روز سخت صالح آبادی در مجلس/نمایندگان:استــدلالــهای صالح آبادی واقعاً خنده دار است/ رئیس بانک مرکزی هیچ اعتقادی به حفظ ارزش پول ملی ندارد/ دلار شده ۴۰ هزار تومان باید پاسخگو باشید!

امروز علی صالح آبادی، سکاندار بانک مرکزی در بین نمایندگان مجلس حاضر شد تا در نشست علنی درباره نوسانات قابل توجه نرخ ارز توضیحاتی ارائه کند.رئیس مجلس شورای اسلامی در این جلسه گفت:وضعیت ارز قابل قبول نیست.علی بابایی کارنامی  عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز گفت: متاسفانه اخیرا رئیس کل بانک مرکزی افزایش نرخ ارز را ناشی از افزایش دستمزد کارگران عنوان کردند که واقعاً خنده دار است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ، روند صعودی نرخ دلار در روزهای اخیر به حدی تند شده که صدای بهارستان نشینان را هم در آورده است.

صبح امروز با علنی شدن صحن مجلس شورای اسلامی که از پیش اعلام شده بود بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد ارزیابی سیاست‌ها و اقدامات ارزی دولت را در دستور کار دارد. رییس و نمایندگان از مدیریت بازار ارز انتقاد و خاندوزی و صالح‌آبادی دفاع کردند.

قبل از آغاز صحن علنی صالح‌آبادی رئیس کل بانک مرکزی گزارشی را پیرامون اقدامات ارزی دولت به نمایندگان ارائه کرده بود و در ادامه نیز نمایندگان گزارش خاندوزی وزیر اقتصاد را شنیدند.

پس از آن احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و داریی برای نمایندگان مجلس گفت: اول دی ماه ۱۴۰۱ استقراض دولت از بابت کسری و از محل تن‌خواه و بانک مرکزی به صفر رسیده است. شاید برای اولین بار در طی ایام گذشته است که مساله کسری بودجه و استقراض از بانک مرکزی به کمترین عدد ممکن رسیده است.

علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی نیز در سخنانی در جلسه امروز مجلس تاکید کرد: نرخ سود بانکی یکی از مولفه‌های تاثیرگذار در بازار ارز است که در تمام کشورهای دنیا به عنوان یک سیاست پولی برای مدیریت بازار ارز از آن استفاده می‌شود.

روز سخت صالح آبادی در مجلس/نمایندگان:استدلالهای صالح آبادی واقعاً خنده دار است/ رئیس بانک مرکزی هیچ اعتقادی به حفظ ارزش پول ملی ندارد/ دلار شده ۴۰ هزار تومان باید پاسخگو باشید!

پس از سخنان رییس کل بانک مرکزی و وزیر امور اقتصاد و دارایی، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به جمع بندی آن‌چه گذشت پرداخت و با بیان این‌که «وضعیت ارز قابل قبول نیست»، گفت که در جلسه سران قوا بنا شد که موضوع ارز بطور خاص دنبال شود و بازار ارز را سر و سامان خواهیم داد.

نمایندگان نیز در صحن علنی امروز مجلس در ارزیابی سیاست‌ها و اقدامات ارزی دولت نطق داشتند و اظهارات متفاوتی را داشتند.

هجمه به بانک مرکزی چیزی از مسئولیت ما کم نمی‌کند

حسین حسین زاده بحرینی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این‌که «اگر در موضوع ارز، ‌به واقعیت میدان توجه نشود تنها خودمان را گول زده و اطلاعات غلط به مردم می دهیم؛ واقعیت این است که ورودی و خروجی کشور ما تقریبا متوازن است» ادامه داد: واقعیت دیگر این است که برخی به هر دلیلی تصمیم می گیرند با استفاده از این فضا، پول ملی خود را به ارز خارجی تبدیل کرده یا احتکار و یا خروج سرمایه داشته باشند؛ این ها واقعیات بوده و انکار آن خطاست و ارجاع این واقعیت به تنهایی به بانک مرکزی خطای دوم است. این واقعیت در اقتصاد ایران شکل گرفته و در بسیاری از کشورها وجود ندارد. برخورد با این واقعیت مستلزم داشتن تدبیر از سوی مجلس است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر کسی بنایی برای احتکار ارز دارد، باید مجلس برای آن تدبیر کند که آن هم طرح مالیات بر عایدی سرمایه است که شاید مجلس امروز به آن ورود کند؛ اگر کسی خروج سرمایه انجام می دهد باید سایر دارایی های او در ایران مورد توجه حاکمیت قرار گیرد. چرا این فرد در ترکیه منزل می خرد؟ باید دارایی او هم در ایران زیر تیغ حاکمیت قرار گیرد که الان ما تنقیحی برای آن قائل نیستیم گو اینکه این را حق مسلم فرد دانسته که پول ملی کشور را تضعیف کرده و به تمام مردم آسیب زده تا تمام دارایی خود را از کشور خارج کرده و در قالب دارایی فیزیکی در کشور دیگری اندوخته کند. مجلس باید به این حوزه ورود کند و فقط در اختیار بانک مرکزی نیست. هجمه به بانک مرکزی چیزی از مسوولیت ما به عنوان نماینده مجلس کم نمی کند.

گزارش کمیسیون اقتصادی توجیه است

از سوی دیگر روح‌الله ایزدی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: سیاست‌های ما در حوزه ارز غلط است و مدیریت صحیح نیز بر بازار غیر رسمی ارز وجود ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: گزارش کمیسیون اقتصادی نیز توجیه ماجراست، ما بازار ارز را رها کردیم و اقتصاد را دلاریزه کرده و به پیمان‌های دو جانبه توجهی نداریم. صادرات ریالی را نیز اصلا مورد توجه قرار نمی‌دهیم. در بانک مرکزی همچنان تیم آقای روحانی کار می‌کند. همانطور که در سازمان برنامه تیم آقای روحانی مشغول به کار است. با این رویه تغییری در وضعیت شکل نخواهد گرفت.

ارجاع همه مسائل و مشکلات به ضعف سیستم بانک مرکزی کم لطفی است

مسلم صالحی دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی نیز ضمن بیان انتقاداتی در عین خال اظهار کرد: قبول داریم درباره بانک مرکزی نقاط ضعفی وجود دارد اما اینکه بخواهیم همه مسائل و مشکلات را به ضعف سیستم بانک مرکزی ارجاع دهیم مقداری کم لطفی است چراکه تنها بانک مرکزی نیست و هماهنگی تیم اقتصادی در این زمینه مهم است. ما از عملکرد بانک مرکزی انتقاد داریم و در عین حال پیشنهادات خود را مطرح می‌کنیم.

برخی از وزرا و مقامات گزارشات غلط به دولت می‌دهند

عزت‌الله اکبری تالار پشتی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی‌ با بیان این‌ اعتقاد که برخی از وزرا ‌و مقامات گزارشات غلط به دولت می دهند ، گزارش رئیس کل بانک مرکزی در جلسه امروز را فرافکنی دانست.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که «هشدارهای خوب و درستی در گزارش کمیسیون اقتصادی بود»، افزود: عملکرد تیمی که در دولت برای اقتصاد، ارز و آینده کشور تصمیم می گیرد، بسیار مبهم است.

سیدغنی نظری یک عضو دیگر کمیسیون اقتصادی نیز در سخنان انتقادی خود به آن‌چه بی کفایتی برخی از مسئولان اقتصادی خواند اشاره داشت.

برای مدیریت بازار ارز کمیسیون اقتصادی طرح بیاورد

از جمله نمایندگانی که در این زمینه پیشنهاداتی را مطرح کرد محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بود که تاکید کرد: منابع ارزی کشور نسبت به گذشته بهبود یافته و پیش بینی ما این است که با اعمال مدیریت صحیح در بازار شاهد کاهش نرخ ارز باشیم.

صحبت‌های پشت تریبون مشکلی از بازار ارز حل نخواهد کرد

پس از بیان تمام این اظهارات بود که کاظم دلخوش نماینده مردم صومعه سرا در مجلس در تذکری شفاهی گفت: صحبت‌های پشت تریبون مشکلی از بازار ارز حل نخواهد کرد و با ادامه سیاست فعلی بانک مرکزی معلوم نیست تا شب عید چه بلایی بر سر مردم بیاید.

او معتقد است که صحبت‌هایی که امروز در مجلس در خصوص کنترل بازار ارز شد هیچ نتیجه‌ای نداشت، ۹۰ درصد ارز کشور در دست دولت است که از محل فروش نفت و پتروشیمی‌ها به دست می‌آید تنها درصد ناچیزی در دست مردم است. آیا مدیریت درستی در این بازار وجود دارد؟ آیا دولت توانسته به درستی در این حوزه سیاست‌گذاری کند.

وی در عین حال تاکید کرد که اگر برای مدیریت بازار ارز کمبود قانون داریم، کمیسیون اقتصادی طرح بیاورد.

انتقاد از اظهارات اخیر رییس کل بانک مرکزی

علی بابایی کارنامی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز در جریان قرائت گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس درباره ارزیابی سیاست‌ها و اقدامات ارزی دولت و ارائه گزارش رئیس کل بانک مرکزی در تذکری با تاکید بر لزوم حفظ شأن و اقتدار مجلس بر اساس قانون گفت: متاسفانه اخیرا رئیس کل بانک مرکزی در تریبون رسمی جمهوری اسلامی ایران اظهار نظری کردند و به نوعی بی ثباتی بازار ارز و افزایش نرخ ارز را ناشی از افزایش دستمزد کارگران عنوان کردند که واقعاً خنده دار است.

در تذکر دیگری علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وجود نرخ های متعدد دلار در بازار، تاکید کرد: امروز ۷ نوع نرخ ارز در بازار است؛ در کجای دنیا شاهد این همه تنوع در قیمت دلار هستیم؟

وی با تاکید بر این‌که بر اساس قانون اساسی قانونگذاری حق مجلس و اجرا برعهده دولت است، گفت: الان ماده ۲۰ قانون احکام دائمی، وظیفه دولت را درباره نرخ ارز مشخص کرده است و سوال این است که چرا دولت محترم این قانون را اجرا کرده است؟

وام‌های خُرد بانکی پرداخت شود

مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از تاخیر در پرداخت وام‌های خُرد بانکی، خواستار رسیدگی دولت، وزیر اقتصاد و بانک مرکزی به این موضوع شد.

آقای رئیس جمهور! دلار شده ۴۰ هزار تومان و روز به روز پول مردم دود می‌شود/ باید پاسخگو باشید

سیدغنی نظری در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد ارزیابی سیاست‌ها و اقدامات ارزی دولت و پس از استماع گزارش رئیس کل بانک مرکزی گفت: در جلساتی که ما نمایندگان مجلس با مردم در حوزه‌های انتخابیه داشتیم هیچکدام پاسخ قانع‌کننده‌ای در توجیه وضع کنونی بازار ارز و طلا نداشتیم و حتی دولت و شخص آقای رئیس جمهوری نیز در این زمینه پاسخ قانع کننده‌ای ندارند.

وی افزود: کمیسیون اقتصادی مجلس را زیر سوال می‌برند اما سوال نمی شود که این کمیسیون تا چه حدی اختیار دارد و در کدام تصمیمات ارزی نقش داریم و اصلا آیا طی ۲ و نیم سال گذشته در باره سیاست‌های پولی و بانکی از این کمیسیون نظری خواسته شده است؟

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: متأسفانه هنوز برای مجلس مشخص نیست که فرمانده اقتصادی دولت کیست؟ و متاسفانه سازمانهایی نظیر برنامه و بودجه، معاون اول و معاون اقتصادی و افراد متعددی تصمیم‌گیری می‌کنند. باید برای مجلس مشخص شود که آیا آقای دکتر صالح آبادی بر اساس قاعده «اذن در شیء اذن در لوازم آن است» اختیار کافی در حوزه سیاست‌های ارزی دارد یا خیر؛ گاهاً شنیده می‌شود در جاهای دیگری نظیر کمیته مداخلات ارزی تصمیماتی گرفته می شود و ایشان صرفا مجری است.

نظری همچنین با تاکید بر اینکه دولت باید پاسخگو باشد، گفت: می‌گفتند خدا را شکر که ما رئیس جمهور نشدیم که دلار بشود ۵ هزار تومان؛ آقای صالح آبادی و آقای رئیس جمهوری الان دلار شده ۴۰ هزار تومان و روز به روز پول مردم دود می‌شود و به هوا می‌رود؛ در این خصوص تیم اقتصادی دولت که تیمی نا هماهنگ و فاقد فرماندهی مشخص است، باید حتما به مجلس پاسخگو باشند.

وی با بیان اینکه «این قابل قبول نیست که وزرا توجیه‌گر گرانی باشند»، ادامه داد: اخیراً وزیر صمت که متاسفانه همکاران باید به خاطر ضعف در عملکرد عذر او را می‌خواستند، افزایش قیمت پژو پارس به ۶۰۰ میلیون تومان را توجیه کرده و مقاله نویسی می‌کند که این برای ما قابل قبول نیست.

این نماینده مجلس در پایان با تاکید بر اینکه بی کفایتی برخی از مسئولان اقتصادی مبرهن و مشخص است، گفت: حفظ ارزش پول ملی و نگهداری سرمایه مردم وظیفه دولت است و اینکه مردم گاهی پول خود را از بانک‌ها خارج می‌کنند ناشی از کاهش ارزش پول‌شان است. انتظار داریم جلسات روزهای شنبه سران قوا در راستای گره گشایی از مشکلات اساسی باشد و گزارش آن به مجلس ارائه شود.

ارجاع افزایش نرخ ارز به اغتشاشات فرار رو به جلو است/سیاست‌های بانک مرکزی سیاست‌های دولت روحانی است

ارجاع افزایش نرخ ارز به اغتشاشات فرار رو به جلو است

نماینده مردم تربیت حیدریه در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه گفت: ارجاع افزایش نرخ ارز به اغتشاشات و خارج از کشور نوعی فرار رو به جلو بوده و ما نیازمند تئوری و راهبرد درست در این مسیر هستیم.

محسن زنگنه در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی درباره ارزیابی سیاست‌ها و اقدامات ارزی دولت بیان کرد: متاسفانه رئیس بانک مرکزی هیچ اعتقادی به حفظ ارزش پول ملی ندارد. رئیس کل بانک مرکزی نرخ ارز را تابعی از نرخ تورم می‌داند و معتقد است که هرگاه که نرخ تورم بالا می‌رود به همان میزان نرخ ارز افزایش پیدا کند. متاسفانه حفظ ارزش پول ملی مورد توجه نیست.

وی در ادامه اظهار کرد: کمیسیون اقتصادی نیز گزارشی ارائه کرد که دقیقا بر همین مسیر غلط تاکید کرد و کمیسیون اقتصادی هم در طرح بانک مرکزی و هم در گزارشی که امروز ارائه کرد کاملا نشان داد که اعتقادی به وظیفه بانک مرکزی در حفظ ارزش پول ملی ندارد. بانک مرکزی معتقد است وقتی تورم ۵۰ درصد است قیمت ارز هم باید ۵۰ درصد افزایش یابد. در تیم اقتصادی دولت نرخ ارز را تابع تورم می‌دانند. وزیر صنعت، معدن و تجارت هم افزایش قیمت خودرو را متاثر از نرخ ارز تلقی می‌کند. این نگاه غلط در تیم اقتصادی دولت وجود دارد.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما صرفا آقای همتی را در بانک مرکزی عوض کردیم، اما همچنان سیاست‌های بانک مرکزی همان‌هایی است که در دولت آقای روحانی دنبال می‌شد.

زنگنه گفت: ارز نیمایی ضربه بزرگی به صادرات وارد کرد. کسانی که از استقلال بانک مرکزی صحبت می‌کنند بدانند زمانی که رئیس بانک مرکزی تئوری و راهبرد درستی نداشته باشد و فردی کارآمد نباشد به نتیجه نخواهیم رسید. افزایش نرخ ارز را به اغتشاشات و خارج از کشور ارجاع ندهید چرا که این فرار رو به جلو است.

تیم اقتصادی دولت ناهماهنگ است/ ساماندهی صنعت خودرو اجرایی نشد

تیم اقتصادی دولت ناهماهنگ است/ ساماندهی صنعت خودرو اجرایی نشد

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی ظهر امروز (یکشنبه ۴ دی ماه) در نشست علنی مجلس در نطق میان دستور، ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام شهادت حضرت زهرا (ص) و گرامیداشت یاد و خاطره سپهبد شهید قاسم سلیمانی با بیان اینکه مشکل اصلی اقتصادی کشور در عدم عمل دولت به قانون است به چند نمونه از قوانین اجرا نشده اشاره کرد و گفت: بیش از یک سال از تصویب قانون جهش تولید مسکن می‌گذرد؛ دولت چه اقدامی در این خصوص انجام داده است؟ وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن و بانک‌ها برای اجرای قانون مذکور چه اقدامی داشته‌اند و در سال آینده چه پاسخی به مردمی که برای خانه‌های طرح نهضت ملی مسکن پول واریز کردند، دارند؟

وی با اشاره به عدم اجرای قانون ساماندهی صنعت خودرو اظهار کرد: دولت به شفافیت بیان کند چرا این قانون را اجرایی نکرد تا امروز چنین بلایی به سر جامعه بیاید؟ همچنین قانون تولید دانش بنیان چرا اجرایی نشده است؟ اگر دولت در هماهنگی‌ها ناتوان است چرا بیان نمی‌کند؟ رئیس جمهور که خود فردی حقوقدان است، چرا توجهی به عدم اجرای قانون نمی‌کند و چرا هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف برقرار نمی‌شود؟

حاجی دلیگانی عنوان کرد: فردا لایحه بودجه ۱۴۰۲ به مجلس ارسال می‌شود و تقریباً ۳ ماه مجلس برای بررسی آن وقت صرف خواهد کرد. حال اگر قرار است بودجه تصویب شود اما دولت کار خودش را انجام داده و قانون را اجرایی نکند، چه دلیلی برای گرفته شدن وقت مجلس وجود دارد؟

وی خطاب به رئیس جمهور با اشاره به عدم اجرای برخی مصوبات و تبصره‌ها در قانون بودجه ۱۴۰۱ تاکید کرد: موضوع ثبات اقتصادی در قانون بودجه ۱۴۰۱ مد نظر قرار گرفته بود و در همین راستا نیز مصوب کردیم که چند قلم از کالاهای اساسی با قیمت شهریور ۱۴۰۰ باقی بمانند، آیا ماند؟ چرا این مهم اجرایی نشد؟ مگر بنا نبود سامانه ارزی ایجاد و بازارهای ارزی یکپارچه شوند؟ مگر بنا نبود بودجه ریزی نیز نظام مند شود؟ چرا این موارد محقق نشد؟

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه پیشنهاد دولت برای نرخ ارز در لوایح بودجه را افزایش قیمت ارز تأثیرگذار دانست و اضافه کرد: دولت در سال گذشته برای نرخ ارز پیشنهاد قیمت ۲۵ الی ۲۶ هزار تومانی داشت اما پیش بینی شده در لایحه بودجه سال آتی نرخ پیشنهادی دلار بیش از این مقدار است. این امر پیامی به گرانی بوده و دولت باید به آن توجه کند.

حاجی دلیگانی خطاب به رئیس جمهور خاطرنشان کرد: تیم اقتصادی شما هماهنگ نیست که اگر بود چنین مشکلاتی ایجاد نمی‌شد. بدانید برخی از گزارش‌هایی که وزرا و رؤسای سازمان‌ها به شما می‌دهند دقیق نبوده و با وضعیت جامعه تطابق ندارد. آقای رئیس جمهور چرا به وعده‌های خود عمل نمی‌کنید؟ مگر دی ما سال گذشته اعلام نکردید که لایحه نظام هماهنگ پرداخت حقوق کارکنان را به مجلس ارائه می‌کنیم؟

وی در پایان عنوان کرد: در یک ساله اخیر فاصله حقوقی کارکنان برخی از دستگاه‌ها و واحدهای صنعتی چندین برابر شده است. در برخی از واحدهای صنعتی مانند ذوب آهن و فولاد مبارکه راننده ۶ میلیون تومان دریافتی داشته اما فردی دیگر ۶۰ میلیون تومان حقوق دریافت کرده است.

انتقادات صریح «قالیباف» از مدیریت بازار ارز

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وضعیت ارز قابل قبول نیست، گفت: در جلسه سران قوا بنا شد که موضوع ارز بطور خاص دنبال شود و بازار ارز را سر و سامان خواهیم داد.

محمدباقر قالیباف بعد از گزارش کمیسیون اقتصادی درباره ارزیابی سیاست‌ها و اقدامات ارزی دولت و همچنین توضیحات رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد در جمع بندی گفت: در موضوع مربوط به ارز در ایران باید کار را به سه بخش دسته بندی و سپس جمع بندی کرد؛ یک سری موضوعات اقتصادی است بدان معنا که باید موضوع چاپ پول و نقدینگی و روند آن در مدار درست خود قرار گیرد.

وی افزود: موضوع ناترازی بودجه و اصلاح ساختار بودجه هم مبانی اقتصادی است که باید به آن توجه شود. باید این موضوع سیاست دولت و مجلس باشد و آنها بر آن اصرار کنند. همچنین موضوع نرخ گذاری ارز هم مشخص شود که قرار است تک نرخی، شناور و یا دستوری باشد. اینها موضوعات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در تمامی این موارد فصل الخطاب قانون است، گفت: امسال قانون تصویب کردیم اما اجرا نشد که این هم جزو اشکالات است. بحث دیگر مربوط به آقای صالح آبادی و موضوعات مربوط به حوزه مدیریتی است. ما قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را تصویب کردیم. علاوه بر آن موضوع ارز و سکه و ریال و سیاست‌های اتخاذی در حوزه مدیریتی بانک مرکزی است. البته که باید دست بانک مرکزی از جهت مدیریتی هم باز باشد تا بتواند امور خود را دنبال کند.

وی افزود: بحث دیگر درباره فرآیند فروش و درآمدهای ارزی در سبد ارزی و همچنین نوع ارزها، درخواست‌ها و ثبت سفارش‌ها است که باید همه مدیریت شود که حوزه مدیریتی هم متوجه بانک مرکزی است.

قالیباف با اشاره به طرح مالیات بر عایدی سرمایه گفت: ان شاءالله فردا موضوع مالیات بر سفته بازی و سوداگری در مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد. البته که بیش از یک سال است که این موضوع در کمیسیون اقتصادی بررسی شده و حتما در بازار هم تاثیرگذار خواهد بود اما همه موضوع نیست که بگوییم با این طرح همه مشکل حل می‌شود؛ بخش مربوط به حوزه مدیریتی هم مهم است.

رئیس مجلس ادامه داد: موضوع مهم دیگر بحث مربوط به کنترل در میدان است. ما نباید در میدان تعدد ارزی داشته باشیم؛ همه باید به بانک مرکزی کمک کرده و از ابزارهای نظارتی هم استفاده کنیم.

رئیس مجلس همچنین توضیح داد: بحث دیگر کالاهایی است که با ریال خریداری می‌شود و صادر شده و ارز آن در داخل تهیه می‌شود. ما در کشور مشکل ارزی نداریم اما دلیل نمی‌شود که مدیریت و کنترل ارزی نداشته و از ظرفیت ارزی بانک مرکزی و ذخیره ارزی استفاده کنیم. باید درآمدها حفظ شده و با ارز حاصل از صادرات تامین ارزی صورت گیرد. این ظرفیت در کشور وجود دارد پس نیازی نیست که از ذخیره ارزی استفاده شود.

قالیباف در پایان گفت: امروز وضعیت ارز برای مردم، ما و اقتصاد کشور قابل قبول نیست. در جلسه سران قوا بنا شد که این موضوع با حضور بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و مسئولان دخیل در موضوع ارز بطور خاص دنبال شود؛ مطمئنا سر و سامانی به بازار ارز می‌دهیم.

خیز دلار به سمت نیمه کانال

نرخ دلار دیروز وارد کانال جدید شد و از اولین مرز مقاومتی هم عبور کرد.فعالان بازار دیروز اعلام کردند در صورتی نرخ دلار در محدوده دیروز باقی بماند احتمال اینکه در مرحله بعدی به سمت نیمه کانال حرکت کند وجود خواهد داشت. امروز این اتفاق افتاد نرخ دلار امروز به نیمه کانال رسید. معامله گران با اشاره به نشست علنی امروز می گفتند دلار در بهارستان استیضاح شد.

تداوم پیشروی نرخ دلار در هرات و سلیمانیه

البته امروز افزایش قیمت دلار در بازار ارز هرات هم قابل توجه بود. گفته می شود اسکناس آمریکایی امروز در هرات مانند روز گذشته کانال شکنی کرده است. سلیمانیه هم سرنوشتی مشابه هرات را تجربه می کند.نرخ حواله درهم امروز صعودی بود و اعلام شد قیمت‌ها در بازار ارز پرت شد. وقتی قیمت‌ها در بازار بالا می‌رود عرضه‌کننده‌ها دلشان نمی‌آید بفروشند، خریداران نیز می‌ترسند بخرند.

قیمت دلار در بازار رسمی چقدر شد؟

در بازار رسمی هم قیمت خرید دلار آمریکا در صرافی ملی امروز ۳۶ هزار و ۳۱۹ تومان و قیمت فروش دلار آمریکا ۳۶ هزار و ۶۸۶ اعلام شد که در مقایسه با روز گذشته افزایش را نشان می دهد .

قیمت دلار توافقی امروز در محدوده ۳۶ هزار و ۳۲۸ تومان معامله شد. این قیمت در مقایسه با قیمت دیروز ۱۰۲ تومان بالاتر بود. در بازار متشکل ارزی هم قیمت دلار امروز به سمت جلو حرکت کرد و به ۳۶ هزارو ۳۳۰ تومان رسید.

قیمت طلا دوباره صعودی شد

بازار جهانی طلا امروز یکشنبه تعطیل رسمی بود. قیمت اونس طلا در معاملات روز شنبه در محدوده ۱۷۹۸ دلار معامله شد.

در بازار داخلی ایران امروز قیمت طلا ۱۸ عیار ۲۸ هزار و ۴۰۰ تومان گران شد و بر روی ۱ میلیون و ۸۴۹ هزار و ۷۰۰ تومان قرار گرفت. روز گذشته قیمت طلا ۳۱ هزار و ۴۰۰ تومان افزایش را ثبت کرده بود.

قیمت سکه رسمی ثابت ماند

قیمت سکه رسمی امروز در محدوده ۱۹میلیون و ۴۵۰ هزار تومان معامله شد که در مقایسه با روز گذشته رنج بود. قیمت سکه بورسی هم امروز در محدوده ۱۹ میلیونو ۱۸ هزار تومان به فروش رسید.

۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۱
کد خبر: 37207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha