نقش کژگزینی و کژمنشی در ناترازی نظام بانکی/نمی توان انتظار داشت رئیس بانک مرکزی در مدت کوتاه یک ساله مشکل چند دهه ای را حل کند/تا تعارض منافع حل نشود مشکل حل نمی شود

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: یکی از مهمترین نهادهایی که در این موضوع می می‌توانند حامی و کمک رسان بانک مرکزی باشند نهادهای عمومی غیردولتی هستند؛ همان نهادهایی که مقام معظم رهبری گفتند که این‌ها بخش خصوصی نیستند مثلاً  یکی از هلدینگهای معروف که متعلق به یکی از ستادهاست  یکی از بدهکاران کلان است.

گروه بانک و بیمه پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد حسن حسن خانی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی درگفت و گو با رادار اقتصاد درخصوص مسائل تاثیرگذار در افزایش ناترازی بانکی گفت: مسئله ناترازی بانکی موضوع پیچیده‌ای است بنابراین مسوولین بخصوص در نظام بانکی کشور نباید این موضوع را ساده ببینند و گمان کنند به راحتی می توانند ناترازی بانکی و چالش های مرتبط با آن را رفع کنند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: عمدتا ناترازی بانکی به سوخت شدن و عدم بازگشت به موقع تسهیلات مرتبط است. بنابراین دو مولفه مهم در افزایش ناترازی بانکی بسیار مهم هستند اول انتخاب نادرست مدیران بانکی که از آن به عنوان کج گزینی یاد می شود و دیگری کج منشی یعنی رفتار بد تسهیلات گیرندگان در مقابله بانک‌هاست.

حسن حسن خانی کارشناس و تحلیلگر بانکی و اقتصادی به رادار اقتصاد گفت: از سوی دیگر اضافه برداشت بانکها از بانک مرکزی و قرار دادن وثیقه هایی با ارزش کمتر نسبت به تسهیلات گرفته شده زمینه ساز افزایش ناترازی بوده است. وجود ابر بدهکاران بانکی که وام های بسیار بزرگی دریافت کرده اما به شبکه بانکی بازنگردانده اند هم عامل دیگری در افزایش ناترازی بانکی به شمار می رود.

حسن حسن خانی کارشناس اقتصادی معتقد است: یکی از دلایل افزایش ناترازی بانکی مخاطرات اخلاقی است که آثار خود را در انتخاب های بد وام دهنده یعنی بانک نشان می دهد. هنگامی که وثیقه ها بیش اظهاری می شود و بانک به دنبال اخذ وثیقه معتبر نیست و ارزیابی های نهایی از نحوه بازگشت تسهیلات داده شده صورت نمی گیرد بر این موضوع تاکید می شود که بانک در انتخاب تسهیل گیرنده بسیار بد عمل کرده لذا یکی از مهمترین دلایلی که نظام بانکی و به تبع آن اقتصاد امروز ایران را در وضعیت نابسامانی قرار داده عملکرد نظام بانکی و عدم نظارت بر اعطای وام و تسهیلات است.

حسن حسن خانی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی یادآور شد: اینکه شما در نظام بانکی کنترل درستی بر اعطای تسهیلات کلان نداشتید و کنترل درستی بر ذینفع واحد نداشتید ما را به این وضعیت دچار کرده است لذا نمی توان انتظار داشت رئیس بانک مرکزی در مدت کوتاه یک ساله بر مساله ای که چند دهه در نظام بانکی ایران رواج داشته و این میزان ناترازی را رقم زده حل و فصل کند.

وی در ادامه بحث تصریح نمود: بانک مرکزی به تنهایی نمی تواند مانع ناترازی بانکی شود وبا بانکهای ناتراز در حد امکان مقابله کند و ناترازی آنها را مرتفع سازد یا اینکه مانع ناترازی های آتی شود به این خاطر نیازمندیم سایر ارکان حکمرانی در تحقق برخورد با بانکهای ناتراز همراه بانک مرکزی باشند.

وی در این باره یادآور شد: چرا که آقای فرزین به تنهایی نمی‌تواند از پس شرایط ایجاد شده در طول چهار دهه گذشته به تنهایی برآید چرا که ناترازی امروز نظام بانکی کشور برآیند ۴۰ سال نحوه بانکداری مدیران مختلفی است که سکاندار بانک مرکزی بوده اند، لذا رئیس بانک مرکزی در یک سال نمی‌تواند این برآیند را اصلاح کند به همین دلیل لازم است کلیه ارکان حکومت در این موضوع یاری رسان بانک مرکزی باشند.

حسن حسن خانی در این باره خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین نهادهایی که در این موضوع می می‌توانند حامی و کمک رسان بانک مرکزی باشند نهادهای عمومی غیردولتی هستند؛ همان نهادهایی که مقام معظم رهبری گفتند که این‌ها بخش خصوصی نیستند مثلاً یکی از هلدینگهای معروف که متعلق به یکی از ستادهاست یکی از بدهکاران کلان است.

حسن حسن خانی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی معتقد است: برای رفع ناترازی بانکی به صورت جدی لازم است ارکان مختلف حاکمیت از جمله نهادهای عمومی غیردولتی همکاری های لازم با بانک مرکزی را در دستور کار خود قرار دهند. تا زمانی که مساله تعارض منافع حل نشود نمی توان مسائل مرتبط با اصلاحات نظام بانکی را به طور کامل محقق کرد. در صورتی که سایر نهادها با بانک مرکزی دررفع ناترازی بانکی همراه نباشند غیر ممکن است آقای فرزین در تحقق برخورد کامل با ناترازی نظام بانکی موفق شود.

۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۰
کد خبر: 53073

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha