بورس در اسفند سبز می‌شود؟

نگاهی به تابلوی معاملات در هفته گذشته نشان می‌دهد که بازار سهام همچنان بی‌رمق، کم‌جان و بی‌پول است. در نتیجه اتفاقات متعدد حجم نقدینگی قابل‌توجهی از بورس خارج‌شده و در حال‌حاضر قیمت سهام در اکثر صنایع به سطوحی رسیده که فروش آنها منطقی نیست اما از طرف دیگر انگیزه‌ای هم برای خرید با وجود ارزندگی ذاتی وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از دنیای اقتصاد در هفته‌ای که گذشت نماگر اصلی بورس با حدود یک‌درصد ریزش در محدوده دومیلیون و ۷۸هزار واحد ایستاد. شاخص‌کل هموزن نیز با حدود ۱.۵‌درصد ریزش در هفته گذشته نشان از عملکرد ضعیف‌تر سهام خرد و متوسط نسبت به شاخص‌سازان داشت. ارزش معاملات خرد سهام و حق‌تقدم در بورس و فرابورس همچنان در سطوح حداقلی بود و با بیش از ۴‌درصد ریزش نسبت به میانگین هفته منتهی به ۱۸بهمن ۳۷۹۱‌میلیارد ‌تومان بود.

کارشناسان مختلف روند بازار سرمایه در واپسین روزهای بهمن را نیز متعادل اما رو به منفی می‌دانند و اگرچه معتقدند قیمت سهام ارزنده است اما جذابیت بازارهای رقیب اجازه تغییر روند را به این بازار نمی‌دهد. بازار در انتظار خبرهایی از قبیل اخبار تجدیدارزیابی برخی از سهام است و امید می‌رود بتواند اسفند را با وضعیت بهتری پشت‌سر بگذارد.

زمان فروش نیست

نیما میرزایی copy

نیما میرزایی، تحلیلگر بورس با اشاره به اینکه بازار سرمایه از منظر تکنیکال در یک روند فرسایشی و اصلاحی آرام قرار گرفته‌است، گفت: افت قیمت‌ها و اصلاحی که روی تابلوی معاملات شاهد آن هستیم، بیشتر دلایل بنیادی دارد و به اخباری برمی‌گردد که در روزها و هفته‌های اخیر به بازار مخابره شده‌اند. مهم‌ترین آنها موضوع کاهش نرخ فروش پالایشی‌ها بود. بعد از آن عرضه گواهی 30‌درصدی بود که نرخ بسیار بالا و جذابی برای بازار رقیب است و حتی به‌رغم مخالفت وزارت اقتصاد با ادامه‌داربودن عرضه این گواهی‌ها شاهد بودیم که بانک‌مرکزی اعلام کرد؛ عرضه ادامه خواهد یافت که این موضوع خود نیز روی بازار سرمایه تاثیرگذار است.وی ادامه داد: در نهایت طی هفته گذشته که بازار روی محدوده حمایتی خود قرار داشت، شاهد انتشار خبر مربوط به افت نمادهای لیدر گروه خودرویی یعنی خودرو و خساپا به بازار فرعی بودیم که طبیعتا نگرانی‌هایی را در بین سهامداران، مخصوصا سهامداران این گروه ایجاد کرد و با توجه به اهمیتی که گروه خودرویی در جهت‌دهی به بازار دارد، شاهد اصلاح مجدد بازار و ازدست‌رفتن یکی از قوی‌ترین محدوده‌های حمایتی بودیم.

میرزایی بیان کرد: با توجه به افتی که بازار سرمایه داشته، برای هفته آینده می‌توان انتظار بازار نوسانی و کم‌رمقی را داشت. از یک‌طرف فروشندگان با توجه به مقایسه‌ای که درخصوص ارزش دارایی سهام خود نسبت به بازارهای دیگر دارند، انگیزه چندانی برای فروش در قیمت‌های کنونی نداشته و از طرفی هم خریداران هنوز نشانه‌های شروع روند صعودی را مشاهده نکردند تا اقدام به خرید کنند که در نتیجه تضارب این آرا بازار هفته بعد نوسانی و کم‌حجم خواهد بود، اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که در محدوده‌های فعلی که شاهد اشباع فروش هستیم بازار به نقاط ارزنده خود می‌رسد و در آینده نه‌چندان دور شاهد برگشت تقاضا و شروع موج‌های صعودی رو به بالا هستیم. این وضعیت مشابه وضعیتی است که شاخص در سقف‌های خود دارد. در سقف‌ها توصیه به عدم‌خرید می‌شود و در محدوده‌های فعلی نیز به‌نظر می‌رسد سهامداران باید در فروش‌های خود تامل بیشتری داشته باشند تا ضمن صبوری شاهد کسب بازدهی مناسب در آینده میان و بلندمدت باشند.

سه‌شنبه سرنوشت‌ساز

ایمان رییسی copy

ایمان رئیسی، دیگر تحلیلگر بورسی با بیان اینکه «هفته گذشته هم بازار حرفی برای گفتن نداشت»، گفت: از اردیبهشت تا امروز نزدیک به ۹ ماه گذشته و تغییری در روند بازار به‌رغم پتانسیل‌ها ندیده‌ایم. خبر ‌درصد تجدیدارزیابی اخابر، ذوب و... هم نتوانسته محرکی قوی برای حرکت صعودی باشد و همچنان نبود نقدینگی در بازار را شاهدیم. در کامودیتی‌ها و در بازار ارز هم اتفاق خاصی نیفتاده است.

وی ادامه داد: اتفاق خاصی در هفته گذشته رخ نداد و ادامه همان خبرهای قبلی بود. مهم‌ترین اتفاق هفته گذشته را شاید بتوان رای تجدیدنظر درخصوص حضور شرکت کروز در هیات‌مدیره ایران‌خودرو دانست. با توجه به اینکه معتقدم این گروه خودرویی است که می‌تواند در حرکت بعدی منجی بازار شده و باعث شود بازار رشدی داشته‌باشد، اخبار حول و هوش این گروه را باید جدی‌تر دنبال کرد.

رئیسی گفت: از طرفی صحبت‌هایی که درخصوص واگذاری شرکت‌هایی که دولت در آنها ‌درصد کمی سهم دارد به بخش‌خصوصی نیز موضوع مهمی است و اگر این اتفاق در گروه خودرویی محقق شود، می‌تواند محرک اصلی برای بازار شود.

این تحلیلگر عنوان‌کرد: در هفته گذشته تجدیدارزیابی‌هایی مانند مخابرات نتوانست انتظاری که از تاثیرگذاری آنها می‌رفت را محقق کند اما به‌نظر می‌رسد تجدیدارزیابی شرکت‌هایی مثل ذوب‌آهن اگر تایید شود، در کنار بحث واگذاری خودرویی‌ها به بخش‌خصوصی یک حرکت را در بازار رقم بزند. به‌نظر می‌رسد طی هفته‌جاری نیز تغییر خاصی در بازار نداشته باشیم و همان اتفاق هفته گذشته تکرار شود اما پایان هفته برای اسفندماه و حرکت بعدی بازار مهم و اثرگذار است؛ سه‌شنبه و چهارشنبه را خیلی باید با دقت زیرنظر گرفت.

متعادل رو به منفی

مریم محبی copy

مریم محبی، تحلیلگر بورس با اشاره به اینکه در هفته گذشته اخبار مثبت و منفی زیادی در بازار مشاهده شد، مهم‌ترین آنها را بحث انتشار گواهی با نرخ 30‌درصد دانست و گفت: بازار سرمایه و بازار پول همواره به‌عنوان دو رقیب در بازارهای مالی شناخته شدند و جذاب‌شدن یکی می‌تواند باعث عدم‌جذابیت در دیگری شود. وقتی که بانک‌مرکزی به‌صورت غیررسمی و غیرعلنی نرخ سود سپرده‌ها را به 30‌درصد افزایش می‌دهد و فعلا انتشار گواهی ادامه‌دار است؛ یعنی کف نرخ سپرده بانکی می‌تواند در آینده به 30درصد افزایش پیدا کند. از طرفی به دلیل انتشار این خبر در ابتدا شاهد خروج پول از صندوق‌های درآمد ثابت و همچنین سهام بودیم و به‌نظر می‌رسد بیشترین اثر را نرخ بهره بانکی روی بازار سرمایه گذاشت.

وی ادامه داد: از طرف دیگر اخبار مثبتی مانند افزایش نرخ دلار، اخبار غیررسمی توافق‌های FATF و... نتوانست اثر مثبتی روی بازار بگذارد و از این‌رو به‌نظر می‌رسد بازار سرمایه همچنان در سردرگمی است و با توجه به روندی که در دو روز پایانی هفته گذشته شاهد آن بودیم و همچنین اینکه جانی برای رشد در بازار نیست و از طرف دیگر در کف قیمتی بسیار مناسبی قرار دارد، به‌نظر می‌رسد هفته آینده نیز بازار سرمایه همین حدود را رعایت کند و شاهد افزایش یا کاهش چشمگیری نباشیم. هرچند به‌نظر من بازار متعادل رو به منفی پیش‌بینی می‌شود، اما انتظار نمی‌رود این منفی سنگین باشد و زیان زیادی را به سهامداران تحمیل کند.

۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۵
کد خبر: 52467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha