سه ورزشکار اعزامی طالبان به روسیه به اروپا فرار کردند

کاروانی از ورزشکاران افغانستان که به روسیه اعزام شده بودند، با فرار سه عضو خود در اردوی روسیه روبرو شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایندیپندنت، «ندا محمد ندیم»، وزیر تحصیلات عالی طالبان در سخنانی اعلام کرد که سه دانشجوی ورزشکار از دانشگاه‌های کابل و تعلیم و تربیت که به رقابت‌های ورزشی دانشگاه‌های جهان در روسیه اعزام شده بودند، از روسیه به کشورهای اروپایی فرار کرده‌اند.

او گفت: «از دانشگاه کابل و تعلیم و تربیت چند نفر [به رقابت‌های ورزشی دانشگاه‌های جهان در روسیه] فرستاده بودیم و یک نفر از وزارت تحصیلات عالی همراهشان رفته بود. هر سه نفرشان گم شدند و گریختند و هنوز ناپدیدند و پیدایشان نکرده‌ایم.»

او افزود که از کاروان اعزامی به روسیه خواسته بودند که هرچه زودتر به افغانستان بازگردد تا جلو فرار عده بیشتری از افراد گرفته شود.

او گفت: «بقیه را محکم گرفتیم که زود به افغانستان بیایند و افغانستان را بدنام نکنند. [آن‌ها نیز] به فکر همین بودند که زود به اروپا برسند.»

پیشتر نیز گزارش‌هایی از غرق شدن شناگر اعزامی از سوی طالبان در رقابت‌های ورزشی دانشگاه‌های جهان در روسیه منتشر شده بود. این شناگر بعد از نجات یافتن در استخر ادعا کرده بود که عضله پای او از همان لحظه نخست گرفته بود و به همین دلیل داشت غرق می‌شد.

پیش از این، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در امور مهاجرت اعلام کرده بود که افغانستان جز سه کشوری است که در سال ۲۰۲۲ دارای بیشترین آمار پناه‌جو در سایر کشورها بوده است.

گفته شده که در سال ۲۰۲۲ بیش از نیمی از پناهندگان در جهان از سه کشور افغانستان و اوکراین و سوریه بوده‌اند. براساس گزارش سازمان ملل متحد از میان ۱۰۸ میلیون پناه‌جو در سال ۲۰۲۲، افغانستان و اوکراین هر کدام با داشتن ۵.۷ میلیون مهاجر در رده نخست و سوریه با داشتن ۶.۵ میلیون پناه‌جو در رده دوم کشورهایی قرار دارند که بیشترین مهاجر و پناه‌جو را داشته‌اند.

در واقع در سال ۲۰۲۲، حدود ۵۲ درصد از جمعیت پناهندگان، شهروندان سه کشور افغانستان و اوکراین و سوریه بوده‌اند.

براساس گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، جمعیت پناه‌جویان افغان تا پایان سال ۲۰۲۲ بسیار افزایش یافته و از ۲.۹ میلیون نفر به ۵.۷ میلیون نفر رسیده است. همچنین بیشتر شهروندان افغان در سال ۲۰۲۲ به کشورهای همسایه مانند ایران و پاکستان پناهنده شده‌اند و این دو کشورو به‌ویژه ایران، از هر ده پناه‌جوی افغان ۹ نفر را میزبانی می‌کنند.

گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد همچنین تعداد پناهندگان در سراسر جهان را در سال ۲۰۲۱ حدود ۲۷.۱ میلیون نفر اعلام کرده و گفته است این تعداد در سال ۲۰۲۲ به ۳۵.۵ میلیون نفر رسیده است.

چند ماه پیش، پس از کشمکش‌های فراوان سرانجام دولت بایدن اعلام کرد که به مهاجران افغانی که به ایالات متحده پناهنده شده اند اجازه می‌دهد تا مجوزهای کاری و حفاظت از اخراج خود را به طور موقت تمدید کنند.

وزارت امنیت داخلی در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: «امروز روندی برای اتباع واجد شرایط افغانستان ایجاد شده تا آن‌ها بتوانند به زندگی و کار قانونی در ایالات متحده ادامه دهند.»

بر اساس این گزارش، اتباع افغانستانی که پس از خروج ایالات متحده از افغانستان وارد ایالات متحده شده‌اند، می‌توانند از ماه ژوئن درخواست تمدید اقامت و کار کنند.

قبل از آن رسانه‌های آمریکایی گزارش داده بودند که در حال حاضر حدود ۷۷۰۰۰ پناه‌جوی افغان در ایالات متحده از برنامه اقامت مشروط بهره مند هستند.

این گزارش می‌افزاید که اولین گروه از پناهجویان افغان که در سال ۲۰۲۱ به ایالات متحده آورده شدند، قرار بود در ماه جولای وضعیت حفاظت شده موقت خود را از دست بدهند.

پیش از این، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که واشنگتن مشکلات مربوط به وضعیت کودکان افغانی را که به آمریکا منتقل شده‌اند، نادیده می‌گیرد.

بر اساس اطلاعاتی که وزارت خارجه روسیه اعلام کرده، پس از سقوط افغانستان بدست گروه طالبان در تابستان ۲۰۲۱، حداقل ۲۳۴ کودک از والدین خود جدا و ۴۲ کودک بدون رضایت در خانواده‌های دیگری تحت سرپرستی قرار گرفتند.

وزارت امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد: «واشنگتن مشکل کودکان افغان را که به ایالات متحده برده شده اند، نادیده می‌گیرد. حدود ۲۳۴ کودک افغان از والدین خود جدا شده‌اند که در وضعیت مناسبی به سر نمی‌برند.»

۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۸
کد خبر: 47366
منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha