چرا دولتها آمارهای اقتصادی را به موقع منتشر نمی کنند؟ / دولتها به دنبال خرید فرصت هستند/دلایل فنی تاخیر در انتشار آمار اصلا قابل قبول نیست

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: آمارهای اقتصادی با وعده های داده شده از سوی دولتها به مردم در خصوص کاهش نرخ تورم، خانه دار کردن مردم و... سازگاری ندارد، بنابراین دولتها به دنبال خرید فرصت هستند شاید فرجی شود و در ماه‌های آینده اتفاقات مثبتی رخ دهد تا مقداری دیتاها تعدیل گردد.البته باید توجه داشت انتشار آمارهای اقتصادی بخصوص در بخش های مرتبط با زندگی مردم و بخش هایی که روی تورم تاثیر می گذارد بسیار حائز اهمیت است.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد قدرت الله امام وردی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص موضوع اهمیت اطلاع رسانی و انتشار آمار به موقع درخصوص شاخص ها و حوزه های مختلف اقتصادی گفت: ارائه آمار دقیق و به روز و شفاف از این جهت حائز اهمیت است چرا که در اقتصاد منجر به برنامه ریزی بهتر در مسائل مرتبط با توسعه و برنامه ریزی های اقتصاد کلان می شود بنابراین به روز رسانی آمار و تعیین دقیق شاخص های اقتصادی در بخش های مختلف اقتصادی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی در ادامه بحث خاطر نشان کرد: در این موضوع شکی نیست که بدون دسترسی به آمار و اطلاعات دقیق درست نمی توان اقتصادی توسعه یافته داشت چرا که اگر آمار اقتصادی در زمان خود منتشر نشود اثر خود را از دست می دهد پس انتشار دیرهنگام آمار تفاوتی با عدم انتشار ندارد، چون اهمیت واقعی خود را از دست می دهد.

قدرت اله امام وردی کارشناشس وتحلیلگر اقتصادی یادآور شد: در اقتصادهای درهم تنیده امروزی بدون اطلاعات و آمار در زندگی شخصی و انفرادی هم نمی‌توانیم برنامه‌ریزی کنیم و فعالیت درستی انجام دهیم چه برسد به بخش‌های کلان و کل اقتصاد کشور، لذا طبیعی است که انتشار آمارهای اقتصادی بخصوص در بخش های مرتبط با زندگی مردم و بخش هایی که روی تورم تاثیر می گذارد بسیار حائز اهمیت است.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در این خصوص که چرا دولتها بعضا آمارهای اقتصادی را به موقع منتشر نمی کنند گفت: اما اینکه چرا دولت هر از چند گاهی متاسفانه آمارها را یا حذف می کنند یا به موقع ارائه نمی کنند وابسته به چند دلیل است. دلیل اول نگرانی دولت از اثرات روانی آمار و اطلاعات است.

وی دراین باره خاطر نشان کرد: وقتی وضعیت اقتصادی متلاطم و دچار نوسان می شود دولت گمان می کند با انتشار آمار و اطلاعات این حوزه انتظارات تورمی تشدید و تحریک می شود بنابراین به زعم دولت انتشاراین آمار به نفع جامعه نیست چرا که روی متغیرهای اقتصادی از جمله تورم و سرمایه گذاری اثرات منفی می‌گذارد.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی یادآور شد: شاید یک دلیل عمده و اصلی که اصولا دولتهای طی سال های اخیر علاقه ای به انتشار سریع و به موقع آمار اقتصادی ندارند این است که آنها نگران تشدید فضای متشنج و متلاطم اقتصاد هستند پس به زعم خود دست نگه می‌دارند تا فضا آرامتر شود تا در شرایط مناسب‌تری آمارها را ارائه دهند .

قدرت اله امام وردی معتقد است: اگر گمان کنیم که دولت با نیت خیر چنین کاری می کند اما عامل دومی که باز هم شاید با نیت خیر اتفاق می‌افتد این است که آمارهای اقتصادی با وعده های داده شده از سوی دولتها به مردم در خصوص کاهش نرخ تورم، خانه دار کردن مردم و... سازگاری ندارد، بنابراین دولتها به دنبال خرید فرصت هستند شاید فرجی شود و در ماه‌های آینده اتفاقات مثبتی رخ دهد تا مقداری دیتاها تعدیل گردد. دولتها گمان می کنند شاید با اتفاقات مثبت و تعدیل آمارها بتوانند انتقادات نسبت به عملکرد دولتی ها را با خریدن زمان کاهش دهند.

قدرت اله امام وردی معتقد است: موضوع سومی که شاید این هم با نیت خیر صورت می گیرد این است که دولتمردان تلاش می کنند تا فرصت بخرند تا شاید با عملکرد بهتر خود در طی زمان عملکرد قبلی دولت را به گونه ای توجیه کنند که اگر نتوانستند اهداف و وعده‌های خود را محقق کنند بنا به دلایلی بوده است، بنابراین به دلایل یاد شده آمارها را حبس می کنند؛ هر چند ممکن است دلایل فنی نیز وجود داشته باشد.

قدرت اله امام وردی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: دلایل فنی اصلا قابل قبول نیست چرا که مرکز آمار و بانک مرکزی به لحاظ محاسبات در درجه قابل اتکایی هستند و وظیفه آنها تعیین شاخص ها و انتشار آمار است بنابراین اگر به لحاظ فنی برای دیرکرد در انتشار آمار اقتصادی بهانه ای آورده شود قابل پذیرش نیست از این بابت که نهادها و سازمان‌های حرفه‌ای و با تجربه‌ای هستند که به لحاظ فنی و محاسباتی بعید است دچار مشکل ‌شوند.

۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۲
کد خبر: 48718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha