیمی خلیج فارس بود که هیچ منبع رسمی آن را تایید نکرده است.

بعد از خبر و شایعه و مسائل بنیادی دلیل چهارم به تکنیکال بازار برمی‌گشت. طبق تکنیکال بازار وارد روند اصلاح شد و بعد از تشکیل مثلث، از کف خارج شد و در ادامه با از دست رفتن تزار میانی شدت کاهش بیشتر شد. سود سپرده ۳۰ درصدی قوی‌ترین دلیل و دلیل پنجم بود. از منظر معامله‌گران سود سپرده ۳۰ درصدی توانسته خیلی از نقدینگی‌هایی که صاحبان آن‌ها ریسک‌پذیر نیستند را جمع کند. با این حال گروهی در بازار مدعی هستن که خیلی از بانک‌ها اعلام کردن که ظرفیت سود ۳۰ درصدیشان تمام شده است.

به عقیده معامله‌گران فنی قیمت‌ها به سمت اصلاح گام برداشته و بازار دست فروشنده‌ است. از نظر آن‌ها بازار ارز و سکه بعد از تکمیل اصلاح در کانال پایین تصمیم‌گیری خواهند کرد.

نکته اول بازار درمورد خروج نقدینگی از صندوق‌های درآمد ثابت بود. همچنان شاهد خروج پول از این صندوق‌ها هستیم و در روز شنبه این میزان به ۸۴۰ میلیارد رسید.

نکته دوم درمورد صندوق‌های طلا بود که در روز شنبه همه قرمزپوش شدند و یکسری‌ از آن ها حبابشان خالی شد.

۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰
کد خبر: 52013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha