بانک‌ها در قبال تولید به شدت تنگ‌نظرانه عمل می‌کنند/ نظام بانکی کشور تاکنون نتوانسته و یا نخواسته که منجی بخش تولید باشد/ نظــــام بانـــکی یــک دلال واقعی است !

معاون اسبق وزارت صمت گفت: نظام بانکی کشور تاکنون نتوانسته و یا نخواسته که منجی بخش تولید کشور باشد، به این دلیل که نظام بانکی کشور سال‌های سال است که به جای حمایت از تولید و هدایت نقدینگی به این سمت، بیشتر به سمت خدمات چرخیده است و برای سودآوری بیشتر خود هر روز بیشتر از روز قبل بخش خدمات را تقویت می‌کند، البته آن بخش خدماتی که در حیطه بنگاه‌داری و برای فعالیت‌های غیرمولد بانکی ایجاد شده است.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، حمایت از تولید موضوع مهمی است که مسوولین با راهکارها و شیوه های مختلف خواهان آن هستند، حمایت هایی که اگر درست و به موقع انجام می شود می تواند روند اقتصاد ایران را از منفی به مثبت تغییر دهد اما چرا این حمایت ها صورت نمی گیرد و چرا مساله مهم تامین نقدینگی مورد نیاز تولید در ایران بی پاسخ مانده را کارشناسان به سیاست های نظام بانکی کشور در قبال تولید ارتباط می دهند. محمد صادق مفتح معاون اسبق وزارت صمت و کارشناس اقتصادی در این باره با رادار اقتصاد موضوعاتی را در میان گذاشته و به علت این موضوع پرداخته است.

محمد صادق مفتح معاون اسبق وزارت صمت و کارشناس اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص عدم حمایت نظام بانکی کشور از تولید و چرایی این موضوع و ضرباتی که بر پیکره تولید وارد شده گفت: یکی از موضوعاتی که برای رشد و توسعه تولید همواره مورد تاکید قرار دارد همکاری بین وزارت صنعت و نظام بانکی کشور است. موضوعی که از سوی نظام بانکی جدی گرفته نمی شود و متاسفانه به دلایل مختلف وقعی به آن گذاشته نمی شود. در حالی که در تمام دنیا نظام بانکی نقش بسیار موثری در حمایت از تولید با تامین نقدینگی های مورد نیاز تولید دارد اما در ایران این نقش روز به روز کمرنگ تر شده و نظام بانکی با این موضوع به شدت تنگ نظرانه برخورد می کند.

وی دراین باره خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه تولید کننده برای توسعه و افزایش تولید خود نیازمند واردات مواد اولیه است و واردات مواد اولیه هم نیاز مبرمی به در دست داشتن ارز دارد، لذا بانک های کشور می توانند نقش مهمی در تامین ارز و نیازهای مالی تولید کنندگان داشته باشند. به عبارت دیگر می توان گفت نظام بانکی ما باید به یک گلوگاه ایمن و معتبر برای رشد تولید و تامین نقدینگی مورد نیاز تولیاد باشد.

محمد صادق مفتح با انتقاد از چرخش غیر مولد نظام بانکی به سمت فعالیت های دلالی و سفته بازی توضیح داد: نظام بانکی کشور تا کنون نتوانسته و یا نخواسته که منجی بخش تولید کشور باشد، به این دلیل که نظام بانکی کشور سال های سال است که به جای حمایت از تولید و هدایت نقدینگی به این سمت، بیشتر به سمت خدمات چرخیده است و برای سود آوری بیشتر خود هر روز بیشتر از روز قبل بخش خدمات را تقویت می کند، البته آن بخش خدماتی که در حیطه بنگاه داری و برای فعالیت های غیر مولد بانکی ایجاد شده است.

معاون اسبق وزارت صمت با آفت نامیدن رویکرد نظام بانکی کشور به سمت فعالیت های دلالی برای اقتصاد ایران توضیح داد: متاسفانه چندین سال است که نظام بانکی کشور  دچار آفت بسیار بدی شده که لطمات بسیاری به اقتصاد ایران وارد کرده است. علی رغم انتقادات تمامی مقامات عالی کشور از رهبر معظم انقلاب تا سایر مسوولین از بنگاه داری بانکها ونهی کردن شدید آنها از انجام چنین روندی، اما باز هم شاهد هستیم که نظام بانکی کشور یله و رها کار خود را انجام می دهد و به جای حمایت از تولید وهدایت نقدینگی به این بخش، در کار حمایت از بخش خدماتی است که نفع و سود بیشتری برای بانکها کسب می کند.

 معاون اسبق وزارت صمت در این باره تصریح کرد: در حالی که انتظار می رود نظام بانکی امکانات و تسهیلات خرد خود را در اختیار تولید کننده ها قرار دهد نه اینکه سرمایه های مردم را تمامام به زیر مجموعه خود اختصاص دهد و این موضوع را منحصر به خود کند. این موضوع  قطعاً مانع بزرگی بر سر راه شکوفایی تولید کشور است و به تبع آن اقتصاد را با تکانه های سخت و بزرگی رو به رو می کند.

مفتح با اشاره به بنگاه داری نظام بانکی در بخش مسکن گفت: متاسفانه سال های سال است که نظام بانکی فعالیت های جدی در بخش مسکن کشور دارد، یعنی در این بخش یک دلال واقعی است که با دلالی و سفته بازی نه تنها تولید، بلکه بخش مسکن را با تورم های بزرگی رو به رو کرده که در خرید خانه برای مردم نیز چالش های اساسی ایجاد کرده است. وقتی نظام بانکی در این مسیر بیفتد به معنای عادی شدن سفته بازی و دلالی در کشور و هدایت سرمایه های مردم به سمت افزایش رانت در اقتصاد است تا خود نظام بانکی از افزایش رانت قیمت ها بهره مند شود.

وی در ادامه توضیح داد: پس می توان به این نتیجه رسید که در حال حاضر گلوگاه تولیدکشور، نظام بانکی است لذا برای هدایت منابع نظام بانکی به سمت تولید نیازمند مصوباتی پر قدرت و اجرایی در این بخش هستیم تا رویکرد بانکها نسبت به حمایت از تولید دچار تغییرات ویژه ای شود. البته سود آوری تولید نیز باید تضمین شود چرا که نظام بانکی از زمان بر بودن سود آوری تولید و چالش هایی که متاسفانه در این بخش است گلایه مند است که به حق می باشد اما به این دلیل نمی توان تولید کشور را از حمایت های نظام بانکی محروم کرد، بنابراین باید یک راهبرد جدی برای حمایت بانک از تولید را پیدا و اجرا کرد.

 محمد صادق مفتح با بیان اینکه باید از تجارب کشورهای توسعه یافته در مدیریت نظام بانکی و رشد تولید استفاده کنیم گفت: باید به این سوال اساسی پاسخ داده شود که آیا نظام بانکی مجاز است منابع مالی مردم را به شرکت های زیر مجموعه خود برای فعالیت‌های بنگاه‌داری اختصاص دهد؟ قطعا خیر، لذا برای یافتن راهکارهای درست باید از تجارب کشورهای توسعه یافته استفاده کنیم و ببینیم اروپا و آمریکا برای حل این مشکل چه کرده اند؟ نوع نگاه و برخورد آنها با مساله ی بنگاه داری بانکها چگونه بوده است؟

وی در این باره تصریح کرد: قطعا با تامل در نظام بانکداری کشورهای توسعه یافته به این نتیجه مهم می رسیم که نظام بانکی تشکیل شده تا پولهای خرد جامعه را جمع کند و در اختیار اقتصاد کل کشور برای شکوفایی تولید قرار دهد، این موضوع همچنان درایران اتفاق نیفتاده و بدتر اینکه خصوصی سازی بانکها نیز تبعات مختلفی به دنبال داشته است. با اینکه می بایست یکی از خروجی های خصوصی سازی نظام بانکی کشور کمک به تولید می بود، اما شاهد هستیم بانک های خصوصی منابع مردم را برای رونق زیر مجموعه های خود به کار گرفتند بنابراین از بانکهای خصوصی نه تنها خیری به تولید نرسید بلکه در دو دهه گذشته به دلیل عدم حمایت بانکهای خصوصی از تولید، شاهد مشکلات اساسی در بخش تولید کشور بودیم.

محمد صادق مفتح در پایان خاطر نشان کرد: متاسفانه با صراحت می توان گفت توسعه بانکداری و خصوصی کردن نظام بانکی کشور نه تنها به رشد و توسعه اقتصاد و به تبع آن تولید کشور کمک نکرد، بلکه لطمات شدیدی نیزبر آنها وارد کند، بنابراین باید راه اشتباه طی شده را به عقب برگردیم و نظام بانکی را از بنگاه داری آزاد کنیم تا نقدینگی های خرد جامعه به بخش تولید هدایت شود. این ساده‌ترین و اجرایی ترین راهکاری است که برای حمایت و رونق تولید می توان ارائه داد، ضمن اینکه باز هم تاکید می کنیم باید از تجارب بانکداری و تولید کشورهای توسعه یافته و پیشرفته دنیا نیز استفاده کنیم.

۲۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵
کد خبر: 17663

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha