اقتصاد دستور بردار نیست/ دولتمردان متوجه نیستند که اقتصاد ساز و کارهای خاص خود خود را دارد/دولت نباید بیش از حد در کار نظام بانکی دخالت کند

کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت:دولت تبصره های تکلیفی را بر دوش سیستم بانکی می گذارد، در حالی که سیستم بانکی ایران به غیر از یکی دو بانک، دولتی نیست. هر گونه فشار به نظام بانکی برای پرداخت وام واعطای تسهیلات فشار به نظام بانکی است. قطعا دولت نباید بیش از حد در کار نظام بانکی دخالت کند چرا که سیستم بانکی کشور امکان و توانایی اجرایی تبصره های مختلف دولت را ندارد.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، در سال های اخیر دولت تلاش کرده تا مراجعه مردم به بانکها را به دلایلی اضافه کند. مراجعه ای که اغلب بازگشتی با دست خالی دارد اما این روزها دولتمردان بسیار تلاش می کنند مردم را به سمت بانکها سوق دهند. وام های اجاره و ودیعه مسکن، حواله دادن مردم به بانک برای سالها منتظر وام ازدواج و مسکن ماندن و وام های کارمندان و بازنشستگان که تا کنون محقق نشده است. رادار اقتصاد در گفت و گو با کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی تحلیلی دارد بر این موضوع که دولت تا چه اندازه می تواند ناتوانی خود در حمایت از نیازهای مردم و تامین آنها را به نظام بانکی محول کند؟

قدرت اله امام وردی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد به موضوع فشار دولت و وزارتخانه ها برای اعطای وام به عناوین مختلف به نظام بانکی کشور گفت: خبرهای مختلفی در خصوص سرپیچی و افزایش انتقادات نظام بانکی کشور از دستورات دولتمردان مبنی بر اعطای وام با عناوین مختلف منتشر می شود. در حالی دولتمردان تلاش می کنند تا برای بحث هایی مثل ازدواج، اجاره نشینی و خرید مسکن، بانکها را وادار به اعطای وام کنند که هنوز به این مساله واقف نیستند که اقتصاد دستور بردار نیست.

وی دراین باره خاطر نشان کرد: متاسفانه دهه هاست دولتمردان متوجه نیستند که اقتصاد ساز و کارهای خاص خود خود را دارد. مثل ریاضی از فرمول و قواعد درونی خاص خود تبعیت می کند نه از تصمیمات و سیاست گذاری های دستوری. دستوری بودن اقتصاد سال هاست باعث چشم بستن بر واقعیت ها شده، به گونه ای که بدون بستر سازی های لازم برای رشد اقتصادی، باز هم در برنامه بودجه ۱۴۰۱ نرخ رشد ۸ درصدی  در نظر گرفته‌ شده است.

این تحلیلگر اقتصادی درادامه خاطر نشان کرد: در حالی که با یک حساب و کتاب ساده می توان دریافت رشد اقتصادی از محل افزایش تشکیل سرمایه گذاری صورت می گیرد. وقتی در  شش  سال اخیر از سال ۹۴ به بعد تشکیل سرمایه ثابت و خالص در ایران منفی بوده، حتی رشد منفی در تشکیل سرمایه گذاری نیز داشته ایم، می توان دریافت بسیاری از برنامه ها و هدف گذاری هایی که برای رشد اقتصادی و ... مثلا ساخت یک میلیون واحد مسکونی گفته می شود در عمل محقق نمی شود، بلکه روی کاغذ نوشته می شود.

قدرت اله امام وردی استاد اقتصاددر این باره تصریح کرد: بدون داشتن منابع مالی مطمئن نمی توان در سال یک میلیون واحد مسکونی ساخت. وقتی نظام بانکی قادر به اعطای تسهیلات نیست، مردم از آنچه دولت به آنها وعده داده در اعطای وام ازدواج، وام ودیعه وخرید مسکن گله مند می شوند، اینجاست که دولت به نظام بانکی فشار می آورد در حالی که بانک یک بازار است که خارج از قواعد خود نمی تواند وجوهی پرداخت کند.

استاد اقتصاد با بیان اینکه دولت با تبصره های اعمالی نمی تواند بانکها را موظف به تحقق خواسته های خود کند، گفت: طبیعی است در این بازار منطق باید حکمفرما باشد. نمی توان بانکها را برای اعطای وام هایی که دولت مقرر می کند، تحت فشار قرار داد. واقعیت این است دولت تبصره های تکلیفی را بر دوش سیستم بانکی می گذارد، در حالی که سیستم بانکی ایران به غیر از یکی دو بانک، دولتی نیست. هر گونه فشار به نظام بانکی برای پرداخت وام واعطای تسهیلات فشار به نظام بانکی است. قطعا دولت نباید بیش از حد در کار نظام بانکی دخالت کند چرا که سیستم بانکی کشور امکان و توانایی اجرایی تبصره های مختلف دولت را ندارد، بنابراین وقتی تحت فشار زیادی قرار بگیرد قطعاً دچار مشکل می شود.

قدرت اله امام وردی در پایان بحث خاطر نشان کرد: دولتمردان به خوبی می دانند نظام بانکی کشور با ناترازی های شدیدی مواجه است. اعمال فشار به بانکها برای محق جلوه دادن خود و اینکه به فکر مردم هستند یا برای مردم کار می کنند قطعا مطلوب نیست، چرا که یا بانکها را مجبور به خلق پول و تحمیل تورم های بیشتر به مردم می کند یا اینکه بانکها را به سمت ورشکستگی هدایت می کند. از این نظر بهتر است دولت برای حل چالش ها و مسائلی که گمان می کند با اعطای وام و تسهیلات بانکی می تواند نظر مردم را جلب کند و یا از مردم حمایت کرده باشد، راه های پایداری را انتخاب کند که هم کمک محسوب شود وهم اینکه نظام بانکی کشور تحت فشارهای مختلف وزرا و بخش نامه های آنها قرار نگیرند.

۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۱
کد خبر: 25174

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha