بنام ایران به کام فرانسه/فیروزجا با پرچم فرانسه قهرمان گراند سوئیس شد!

در این آب و خاک متولد شد در این سرزمین تحصیل کرد و پله های ترقی را طی کرد اما نتیجه اش را فرانسوی ها بردند.

سرویس ورزشی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، علیرضا فیروزجا ۱۸ ساله، استاد بزرگ شطرنج و عضو پیشین تیم ملی ایران، در رقابت‌های گراند سوئیس با پرچم فرانسه شرکت کرد و با شش پیروزی، چهار تساوی، و تنها یک شکست با ۸ امتیاز قهرمان مسابقات شد. نابغه شطرنج جهان که در نونهالی و نوجوانی برای تیم ‌ملی ایران مسابقه می‌داد پس از ترک ‌ایران، ‌از سال ۲۰۱۹ برای فرانسه بازی می‌کند.

او پس از این موفقیت جوایز خود را دریافت کرد و درست در لحظه ای که سرود ملی فرانسه پخش شد بغض عجیبی او را فراگرفت که در تصاویر معلوم است . 

علیرضا فیروزجا متولد خرداد ۱۳۸۲ در بابل است. او در رده سنی زیر ۱۲ سال در سال ۲۰۱۵ قهرمان شطرنج آسیا شد و از آن زمان موفقیت‌های زیادی کسب کرد. او در رقابت‌های آوریل سال ۲۰۱۹ مقابل یک شطرنج باز اسرائیلی حاضر نشد چون جمهوری اسلامی اجازه بازی ورزشکاران ایرانی مقابل این کشور را نمی‌دهد.

در دیماه ۱۳۹۸،‌ ایران از اعزام تیم ملی شطرنج به مسابقات جهانی روسیه خودداری کرد. آن زمان گفته شد که این تصمیم برای جلوگیری از رویارویی شطرنج‌بازان ایران با اسرائیل گرفته شده است. به دنبال عدم اعزام تیم ملی ایران به این مسابقات، علیرضا فیروزجا تصمیم گرفت به جای مسابقه با نام ایران، زیر پرچم فیده (فدراسیون جهانی شطرنج) مسابقه دهد.

علیرضا فیروزجا تنها شطرنج‌باز تاریخ ایران است که از او به عنوان «سوپر استاد بزرگ» نام برده می‌شود. این عنوان هرچند جزو عناوین رسمی فدراسیون جهانی شطرنج نیست اما به کسانی اعطا می‌شود که امتیاز ۲۷۰۰ عبور کرده‌اند.

تا روز ۱۷ آبان ۱۴۰۰، نام علیرضا فیروزجا در رده نهم رنکینگ فدراسیون جهانی شطرنج قرار دارد.

۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۶
کد خبر: 21842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha