سکته دلار؛ همه فروشنده شده اند

کارشناسان اقتصاد معتقدند کاهش عطش تقاضا، ورود به موقع‌ بازارساز و تزریق درهم، کاهش التهابات منطقه، شروع تعطیلات سال نو چینی و عرضه اوراق با نرخ سود ۳۰ درصد، همه دست به دست هم داد تا قیمت دلار آزاد ریزش کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از گروه اقتصادی خبرگزاری فارس: بازار ارز پس از گذراندن یک ماه طوفانی و رشد قیمت‌ها، این روزها در مسیر ساحل آرامش است، ‌قیمت‌ها در این بازار طی چند روز گذشته کاهشی شده و در محور نزولی قرار گرفته است.

‌بعد از سقف‌زنی قیمت دلار و سکه در دو الی سه هفته گذشته، بازار ‌از چند روز پیش دست فروشنده‌ها افتاد و بدین ترتیب قیمت دلار دو کانال و قیمت سکه یک کانال از دست داد.

افزایش تقاضای تسویه‌ای و شرایط پیش آمده در منطقه، مهم‌ترین عامل نوسان نرخ ارز بر اساس صحبت‌های احسان خاندوزی وزیر اقتصاد کشور است.

در این مدت، اقداماتی از سوی بازارساز انجام شده که به نظر می‌رسد به منظور بازگردان ثبات و کاهش اثر التهاب بازار در زمان نوسان افزایشی نرخ ارز تاثیرات خوبی داشته است.

* همه اتفاقات به نفع جناح ریزشی در بازار ارز

طبق نمودار تکنیکال، بازار وارد روند اصلاح شده و بعد از تشکیل مثلث، از کف خارج شد و در ادامه با از دست رفتن تزار میانی، شدت کاهش بیشتر شد. به عقیده معامله‌گران فنی، قیمت‌ها به سمت اصلاح گام برداشته و بازار دست فروشنده‌ها است، از نظر آن‌ها بازار ارز و سکه بعد از تکمیل اصلاح در کانال‌های پایین‌تر تصمیم‌گیری خواهند کرد.

قیمت دلار در پشت خط جمعه کانال ۵۷ هزار را از دست داده بود اما با اخبار حمله آمریکا به مواضعی در سوریه و عراق، عده‌ای روز شنبه موقعیت خرید گرفتند اما با کاهش قیمت دلار رکب خوردند. گروهی از معامله‌گران می‌گفتند با کاهش قیمت در بازار ارز و سکه و خبر حمله آمریکا، بازار نشان می‌دهد که حمله‌ها جدی نبوده و جنبه نمایشی داشته است.

* افت شدید در بازار هرات و درهم

قیمت دلار هرات این روزها ۵۷ هزار و ۴۶۰ تومان را به دلیل شروع روند کاهش در قیمت درهم، از دست داده و در ۵۶ هزار و ۱۵۰ تومان متوقف شده است.

البته این پایان کار نزول نبود و قیمت دلار هرات در پشت خط کانال ۵۶ هزار تومان هم از دست داد و در حوالی مرز حمایت ۵۵ هزار و ۷۰۰ تومان نوسان می‌داد، در مجموع قیمت دلار در معاملات دیروز دو کانال و نسبت به سقف قیمتی سه کانال از دست داد.

در حال حاضر قیمت دلار آزاد در میدان فردوسی تهران ۵۴۹۵۰ تومان و یورو ۵۹۴۵۰ تومان است.

قیمت درهم امارات نیز طی معاملات روزهای گذشته با کاهش ۳۳۰ تومانی در ۱۵ هزار و ۵۹۰ تومان به کار خود پایان داد، یک شایعه در بازار دست به دست می‌شد که آن را به کاهش قیمت درهم ربط می‌دادند، طبق این خبر پتروشیمی خلیج فارس در روز شنبه تزریق داشته است.

در این مدت بازارساز از درهم به عنوان اهرم کاهشی بازار ارز استفاده کرده است و افزایش تقاضای تسویه در آستانه سال نوی چینی کارایی این اهرم را از بین برده است، حال به نظر می‌رسد بانک مرکزی به دنبال تقویت بیشتر منابع درهم است تا قدرت خود را در بازار ارز از کانال درهم تثبیت کند.

* کاهش بی سابقه حباب سکه

قیمت سکه در کانال ۳۳ میلیون آغاز به کار کرد و با کاهش بیش از یک میلیونی در ۳۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بسته شد. حباب سکه با کاهش کانال ۵ میلیون را از دست داد و به ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید. حباب سکه در روز شنبه در دو ماه اخیر بی‌سابقه بوده و آخرین بار در ۱۱ آذر به این سطوح رسیده بود.

* اهمیت حباب سکه برای بازار ارز چیست؟

در شرایطی که معاملات دلار برای عموم غیرقانونی و قاچاق تلقی می‌شود، مردم تقاضای احتیاطی و سرمایه‌گذاری خود را به جای دلار وارد بازار سکه کردند تا ‌دارایی خود را از گزند تورم محافظت کنند. در تمام دنیا در شرایط تورمی تقاضا برای طلا، ارز و کالای سرمایه‌ای برای حفظ قدرت خرید افزایش پیدا می‌کند.

در چنین شرایطی، حباب سکه ضربه‌گیر تقاضای مردم برای بازار ارز است و از ورود بیشتر سرمایه‌ها به بازار ارز می‌کاهد و از آنجایی که بلافاصله تحت تأثیر دلار نوسان می‌کند، توانسته برای نقدینگی جذاب باشد. از طرف دیگر، چون سرمایه های خرد توانایی بیشتری برای ورود به این بازار دارند میزان حباب سکه افزایش پیدا کرده است. اما نکته‌ای که در این رابطه وجود دارد آن است که چون سکه و ارز یک بازار هم جهت هستند، رشد بیشتر سکه در نهایت می‌تواند دلار را به دنبال خود بکشد.

در سال‌های کمی دورتر حباب سکه امامی همیشه مثبت نبود، در هیجانات افزایشی نهایتاً به ده درصد می‌رسید و در رکود بازار ارز و طلا دچار حباب منفی می‌شد، چندسالی است که حباب سکه دیگر محدوده صفر و منفی را تجربه نکرده است و اخیرا رییس بانک مرکزی اعلام کرده که اقدام به عرضه سکه‌های بدون تاریخ خواهد کرد اتفاقی که در صورت وقوع حباب سکه را کاهش خواهد داد.

* شایعاتی که این بار دلار را با افت قیمت مواجه کردند

طی روزهای گذشته شایعاتی در بازار مطرح شد، اولین شایعه درمورد دلار و یوروی کارت ملی بود در این خبر ادعا شده بود هر فرد با ارائه کارت ملی امکان خرید پنج هزار دلار دارد،‌ این درحالیست که طبق خبرهایی که از بازار می‌رسد نزدیک به سه ماه است که صرافی‌ها مدعی‌اند دلار سهمیه نداریم، شایعه دوم هم درمورد تزریق درهم توسط پتروشیمی خلیج فارس بود که هیچ منبع رسمی آن را تایید نکرد.

* چرا دلار ریزشی شد؟

محمد بیات، کارشناس اقتصاد ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره دلایل ریزش قیمت‌ها در بازار ارز و سکه گفت: اولین دلیل به افت تقاضای فصلی بازمی‌گردد، با شروع شدن تعطیلات در چین به خاطر سال نو، فشار تقاضا برای درهم از این سمت با افت مواجه شده است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: دلیل دوم به خود افزایش بی‌رویه قیمت دلار مربوط است، قیمت دلار با جو و هیجان بالاتر از رقم‌های مورد انتظار بالا رفته و گروهی با قلاب دلالان، طعمه شده‌اند.

وی افزود: سود سپرده ۳۰ درصدی قوی‌ترین دلیل ریزش قیمت‌ها در بازار است، سود سپرده ۳۰ درصدی توانسته است بسیاری از نقدینگی‌هایی که صاحبان آن‌ها ریسک‌پذیر نیستند را جمع کند.

بیات تاکید کرد: نمایشی بودن اقدامات آمریکا در خصوص آغاز جنگ جدید در خاورمیانه نیز دلیل دیگری برای کاهش قیمت دلار بوده است.

۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۱
کد خبر: 52039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha