آمار رسمی تلفات روسیه / شهرداری ماریوپل: احتمالا ۳۰۰ غیرنظامی در بمباران ساختمان تئاتر جان باخته‌اند

جنگ اوکراین تاکنون بیش از ۱۰ میلیون نفر از شهروندان این کشور را از خانه و کاشانه خود آواره کرده و بیش از ۴ میلیون نفر که اغلب آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند را نیز مجبور به ترک کشور کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از یورونیوز، جنگ اوکراین در حالی وارد سی‌امین روز خود شده که نگرانی‌ها نسبت به طولانی شدن این مناقشه نظامی در اروپا با نتیجه‌بخش نبودن تلاش‌های دیپلماتیک بیش از پیش افزایش یافته است.

تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین از سوی دیگر به شکلی کامل بر نشست روز پنجشنبه ناتو و نیز گروه هفت سایه افکنده بود.

رهبران بزرگترین ائتلاف نظامی غرب در نشست بروکسل بر تقویت مرزهای شرقی اروپا و پشتیبانی قاطع از کی‌یف در مقابله با ارتش روسیه تاکید کردند.

نیروهای نظامی روسیه در مسیر پیشروی‌ به سوی پایتخت همچنان درگیر نبردهای سنگین در ایرپین هستند، این در حالیست که برخی گزارش‌ها از آرایش آفندی نظامیان اوکراینی به خصوص در اطراف برخی مناطق اشغال شده همچون شهر خرسون در جنوب این کشور حکایت دارد.

جنگ اوکراین تاکنون بیش از ۱۰ میلیون نفر از شهروندان این کشور را از خانه و کاشانه خود آواره کرده و بیش از ۴ میلیون نفر که اغلب آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند را نیز مجبور به ترک کشور کرده است.

آخرین خبرها و رویدادهای مرتبط با تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در روز جمعه پنجم فروردین ۱۴۰۱ را در این گزارش دنبال کنید.

۱۱:۰۶ PM

«اسپاتیفای» ارائه خدمات در روسیه را متوقف کرد

سرویس محبوب پخش موسیقی و پادکست اسپاتیفای «Spotify» فعالیت خود در روسیه را به حالت تعلیق درآورده است.

یکی از سخنگویان این شرکت گفت اگر چه تا کنون ارائه خدمات در روسیه جهت «انتشار اخبار و اطلاعات قابل اعتماد و مستقل در منطقه» ادامه داشته است، با این حالت تصویب قوانین جدید در روسیه منجر به «محدود شدن بیشتر دسترسی به اطلاعات، از بین بردن آزادی بیان و جرم‌انگاری فعالیت‌ها» شده و امنیت کارکنان و همینطور شنوندگان اسپاتیفای را به خطر انداخته است.

پیشتر مسکو با تصویب یک قانون جدید اعلام کرده بود انتشار «اخبار جعلی» درباره تهاجم روسیه به اوکراین می‌تواند برای افراد محکومیت‌های طولانی‌مدت زندان در پی داشته باشد.

از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین و پیش از اسپاتیفای شرکت‌های غربی پرشمار دیگری شامل اپل، مسترکارت، ویزا و نتفلیکس فعالیت‌های خود را در روسیه به حالت تعلیق درآورده یا از آن خارج شده‌اند.

۱۰:۲۱ PM

پاریس سفیر روسیه را به دلیل توئیت‌های رسمی «غیرقابل قبول» احضار کرد

سفیر روسیه در پاریس روز جمعه در پی انتشار کاریکاتورهایی در حساب رسمی توییتر به وزارت خارجه فرانسه احضار شد.

وزارت خارجه فرانسه با انتشار بیانیه‌ای گفت: «این توییت‌ها غیرقابل قبول هستند. ما امروز این موضوع را به سفیر روسیه اعلام کردیم.»

یکی از کاریکاتورها اروپایی‌ها را روی زانو نشان می‌داد در حالی که نشیمنگاه عمو سام را لیس می‌زدند و عبارت «همبستگی اروپایی؛ همان‌طور که واقعا هست» به انگلیسی نوشته شده بود.

توییت هایی که روز پنجشنبه منتشر شده بودند پس از مدتی حذف شدند. بنابه گزارش خبرگزاری تاس سفیر روسیه در واکنش، توجه مقامات فرانسه را به «اقدامات تحریک‌آمیز و موارد تخریب علیه نمایندگی‌های دیپلماتیک روسیه» جلب کرده است.

۰۹:۵۳ PM

لاوروف: فشار غرب «جنگ تمام‌عیار» برای نابود کردن روسیه است

در حالی که کشورهای غربی خود را آماده وضع دور جدیدی از تحریم‌ها علیه مسکو می‌کنند، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه می‌گوید فشار غرب یک «جنگ تمام‌عیار» است که برای نابودی این کشور طراحی شده است.

آقای لاوروف گفت: «اهداف این فشار پنهان نیستند و به طور علنی اعلام شده‌اند؛ نابود کردن، شکستن، منهدم کردن و خفه کردن اقتصاد روسیه و به طور کلی روسیه».

۰۹:۳۸ PM

رئیس‌جمهور آمریکا وارد لهستان شد

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، که به لهستان سفر کرده است عصر روز جمعه وارد شهر ژشوف در ۸۰ کیلومتری مرز اوکراین شد.

آقای بایدن پس از ورود از جمع نیروهای آمریکایی مستقر در این شهر دیدار کرد.

قرار است رئیس‌جمهور آمریکا در میان پناهجویان اوکراینی حاضر در ژشوف حاضر شود و بعد از آن به ورشو پایتخت این کشور سفر کند.

لهستان، در همسایگی اوکراین، عضوی از ناتو به شمار می‌رود و در جریان کمک‌رسانی و ارسال تسلیحات نیروهای غربی به ارتش اوکراین نقشی بنیادین ایفا کرده است.

۰۹:۳۸ PM

جنگ در اوکراین به روایت تصاویر

مردی بر روی آوارهای یک خانه‌ی در حال سوختن راه می‌رود. خارکیف، اوکراین، پس از حمله موشکی روسیه (آسوشیتدپرس)

پناهجویی که همراه با خانواده خود با کشتی از اوکراین جنگ‌زده فرار می‌کند، گذرگاه مرزی اورلیوکا، رومانی (آسوشیتدپرس)

موانع ضد تانک در خیابان جهت آماده‌سازی به منظور مقابله با حمله احتمالی روسیه، بندر اودسا، اوکراین (آسوشیتدپرس)

مجسمه برنزی یادبود دوک ریشلیو مدفون در کیسه‌های شن به منظور محافظت در برابر حملات خمپاره‌ای و موشکی روسیه، بندر اودسا، اوکراین (آسوشیتدپرس)

۰۹:۳۹ PM

تاکید مقامات ارشد آمریکا و اروپا بر همکاری مشترک برای مقابله با روسیه

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با اورزولا فن در لاین رئیس‌ کمیسیون اروپا در بروکسل بر اتحاد فراآتلانتیکی برای مقابله با «جنگ وحشیانه و غیرقابل توجیه پوتین علیه مردم اوکراین» تاکید کرد.

آقای بایدن با بیان اینکه دو طرف بر سر یک برنامه مشترک برای کاهش وابستگی به گاز روسیه به توافق رسیده‌اند گفت ایالات متحده با همکاری شرکای بین‌المللی خود ۱۵ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی مایع اضافی در سال جاری به اروپا ارسال خواهد کرد.

در این دیدار اورزولا فن در لاین از حمایت‌های آمریکا از اروپا تقدیر کرد.

خانم فن ‌در لاین با تاکید بر لزوم «تقویت امنیت انرژی و استقلال اروپا از سوخت‌های فسیلی روسیه»، گفت: «هدف ما کاهش این وابستگی و در نهایت خلاص شدن از آن است. امری که فقط از طریق سرمایه گذاری در انرژی‌های تجدید پذیر و همینطور تامین گاز از منابع دیگر قابل دستیابی است.»

۰۹:۳۹ PM

سوئیس تحریم‌های بیشتری علیه روسیه اعمال می‌کند

دولت سوئیس اعلام کرده است تصمیم دارد تمام موارد مندرج در بسته چهارم تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه را به جز یک مورد اعمال کند.

سوئیس عضو اتحادیه اروپا محسوب نمی‌شود و از همین رو الزامی به تبعیت از تحریم‌های وضع شده ۲۷ کشور اروپایی بر ضد مسکو ندارد.

پیشتر اینیاتسیو کاسیس، رئیس ‌جمهوری فدرال سوئیس، اعلام کرده بود کشورش در مواجهه با حمله روسیه به اوکراین «بی‌طرفی سوئیسی» را کنار می‌گذارد.

بنابر اعلام دولت سوئیس، این کشور تنها مورد تعلیق پخش رسانه‌های اسپوتنیک و راشاتودی روسیه را اجرا نخواهد کرد چرا که اعتقاد دارد مقابله با پخش تبلیغات و اخبار جعلی آن‌ها «از طریق نشر حقایق» بیشتر امکان‌پذیر است.

۰۷:۰۸ PM

تماس تلفنی بوریس جانسون با رئیس‌جمهور چین

بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا با شی جین پینگ رئیس جمهور چین درباره حمله نظامی روسیه به اوکراین صحبت کرده است.

سخنگوی دفتر نخست وزیری بریتانیا گفته است این تماس صبح امروز انجام شده و حدود ۵۰ دقیقه به طول انجامیده است.

گفته شده است که آقای جانسون در این تماس از شی جین پینگ خواسته بر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، فشار بیاورد تا نیروها را از اوکراین خارج کند. جزئیات بیشتری از این گفتگوی تلفنی منتشر نشده است.

۰۶:۴۲ PM

روسیه آمار تازه تلفات نظامی خود در اوکراین را اعلام کرد

ژنرال سرگئی رودسکوی، رئیس اداره کل عملیات ستاد کل نیروهای مسلح روسیه، روز جمعه درباره آمار جنگ در اوکراین گفت تا امروز ۱۳۵۱ نظامی این کشور کشته و ۳۸۲۵ نظامی دیگر مجروح شده‌اند.

پیشتر یک مقام ارشد ناتو تعداد کشته‌های روسیه در حمله به اوکراین را بین ۷ تا ۱۵ هزار نفر عنوان کرده بود.

ژنرال رودسکوی همچنین اضافه کرد که بیش از ۲۳ هزار خارجی از ۳۷ کشور آمادگی خود را برای شرکت در جنگ اوکراین اعلام کرده‌اند، هرچند هنوز از آن‌ها استفاده نشده است.

۰۶:۰۶ PM

سازمان ملل: در ماریوپل گور دسته‌جمعی با ۲۰۰ جسد شناسایی کرده‌ایم

سازمان ملل متحد اعلام کرد با استفاده از اطلاعات ماهواره‌ای، یک گور دسته‌جمعی را در شهر محاصره شده ماریوپل در جنوب اوکراین شناسایی کرده است.

ماتیلدا بوگنر، رئیس تیم ناظران حقوق بشر سازمان ملل در اوکراین، در این باره گفت تخمین می‌زند این گور مدفن حدود ۲۰۰ نفر باشد. وی با این حال اضافه کرد این بدان معنا نیست که همه اجساد تلفات غیرنظامی بوده‌اند.

سازمان ملل گفته است از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین تا کنون ۱۰۳۵ غیرنظامی کشته شده‌اند، هر چند برآوردها از میزان واقعی تلفات «به طور قابل توجهی بیشتر» خوانده شده است.

پیشتر مقامات شهری ماریوپل گفته بودند تعداد کشته‌شدگان این شهر می‌تواند تا ۳ هزار نفر باشد.

۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۶
کد خبر: 26517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha