عظیم ثابت:نهادهای بالادستی شناخت کافی از کانون کارگزاران ندارند/کاهش کارمزد کارگزاری‌ها بدون بررسی دقیق و نظرخواهی از فعالان این حوزه اخذ شد!

ثابت گفت: نقش کانون کارگزاران در بازار سرمایه برای نهاد رسمی و بالادستی شناخته شده نیست و یا اینکه شناخت کافی را دارند اما همکاری لازم را انجام نمی‌دهند. انتظار می‌رود درمورد مسائلی که به طور مستقیم و غیر مستقیم بر صنعت کارگزاری تاثیر می‌گذارد پیش از تصمیم‌گیری با نهاد مذکور به شور گذاشته شود و کانون کارگزاران نیز به عنوان نماینده تمام کارگزارها در فرآیند تصمیم‌گیری‌ها حضور داشته و نظر آنها تامین شود. تصمیم سازمان بورس و اوراق بهادار برای کاهش کارمزد کارگزاری‌ها یکی از تصمیمات مهم و تاثیرگذار در این صنعت بود که بدون بررسی دقیق و نظرخواهی از فعالان این حوزه اخذ شد.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛  در پی اتمام دوره ۲ ساله هیات مدیره کانون کارگزاران بورس، زمان برگزاری مجمع عادی به طور فوق العاده اعلام شد و بر این اساس ساعت ۱۵ روز سه‌شنبه ٢٧ آبان‌ در محل شرکت بورس تهران برگزار خواهد شد. این مجمع هشتمین مجمع برای انتخاب هیئت مدیره کانون کارگزاران بعد از تغییر ساختار و از مقطعی که کانون توسط شورا اداره می شود، بشمار می رود و قرار است ترکیب هئیت مدیره ٧ نفره با رای ۱۰۸ کارگزار مشخص شود.

عظیم ثابت مدیرعامل کارگزاری بانک سپه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس رادار اقتصاد در رابطه با این انتخابات و ماهیت فعالیت این کانون، اظهار کرد: کانون ها تشکلات منسجمی هستند که هدف آنها رسیدگی به مشکلات و مسائل صنفی، صنعتی بوده؛ صنعت کارگزاری نیز بر اساس قانون بازار سرمایه دارای کانون کارگزاران است که در صورت نیاز چالش‌ها و مباحث مربوط به این صنعت را پیگیری و در جهت حل آنها حرکت می‌کند.

ثابت بیان کرد: کانون کارگزاران جزء قدیمی‌ترین کانون‌های صنفی بوده که در گذشته نیز به عنوان سازمان کارگزاران فعالیت داشته است. مهمترین نقش این نهاد اتصال میان مردم و بازار سرمایه بوده که تاکنون این اهم را در سرلوحه امور خود قرار داده است.

مدیر عامل کارگزاری بانک سپه تشریح کرد: تمرکز اصلی کانون کارگزاران مربوط به تنظیم روابط بین کارگزاری‌ و بازار سهام، مشتریان و اعتباردهی‌ها و بررسی ریسک‌ها و مشکلات صنفی کارگزارها می‌شود و به عنوان نهادی فراگیر این امور را سامان‌دهی می‌کند.

وی مطرح کرد: اکنون ۱۰۸ کارگزاری فعال در کشور وجود دارد که تنظیم روابط، مشکلات و خواسته‌های آنها نیاز به بازبینی و بررسی دقیق دارد و کانون کارگزاران با تعاملی که با سازمان بورس و اوراق بهادار دارد، این موارد را پیگیری و به نتیجه می‌رساند.

ثابت درمورد عملکرد این کانون در سال‌های پیشین بیان کرد: کانون کارگزاران در سال‌های پیشین خدمات ارزنده‌ای را در حوزه‌ اختیارات خود به سرانجام رسانده است اما آن طور که انتظار می‌رود نقش کانون کارگزاران در بازار سرمایه برای نهاد رسمی و بالادستی شناخته شده نیست و یا اینکه شناخت کافی را دارند اما همکاری لازم را انجام نمی‌دهند. این موضوع یکی از چالش‌های مهم این کانون است.

مدیر عامل کارگزاری بانک سپه بیان کرد: انتظار می‌رود درمورد مسائلی که به طور مستقیم و غیر مستقیم بر صنعت کارگزاری تاثیر می‌گذارد پیش از تصمیم‌گیری با نهاد مذکور به شور گذاشته شود و کانون کارگزاران نیز به عنوان نماینده تمام کارگزارها در فرآیند تصمیم‌گیری‌ها حضور داشته و نظر آنها تامین شود. تصمیم سازمان بورس و اوراق بهادار برای کاهش کارمزد کارگزاری‌ها یکی از تصمیمات مهم و تاثیرگذار در این صنعت بود که بدون بررسی دقیق و نظرخواهی از فعالان این حوزه اخذ شد.

ثابت معتقد است: کارگزاری‌ها در سال‌های پیشین زیان انباشه بسیاری داشتند اما در یک الی دو سال گذشته با رونق بازار سهام، وضعیت سود و زیان‌ آنها بهبود پیدا کرده است. صنعت کارگزاری هنوز جای رشد دارد و با انتخاب افراد لایق در انتخابات پیش‌رو و همچنین همراهی قوانین و حمایت نهادهای بالادستی می‌توان شاهد رشد و بهبود عملکرد این صنعت باشیم. ما انتظار داریم سازمان‌های بالا دستی به خصوص سازمان بورس و اوراق بهادار همانگونه که اکنون همکاری خوبی با کانون کارگزاران دارد، مشارکت‌های خود را با این نهاد افزایش دهد و به دغدغه اصولی آنها را پاسخ بدهد..

مدیر عامل کارگزاری بانک سپه گفت: اکنون محدودیت‌هایی برای کارگزارها اعمال شده است که باید بازبینی شود. به‌طور مثال کارگزارها حق داشتن صندوق ندارند و یا درمورد افزایش سرمایه‌ صندوق‌ها با چالش‌هایی رو به رو می‌شوند. البته حل و رفع این چالش‌ها نیازمند بررسی بوده و پروسه زمان‌بری به حساب می‌آید.

ثابت مطرح کرد: درحال حاضر مجوز صندوق‌های سرمایه‌گذاری به‌طور معمول به سبدگردان‌ها و تامین سرمایه‌ها اعطا می‌شود و کارگزاران از این امتیاز بی‌بهره می‌مانند و انتظار می‌رود نهاد متولی به کارگزاری‌‎ها نیز مجوز فعالیت در این زمینه را اعطا کند.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان باید به کارگزاری‌ها توجه بیشتری داشته باشند؛ افزود: متاسفانه اکنون کارگزاری‌ها محدودیت درآمدی دارند که این موضوع باعث ایجاد مشکلات عدیده‌ای برای آنها شده است؛ بنابراین باید همگرایی بیشتری میان نهاد متولی و کانون کارگزاران ایجاد شود تا به این واسطه صنعت کارگزاری بیش از پیش شکوفا شود و با میدان دادن به آنها در شرایط رکودی ناچار به تعدیل نیروهای آموزش دیده نشوند.

مدیرعامل کارگزاری بانک سپه درمورد این پرسش رادار اقتصاد مبنی بر اینکه اگر در انتخابات کانون کارگزاران رای کافی بیاورد، چه اولویت‌هایی را مدنظر قرار دارد؟ پاسخ داد: در وهله نخست باید نقش کانون کارگزاران پررنگ‌تر از پیش شود و تعامل سازنده با شورای عالی بورس، سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر بورس‌ها داشته باشیم تا به این واسطه بتوانیم خواسته‌ها و دغدغه‌های کارگزاران در مباحثی همچون سودآوری، سامانه معاملات برخط (OMS)، منابع انسانی و توسعه بازار و غیره را بهتر مدیریت و پیگیری کنیم.

وی معتقد است: کارگزاران باید سامانه معاملات برخط (OMS) جداگانه‌ای داشته باشند چراکه اکنون این سامانه‌ها تحت تاثیرعوامل مختلفی قرار میگیرد که برای سازوکارهای کارگزاری‌ها چندان مطلوب نیست.

ثابت گفت: شرکت‌های OMS و اشخاصی که مدیریت اطلاعات مربوط به معاملات کارگزاران و اوردرهای آنها را در دست دارند، هزینه‌های یک‌طرفه‌ای را برای کارگزاری‌ها ایجاد می‌کنند که باید این موضوع رسیدگی و مدیریت شود. با سامان‌دهی این موارد می‌توانیم شاهد شکوفایی و پیشرفت صنعت کارگزاری باشیم.

۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۴
کد خبر: 6840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha