چه کسی زیرآب جواد را زد؟ / برخورد با مافیا یا شیطنت بدخواهان؟

بالاخره جواد سلیمی رفت ! دیروز از شورای داوران جهانی و امروز از ریاست کمیته داوران فدراسیون کاراته ایران

سرویس ورزشی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد،  آخرین ساعات شنبه  شب خبر عجیب و دور از تصوری از فدراسیون کاراته منتشر شد . سید حسن طباطبایی رییس این فدراسیون در حکمی وحید مومنی که عهده دار سمت دبیری هم هست را به عنوان سرپرست کمیته داوران تعیین کرد.

این خبر در نوع خود آنقدر عجیب و دور از تصور بود که بسیاری همچنان آن را یک تاکتیک مدیریتی از سوی طباطبایی و سلیمی می دانند که در آستانه مسابقات جهانی امارات و رقابتهای آسیایی قزاقستان به آن تن داده اند. 

رسانه ها اما معتقدند که پس از حواشی به وجود آمده در رقابت‌های  انتخابی تیم ملی کاراته و انتقادها نسبت به عملکرد رییس کمیته داوران طی سال‌های اخیر، جواد سلیمی پس از سال‌ها ریاست از سمت خود کنار گذاشته شده است که البته این ادعا از آنجایی شروع شد که فدراسیون کاراته در رسیدگی به اعتراض امیر مهدیزاده ، کمیسیونی متشکل از داوران و متخصصین امر قضاوت را تشکیل داد تا در حضور سرمربی تیم ملی کاراته و ورزشکاران معترض ، نسبت به بازبینی فیلم رقابتها اقدام کنند . برابر اعلام فدراسیون شنبه این کمیسیون بدون حضور جواد سلیمی و در عوض با ترکیبی از داورانی که عمدتا منتقدان جدی سلیمی بودند تشکیل جلسه داد و نهایتا این بیانیه عجیب از جلسه دیروز بیرون آمد :
"در این جلسه ۴ ساعته که با حضور رییس و مسوولان فدراسیون کاراته(نایب رییس مردان، دبیر و رییس کمیته داوران)، علیرضا احسانی، محمد بهرامی(اعضای کمیته فنی)، محمد علی مردانی و یوسف گرشاسبی(داوران)، سید شهرام هروی(سرمربی تیم ملی)، مازیار فرید خمامی(دبیر سازمان تیم های ملی)، امیر میرزایی(ورزشکار) و داوران حاضر در پنل داوری برگزار شد، فیلم ۹ مبارزه این وزن چندین بار توسط افراد حاضر در این جلسه مورد بازبینی قرار گرفت و در نهایت نظر ذیل ارایه گردید: 

"با بررسی های صورت گرفته مشکلی در نتایج مبارزات امیر مهدی زاده با سید علی کریمی ، مرتضی نعمتی و امیر میرزایی مشاهده نشد. همچنین مقرر گردید مسابقات بین امیر میرزایی و سید علی کریمی روز دوشنبه ۱۷ ابان ماه تکرار شود."

به این ترتیب و برابر اعلام کمیسیون فوق ، داوری مسابقه انتخابی ایرادی نداشته است اما با این وجود فقط یکی دو ساعت بعد از جلسه ، طباطبایی دست به قلم شد و حکم برکناری سلیمی را صادر کرد!! 
اگرچه فدراسیون کاراته در ادامه این بیانیه آورده که نشست فوق در راستای اجرای عدالت برگزار شده است اما بد نیست بدانید که این اقدام در کاراته ایران هیچ وقت مسبوق به سابقه نبوده و اگر هم پیش از این چنین اتفاقی افتاده صرفا مثل نمونه فوق با اعتراض صریح یکی از قهرمانان به نام صورت گرفته است وگرنه یکی از مهمترین معضلات کاراته ایران ، اعتراضات پی در پی ورزشکاران و مربیان به نحوه قضاوت داوران و چیدمان داورها در رقابتهای مختلف آقایان و بانوان بوده است. 

آنچه در یک دهه اخیر بر کاراته ایران با سلیمی گذشت
واقعیت این جاست که در سالهای اخیر اعتراضات متعددی به عملکرد کمیته داوران کاراته بوده و همیشه صحبت از این بوده که بی عدالتی در این رشته پر طرفدار بیداد می کند اما روسای فدراسیون کاراته از زمان علیرضا سمندر علیرغم مشاهده این اعتراضات ، با سلیمی برخورد نمی کردند و یا ترجیح میدادند مدارا کنند که البته گفته می شود چون جواد سلیمی همزمان رییس هیات کاراته استان آذربایجان غربی هم هست و در مجمع فدراسیون یکی از افراد با نفوذ برشمرده می شود لذا روسای فدراسیون قدرت برخورد با او را ندارند. 
علیرضا سمندر که رابطه خوبی با سلیمی داشت به وی اختیار عمل های بیشتری هم داده بود و عملا فدراسیون در بسیاری از حوزه ها توسط سلیمی اداره می شد . بعد از سمندر اما همین سید حسن طباطبایی به عنوان سرپرست فدراسیون کاراته منصوب شد که او بلافاصله منوچهر حاجی محمدیان و محمد علی مردانی را در فدراسیون کاراته به کار گرفت و عذر سلیمی را خواست تا دو چهره منتقد سلیمی از داوری کاراته ، جایگزین او شوند. سلیمی که گفته می شود گروه و تیم مخصوص خودش در بین داوران و روسای هیات های کاراته را دارد همیشه در انتخابات روسای فدراسیون ها هم اثر گذار بود و طیفی از داوران کاراته هم با او همراهی می کردند. روسای هیات های کاراته گلستان ، مرکزی ، تهران و  چند استان دیگر چون داور کاراته بودند طبیعتا از سلیمی حرف شنوی داشتند همین باعث شد تا در هیاهوی انتخابات آن زمان محمد صادق فرجی با کمک محسن آشوری دبیر وقت و نایب رییس فعلی فدراسیون و مشارکت جواد سلیمی به عنوان رئیس فدراسیون کاراته ایران انتخاب شود. فرجی هم از جمله روسای فدراسیونی بود که هیچ وقت با سلیمی و آنچه ناداوری های او از سوی کاراته کاران عنوان می شد برخورد نکرد و اتفاقا حمایت محکمی از او صورت داد تا جایی که حتی به او حکم مشاورت در امور بین الملل هم داد. این روند تا پایان مدت حضور فرجی در فدراسیون کاراته و همچنین دوران سرپرستی محسن آشوری ادامه داشت تا اینکه مجددا سید حسن طباطبایی در ائتلافی که با کمک سلیمی و سایر روسای هیاتها تشکیل داد با رای قاطع به عنوان رییس فدراسیون کاراته منصوب شد واین بار دیگر دست به تغییر جواد سلیمی نزد و تا به امروز او را به عنوان رئیس کمیته داوران خود حفظ و حمایت کرد. 

توئیت های یک داور

اما بگذارید ماجرای اعتراضات به عملکرد سلیمی را از جمشید زند شروع کنیم . جمشید زند یار غار سلیمی و رییس هیات کاراته استان مرکزی ناگهان از میانه راه برگشت و از جایی که معلوم نیست دست از حمایت و رفاقت سلیمی کشید و شروع به فعایت جدی در فضای مجازی کرد . او دائما از عملکرد سلیمی انتقاد می کرد و نهایتا جزو گروهی قرار گرفت که رییس فدراسیون را برای این تصمیم در فشار گذاشت. البته که بعید نیست ماجرا به شایعاتی درباره حمایت سلیمی از رقیب تهرانی کاتاروهای استان مرکزی از جمله پسر جمشید زند ارتباط داشته باشد.

قضاوت مسابقه ورزشکار اسرائیل

اما چندی پیش خبری اینچنین منتشر شد:

"از روز جمعه آخرین مرحله انتخابی المپیک برای کاراته آغاز شد و در روز اول دو نماینده ایران از رسیدن به توکیو بازماندند.کنار رقابت بازیکنان ایرانی، دو نماینده داوری ایران یعنی جواد سلیمی و همسرش المیرا گوزل زاده که در این مدت به صورت انحصاری در غالب اعزام‌های رسمی و غیررسمی در این مسابقات حضور داشتند، چند مسابقه را قضاوت کردند.در اولین روز مسابقات پاریس و در خلال این رقابت‌ها، در مسابقه ورزشکاری از رژیم صهیونیستی و حریفی از چین تایپه، داوری که قضاوت مسابقه را برعهده داشت، المیرا گوزل زاده بود."

که این موضوع با اعتراض مردم و برخی نهادهای مذهبی مواجه شد و حتی مکاتباتی برای برخورد با سلیمی و همسرش صورت گرفت اما باز هم طباطبایی اقدامی در جهت برکناری سلیمی نکرد.

برکناری از شورای داوری جهان

سلیمی که به واسطه برخی روابط خاص ، ارتباط خوبی با خاویر اسکالانته رئیس شورای داوران فدراسیون جهانی داشت از سطح داوری با یک جهش ناگهانی به شورای داوری فدراسیون جهانی کاراته رسید و این افتخار بزرگ را مرهون تلاش های خودش میدانست که می توانست او را تا روی تاتامی های المپیک همراهی کند . سلیمی برای رسیدن به این کرسی ، مسابقات متعددی را به همراه همسرش با هزینه فدراسیون و یا هزینه شخصی سفر کرد و گفته می شود همیشه تلاش می کرد تا در تدارکات سفر به گونه ای برنامه ریزی کند که فدراسیون در موضع انفعال قرار گیرد و سلیمی به نمایندگی از جایگاه حقوقی ایران در سفرها از این اعتبار بهره برداری کند. او حتی تلاش می کرد دقیقا در همان هتلی باشد که روسای فدراسیون ها و رییس فدراسیون جهانی در آنجاست و با این کار سعی می کرد تا جایگاهش را محکم و محکم تر کند اما بر اثر یک اتفاق عجیب و دور از تصور در فاصله یک سال تا المپیک توکیو ناگهان فدراسیون جهانی کاراته ، سلیمی را از شورای داوری جهان خارج کرد و گفته شد که او را حتی از شورای داوری آسیا هم برکنار کردند به این ترتیب سلیمی قضاوت در المپیک را هم از دست داد. همان موقع بسیاری این اتفاق را ناشی از شیطنت هایی از داخل می دانستند اما عده پر تعداددیگری معتقد بودند فدراسیون جهانی از موضوعی پنهانی در داوری با خبر شده که بی ارتباط با سلیمی نبوده و به خاطر اعتراض روسای چند فدراسیون دیگر سلیمی برکنار شده است. نهایتا کار به آنجا رسید که سلیمی از تلویزیون مسابقات المپیک را تماشا کرد ولی همه این ها نه تنها به برخورد طباطبایی با او منجر نشد بلکه رییس فدراسیون کاراته بسیار از او حمایت هم کرد تا بتوان این کدورت فدراسیون جهانی را رفع و رجوع کرد.
 

من سهمیه می گیریم

شایعاتی زیادی مطرح است مبنی بر اینکه سلیمی پیش از المپیک و در کوران مسابقات گزینشی سهمیه المپیک وعده های زیادی را به طباطبایی داده بود و از توانمندی خودش برای در آوردن سهمیه های کاراته ایران صحبت کرده بود. البته مدرکی در این رابطه وجود ندارد و این فقط یک شایعه بود . شایعه ای جدی که سلیمی تلاش دارد با استفاده از روابطش و را هنمایی هایش سهمیه کاراته ایران را در المپیک را افزایش دهد به خصوص اینکه این سهمیه بعد از دوپینگ دور از تصور بهمن عسگری ، برای امیر مهدیزاده متصور بود اما در دقیقه ۹۰ این اتفاق نیافتاد و هم عسگری حذف شد و سهمیه اش از دست رفت و هم امیر مهدیزاده دستش از سهمیه المپیک کوتاه ماند. همان موقع هم سرو صدای زیادی به پا شد اما طباطبایی برای برکنار نکردن سلیمی چشم به این سهمیه و وعده های او دوخته بود که نشد . حالا همین پازل را کنار پازل قبلی یعنی اعتراض امیر مهدیزاده به نتایج مسابقات انتخابی تیم ملی بگذارید تا کم کم معما برای شما حل شود. به خصوص اینکه هم مهدیزاده و هم غلامرضا دباغیان مربی با نفوذ او بارها و بارها در نقد عملکرد سلیمی مصاحبه های تندی کرده بودند.

مدارکی روی میز طباطبایی

امروز اما شایعه دیگری هم مطرح شد اینکه مهدیزاده فقط برای اعتراض به رای داوری مسابقه انتخابی اش به تهران نیامده بوده و اگرچه کمیسیون داوری شکایت او را رد کرده است اما حد فاصل جلسه بررسی تا زمان صدور حکم برکناری سلیمی ، مدارکی از سوی مهدیزاده ارائه شده است که طباطبایی را به این جمع بندی رسانده سریعا حکم برکناری سلیمی را صادر کند. شایعه ای که صحت و سقم آن مشخص نیست اما در کاراته همیشه از این شایعات و مدارک زیاد بوده کما اینکه بارها شایعه شده افراد مختلف اعم از خانم و آقا مدارکی در محکومیت سلیمی ارائه کرده اند و مواردی هم بوده که گفته شده موضوعات به حراست وزارت ورزش رسیده است.


وزیر و شاکیان کاراته

موضوع اعتراض ها به سلیمی و داوری در کاراته ایران حتی در مقطعی به وزیر ورزش هم کشیده شد تا جایی که محمود گودرزی وزیر ورزش صراحتا در مصاحبه ای اعلام کرد از کاراته به ما شکایت های زیادی می رسد که البته عموم شکایت ها در آن زمان مرتبط با موضوعات داوری مخصوصا در حوزه بانوان بود.

همسر سلیمی مسافر پر و پا قرص

در این باره فقط کافی است گزارش خبرگزاری ایسنا رابخوانید:

" المیرا گوزل زاده همسر جواد سلیمی رییس کمیته داوران فدراسیون کاراته خرداد امسال در رقابت های گزینشی المپیک در پاریس، مبارزه کاراته کای رژیم صهیونیستی و حریفی از چین تایپه را قضاوت کرد و در شرایطی که انتقادات زیادی به این اقدام صورت گرفت اما جواد سلیمی رییس کمیته داوران فدراسیون کاراته، اینبار نیز به همراه همسرش المیرا گوزل زاده برای قضاوت در مسابقات کاراته وان جوانان در ترکیه ثبت نام کرده اند.اهمیت حضور سلیمی و گوزل زاده در مسابقات ترکیه در جایی است که آن ها برای اینکه مجوز قضاوت در مسابقات جهانی را بدست بیاورند باید طبق قانون فدراسیون جهانی کاراته در یک مرحله لیگ کاراته جوانان در سال ۲۰۲۱ را نیز قضاوت کنند که آخرین مرحله آن پیش از رقابت های قهرمانی جهان قرار است چند روز دیگر در ترکیه برگزار شود.

ثبت نام گوزل زاده برای قضاوت در مسابقات ترکیه در حالی است که وی طی ماه های اخیر هیچ قضاوتی در مسابقات داخلی از جمله قهرمانی کشور کومیته و رقابت های کاتا نداشته و مشخص نیست رییس کمیته داوران بر چه اساسی مجوز ثبت نام همسرش برای قضاوت در ترکیه را صادر کرده است؟

چرا کمیته داوران به دیگر بانوان علی رغم تلاش و حضور در مسابقات داخلی، برای قضاوت در مسابقات خارجی بها نمی دهد؟

باید دید در نهایت آیا فدراسیون کاراته مجوز حضور  گوزل زاده در مسابقات ترکیه را صادر می کند یا خیر؟"

مافیای رسانه

اما سوال اینجاست که چرا علیرغم اعتراضات گسترده به ناداوری ها در کاراته ، روسای فدراسیون دست به تغییر نمیزدند؟ گمانه زنی های بسیاری وجود دارد که نشان میدهد برخی رسانه های اثرگذار به خصوص تلاشهای یک وب سایت خاص در شهر قم که مورد توجه اهالی کاراته بود ، باعث شد که سلیمی از سوی برخی رسانه ها حمایت شود بگذریم که گفته می شد ارتباط سلیمی با برخی از خبرنگاران ، مانع از انتقاد های آنها شده است.  

جانشین سلیمی کیست؟

اگرچه بعید است طباطبایی قبل از مسابقات جهانی دست به انتخاب جانشین سلیمی بزند اما احتمالا او گزینه های چندانی روی میز ندارد و بعید است مجددا به منوچهر حاجی محمدیان حکم ریاست کمیته داوران را بدهد .در این بین شاید شانس اصلی با جمشید زند رییس هیات کاراته استان مرکزی باشد که خودش جزو منتقدین سلیمی بوده و از طرفی حضورش در مجمع فدراسیون کاراته می تواند ، اقدامات متقابل سلیمی را خنثی کند.

۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۳
کد خبر: 21726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      1 0
      سلام. آقای سلیمی تمام مدت در جلسه حضور داشتن ولی آقای مهدی زاده نیومدن.