معلوم نیست چرا دولت روی ماندن مدیران ناکارآمد در اقتصاد و بانک مرکزی اصرار دارد؟ /دولت اگر زیر بار اصلاحات نرود به بدترین شکل ممکن به زمین می خورد!

کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: اینکه دولت مدیران ناکارآمد در حوزه های اقتصاد، بانک مرکزی و ... را تغییر نمی دهد نشان دهنده چه موضوعی است؟ آیا خود دولت تصمیم گیرنده نیست و برایش تصمیم می گیرند که اصرار به نگاه داشتن این ترکیب کابینه دارد؟ اصولا اولین سال مدیریت هر دولتی، بهترین زمان برای انجام اصلاحات و مدیریت درست اقتصادی است که متاسفانه دولت فعلی بیش از یک سال و نیم را از دست داده و به نظر نمی رسد در سال دوم عملکردی بهتر از سال اول داشته باشد.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، عطا بهرامی کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت وگو با رادار اقتصاد در خصوص چرایی عدم توجه دولت به مشکلات اقتصادی که ناشی از وجود مدیریت های ناکارآمد برای رفع بحران های اقتصادی است گفت: با وجود اینکه دولت آقای رئیسی شعار تغییر به نفع مردم را سر داد و برای اصلاحات اقتصادی با حذف ارز ۴۲۰۰ گام بلند و مثبتی برداشت تا دست رانت خواران را از اقتصاد ایران کوتاه کند اما بنده متوجه این موضوع نمی شوم که چرا دولت روی ماندن افرادی در کابینه که به هیچ وجه قادر به تغییری در وضعیت اقتصاد بد ایران نیستند اصرار دارد و در این موضوع اتفاقا کله شقی می کند؟ موضوعی که اصلا قابل درک نیست!

وی در این باره افزود: اینکه دولت مدیران ناکارآمد در حوزه های اقتصاد، بانک مرکزی و ... را تغییر نمی دهد نشان دهنده چه موضوعی است؟ آیا خود دولت تصمیم گیرنده نیست و برایش تصمیم می گیرند که اصرار به نگاه داشتن این ترکیب کابینه دارد؟ اگر دولت تصمیم جدی برای تغییر مدیران ضعیف و ناکارآمدی که روز به روز عرصه اقتصاد را ویران تر ومطالبات را جدی و اعتراضات به مسائل اقتصادی را افزایش می دهند تغییر ندهد قطع به یقین با بدترین شکل ممکن به زمین می خورد.

عطا بهرامی خاطر نشان کرد: اصولا اولین سال مدیریت هر دولتی، بهترین زمان برای انجام اصلاحات و مدیریت درست اقتصادی است که متاسفانه دولت فعلی بیش از یک سال و نیم را از دست داده و به نظر نمی رسد در سال دوم عملکردی بهتر از سال اول داشته باشد.

عطا بهرامی در پاسخ به این سوال که در صورت عدم تغییر مدیران و سیاست هایی مثل ارز چند نرخی آینده اقتصاد ایران را در ماه های آینده چگونه پیش بینی می کنید، گفت: اگر دولت با همین دست فرمان وارد سال سوم شود حباب هایی که در نرخ ارز و سکه ایجاد شده اند نه تنها نمی ترکند بلکه اقتصاد ایران در رکود تورمی بسیار شدیدی فرو می رود به طوری که دامنه مشکلات کنونی چند برابر می شود. برای ترکیدن حباب در نرخ ارز دولت و بانک مرکزی باید از ابزارهای موجود و در دسترس خود استفاده کند اما وقتی رئیس بانک مرکزی کارایی لازم برای استفاده از ابزارهای پولی در راستای کنترل نرخ ارز را ندارد بازار ارز وچالشهای آن جمع نمی شود.

استاد و تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره قیمت دلار معتقد است: در حال حاضر نرخ دلار بیش از ده هزار تومان گرانتر از قیمت واقعی است. دولت باید با مهار کردن بانکها، نظام تولید را سازمان دهی کند و ارز را تک نرخی کند در این صورت حباب نرخ ارز می ترکد در غیر این صورت نرخ ارز بالاتر می رود.

بهرامی درخصوص اثرات ارز چند نرخی روی تورم گفت: چند نرخی بودن ارز روی گرانی ارز تاثیر گذاشته و به تبع آن منجر به تورم های روز افزونی شده است. عنصر اول در گرانی ارز و التهابات اقتصادی، چند نرخی بودن ارز است و عنصر دوم عملکرد بانکهاست اما در موضوع نوسانات شدید ارزی در پنج سال گذشته نظام چند نرخی ارزی متهم درجه اول است.

عطا بهرامی در خصوص توزیع رانتی که به واسطه فاصله بین نرخ ارز نیمایی و بازار آزاد ایجاد شده نیز گفت: تفاوت نرخ ارز نیمایی با بازار آزاد ۴۰ درصد است که رقم کمی نیست .دولت بخش بزرگ رانت ارز ۴۲۰۰ را از بین برد اما در باره تفاوت بین نرخ ارز نیما و بازار آزاد همچنان دست روی دست گذاشته و معطل است در حالی که بدون از دست دادن کمترین زمانی ارز باید تک نرخی شود تا این بخش رانت نیز توزیع نشود چون ۴۰ درصد تفاوت بین نرخ ارز نیمایی با آزاد تقریبا ۸ میلیارد دلار در سال رانت توزیع می کند.

عطا بهرامی استاد اقتصاد در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: افزایش نرخ دلار در دراز مدت روی معیشت مردم تاثیرات سویی گذاشته و انتظارات تورمی را به شدت بالا برده است. انتظاراتی که با چسبندگی قیمت ها و رکودی که منجر به کاهش خرید و فروش شده زندگی مردم ایران را به شدت تحت تاثیر قرار داده به این خاطر و به دلیل حجم بالای مشکلات اقتصادی رئیس جمهور هر چه زودتر باید برای استقرار نخبگان درعرصه های مدیریتی کاری صورت دهد تا وضعیت از وضع موجود بغرنج تر نشود.

۲۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۸
کد خبر: 35503

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha