چرا ترمز نوسان دلار کشیده شد؟

صحبت‌های طلایی فرزین مورد توجه معامله‌گران قرار گرفت/ چرا ترمز نوسان دلار کشیده شد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اکوایران، بازار ارز در معاملات روز یکشنبه سه مرحله‌ای شد. در مرحله اول یعنی در ابتدای بازار و قبل از ساعت ۱۲، بازار با خط و نشان فرزین کاهش داشت اما در ادامه و بعد از ساعت ۱۲ وارد مرحله دوم شد و با نوسان قیمت درهم، بازار ارز و سکه به سمت مقاومت‌های مهم حرکت کردند. در مرحله سوم بازار ارز و سکه در پشت خط بعد از ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه شروع به کاهش کرد. کاهش در پشت خط بازار به دو دلیل اتفاق افتاد.

دلیل اول قبل از خبر مهم بانک مرکزی بود که قیمت به مرز مقاومتی مهمی رسیده بود و باید اصلاح می‌داد. دلیل دوم در شروع اصلاح بود که بانک مرکزی از عرضه سکه‌های جدید در مرکز مبادله از ۱۳ اسفند خبر داد.

حال و روز بازار اینطور بود که اکثر معامله‌گران معتقد بودن که بازار بالایی خاصی ندارد و بدون خرید زیاد فقط شاهد بالا رفتن بودند یعنی فقط ریسک‌پذیرها معامله می‌کردند. از نظر آن‌ها قیمت دلار و سکه جان صعود قدرتمند را ندارد و برای همین توصیه می‌کردند که در مقاطع فعلی خریدار بازار نباشید.

البته آن‌ها این بالایی بازار را هم پیش‌بینی کرده بودند اما می‌گفتند جان ندارد و مراقب باشید به شما مال نیندازند. با این حال بازار با نوسان درهم، داشت بالا می‌رفت و آماتورها معتقد بودند که بازار دارد بالا می‌رود و تحلیل‌گران می‌گویند دیگر بالا نمی‌رود. گروهی از آن‌ها جبهه اعتراضی به خودشان گرفتند و می‌گفتند از دلار ۵۰ هزار تومان دارند می‌گویند نخرید دلار ۴۷ هزار تومان می‌شود.

اما چرا بازار ارز و سکه نوسانی شد؟

لیدر اصلی بازار قیمت درهم بود اما طبق اطلاعات «اکوایران» در سمت حواله اتفاق جدیدی رخ نداده و فشار تقاضای تجاری بعد از سال نوی چینی از بازار خوابیده است. حتی شنیده می‌شد که واردکننده‌ها الان در صف ارزی نمی‌مانند و تخفیف‌های خوبی می‌گیرند، پس منشا این نوسان کجاست؟

از آن‌جایی که دلیل خاصی برای بالا رفتن نبود آن دسته از فعالان بازار که توهم توطئه دارند وارد شدند و گفتند کار خودشان است. گروهی از آن‌ها می‌گفتند بازارساز در یکشنبه عرضه شمش داشته و باید با نرخ بالاتر آن را بفروشد. دسته‌ای از آن‌ها هم معتقد بودند این نوسان‌های بازار برای جبران کسری بودجه و عیدی کارمندان است. یکسری می‌گفتند با خبر عرضه سکه، قیمت سکه‌ را به ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان آوردند، که خیلی پایین بود پس برای عرضه سکه جدید باید بالا می‌کشیدند.

البته قدیمی‌های بازار تاکید می‌کنند معمولا هیچ دولتی دلش نمی‌خواهد با نوسان دادن به بازار کسری بودجه‌ را جبران کند. آن‌ها راه‌های کم ریسک‌تری برای جبران کسری بودجه دارند. از نگاه آن‌ها وقتی تقاضای واقعی فعال نیست متهم نوسان، تقاضای قاچاق و خروج سرمایه است.

گروهی هم معتقد بودن که پول خارج شده از مسدودی برای خودروهای وارداتی به سمت بازار ارز و سکه رفته و بازارساز نمی‌خواهد دلار و سکه‌ را به این پول‌ها مفت بفروشد. بعد از خبر عرضه سکه‌های جدید از ۱۳ اسفند این گمانه‌زنی‌های گروه متوهم قوت بیشتری گرفت.

صحبت‌های فرزین در درمورد عرضه طلا در سال آینده برای کنترل قیمت ارز مورد توجه بازار بود.

یک شایعه هم در بازار یکشنبه دست به دست می‌شد. طبق این شایعه شنیده می‌شد در بازار ارز و طلای اصفهان انتقال پول از قرض‌الحسنه‌ را قبول نمی‌کنند. طبق اطلاعاتی که اکوایران کسب کرده این شایعه به دلیل نقل و انتقالات پولی از سمت بانک است که برای جلوگیری از پولشویی و فرار مالیاتی اتفاق می‌افتد.

در روز یکشنبه قیمت درهم امارات با گپ مثبت در ۱۵ هزار و ۴۵۰ تومان شروع به کار کرد و با نوسان تا ۱۵ هزار و ۶۴۰ تومان بالا رفت که عدد قابل توجهی بود.

قیمت سکه در کانال جدید بازگشایی کرد و با نوسان به ۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید. در پشت خط با خبر عرضه سکه‌های جدید، قیمت سکه این کانال را از دست داد.

نکته بازار اختلاف هزار تومانی قیمت تتر با دلار تهران بود. در روز یکشنبه قیمت دلار تهران به کانال بالاتر رفت اما تتر در کانال ۵۶ نوسان داد.

۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۶
کد خبر: 52534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha