روحانی: ۵ هدیه بزرگ به رئیسی دادم | می‌شد دلار را به ۱۵ هزار تومان برسانیم اما دلارها را گذاشتیم برای دولت بعد!

رئیس‌دولت یازدهم و دوازدهم، «ذخیره ارزی، برجام آماده احیا و اجرای مجدد، طرح‌های آماده افتتاح و میلیون‌ها دوز واکسن خریداری‌ شده و آماده تزریق را «حداقل پنج هدیه و یادگاری بزرگ دولت خود برای دولت بعد» عنوان کرد!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از همشهری آنلاین، حسن روحانی، در جمع اعضای حزب اعتدال و توسعه (تیم نوبخت و واعظی و علی جنتی و... که ارکان دولت وی بودند) گفت: ما تحزب را از شهید بهشتی آموختیم. او بود که ابتدای انقلاب بر تحزب تاکید کرد و توانست حزب جمهوری اسلامی را تشکیل دهد که بسیار مؤثر بود. باید این خط را ادامه داد. پس از انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ بوی ناامیدی و یاس به مشام می‌رسد و عده زیادی از مردم ظاهرا کنار کشیدند و ناامید شدند، در این شرایط احزاب نقش مهم‌تری بر دوش دارند.

وی خطاب به فعالان حزب اعتدال و توسعه اظهار داشت: اینکه در انتخابات شرکت کنید یا نکنید، تصمیم شماست اما در این قدم اول که عده‌ای از اعضای حزب شما در انتخابات مجلس، پیش‌ثبت‌نام کرده‌اند نشان می‌دهد که وظیفه‌ای احساس کرده‌اند. البته تا امروز نشانه‌ای برای برگزاری انتخاباتی پرشور و رقابتی طبق فرمایش مقام معظم رهبری ندیده‌ایم.

روحانی افزود: در روزهای آخر ‌دولت دوازدهم میلیاردها دلار اسکناس در بانک مرکزی موجود بود که می‌شد وارد بازار کنیم تا قیمت دلار را به ۱۵ هزار تومان برسانیم، اما برای دولت بعد گذاشتیم که در شرایط سخت از آن استفاده کند. هیچ دولتی در تاریخ برای دولت بعد چنین مبلغ هنگفتی باقی نگذاشته است. تمام بندهای احیای برجام آماده بود. در اسفند ۹۹ یا ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ برجام اجرائی و عملیاتی می‌شد.

وی ادامه داد: واکسن کرونا را هم به قدری خریدیم که من آن موقع گفتم دولت بعد وظیفه دارد فقط آن را تزریق کند. روحانی اظهار داشت: حداقل پنج هدیه بزرگ برای دولت بعد به یادگار گذاشتیم. دولت دوازدهم ذخیره ارزی، برجام آماده احیا و اجرای مجدد، کالاهای اساسی خریداری ‌شده و طرح‌های ملی و استانی آماده افتتاح و بالای ۹۰ درصد تکمیل‌شده و میلیون‌ها دوز واکسن خریداری ‌شده و آماده تزریق را به دولت سیزدهم هدیه داد.

درباره این سخنان گفتنی است:

۱) آقای روحانی در دولت سابق تا جایی که می‌توانست خزانه و ذخائر ارزی را خالی کرد و خزانه را با کسری تحویل داد و اگر هم مثلا ته صندوق توسعه ملی مبلغ اندکی باقی ماند، به خاطر منع قانونی بود. او دولت را با ۱۲٫۲ میلیارد دلار ذخائر ارزی تحویل گرفت اما با ۲٫۶میلیارد دلارکمتر تحویل دولت سیزدهم داد. صندوق بین‌المللی پول، امسال از افزایش ذخایر ارزی در دسترس ایران به بیش از ۲۱میلیارد دلار خبر داده است.

۲) آقای روحانی عمدا نمی‌گوید که دولت را با ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی، ۵۰۰ هزار میلیارد تومان سود اوراق سر رسید شده، ۴۸۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه و البته تورم ۶۰ درصدی تحویل داد. این حجم از بدهی در حالی بود که او در سال ۱۳۹۲، دولت را با بدهی ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی تحویل گرفته بود.

۳) ادعای وارد کردن میلیون‌ها دوز واکسن در حالی است که دولتمردانی مانند روحانی و ربیعی در مقابل مطالبه واکسن کرونا، ادعا می‌کردند واکسن، سوهان قم نیست و تا مشکل برجام و FATF حل نشود، نمی‌توان واکسن وارد کرد! در پایان دولت روحانی در اثر این بی‌تدبیری، تعداد قربانیان روزانه کرونا به ۷۰۹ نفر هم رسید که از دستاوردها و میراث‌های خاص آقای روحانی است!

۴) بسیاری از پروژه‌هایی که سال‌های طولانی در دولت قبل معطل مانده یا به تعطیلی کشیده شده بود، در دولت فعلی احیا و به سرانجام رسید و این سؤال را مطرح کرد که چرا پروژه‌هایی که ظرف یک تا دو سال می‌توانست اجرایی شود، هفت هشت سال یا بیشتر معطل مانده است. انجام هر کدام این پروژه‌ها صدها میلیارد بودجه و هزینه جدید می‌خواست و حال آن که چند برابر این بودجه‌ها قبلا هزینه شده بود!

۵) آقای روحانی در حالی بر خلاف واقعیات، منت «برجام آماده احیا و اجرای مجدد» را سر دولت رئیسی می‌گذارد، که اگر برجام قابل احیا بود، باید در همان دولت خود وی احیا می‌شد و حال آن که برجام آن قدر افتضاح تنظیم شده بود که طرف ایرانی نتواند دعوای حقوقی معتبری بر سر نقض آن از سوی طرف غربی اقامه کند. روحانی توضیح نمی‌دهد برجام چگونه تنظیم شده بود که به مرگ افتاد تا نیاز به احیا داشته باشد؟! و این در حالی است که قبلا مدعی شده بود تحریم‌ها همه یک‌جا لغو شده و هرگز باز نخواهد گشت! ادعا می‌شد برجام

۱۵۰ میلیارد دلار اموال ایران را آزاد می‌کند اما بعدها آن وعده‌ها انکار شد!

۶) در موضوع ناامید شدن مردم هم عجیب است که آقای روحانی با آن کارنامه مشعشع خویش، دوست دارد درباره گلایه و دلخوری مردم فرافکنی کند و حال آن که خانم جنیدی معاون حقوقی وی، صراحتا در توجیه «وعده‌های انتخاباتی روحانی» گفته بود: «انتخابات بدون وعده در دنیا دارید؟ آن وقت دیگر انتخابات نمی‌شود. مگر می‌شود بگویی در انتخابات شرکت می‌کنم اما کار خاصی نمی‌توانم انجام دهم. اصلا هر رئیس‌جمهوری باید همین را بگوید».

کد خبر 803467

۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۷
کد خبر: 48660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مهدی IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۹
      0 0
      روحانی دوست داریم