فرایند افزایش سرمایه شرکت‌ها آسان شد

سازمان بورس با ایجاد سامانه پذیره‌نویسی الکترونیکی حق تقدم فرایند افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی شرکت‌ها را تسهیل کرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد سازمان بورس و اوراق بهادار با ایجاد سامانه‌ای جدید، مشارکت الکترونیکی افراد در افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی را امکان پذیر کرده است تا از این طریق ضمن افزایش بهره‌وری و کاهش زمان فرایند ثبت افزایش سرمایه شرکت‌ها، شرایط برای کاهش خطای سیستمی ایجاد کند.
به گفته وحید روشن قلب، مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار، طبق دستورالعمل سازمان بورس و اوراق بهادار و در راستای اهداف مشخص شده در برنامه ششم توسعه، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی سامانه‌ای را برای پذیره‌نویسی الکترونیکی حق تقدم تهیه کرد.
به گفته وی، سهامدارانی که تمایل به مشارکت در فرایند افزایش سرمایه شرکت‌ها داشته باشند باید به این سامانه مراجعه کرده و در مدت اعلامی شرکت که معمولاً این مدت ۶۰ روز است، ثبت درخواست کنند.
روشن قلب ادامه داد: این کار برای سهامدار بسیار آسان شده زیرا نیازی به مراجعه حضوری به بانک‌ها و ارسال پستی وجود ندارد. این فرایند برای سهامداران به صورت کاملاً رایگان است و برای شرکت‌ها نیز هزینه‌ها بشدت کم شده است.
سامانه پذیره نویسی الکترونیکی حق تقدم در بازار سرمایه در حال حاضر در مراحل اولیه آغاز به کار خود قرار دارد و امکان دسترسی سهامدارانی که در سامانه سجام ثبت نام کرده‌اند درآن وجود دارد.
همچنین طی ماه‌های گذشته شرکت معدنی و صنعتی گل گهر اولین پذیره نویسی را از طریق این سامانه به انجام رساند.
در سال گذشته هیأت مدیره سازمان بورس دستورالعمل نحوه استفاده از حق تقدم به صورت الکترونیک را صادر کرد. مطابق این دستورالعمل، تمامی شرکت‌هایی که قصد افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات را داشته باشند، از ابتدای سال ۱۴۰۲ موظف شدند که فرایند استفاده از حق تقدم توسط سهامداران سجامی‌شده را از طریق سامانه پیش‌بینی شده توسط شرکت سپرده‌گذاری به‌ انجام برسانند.
در روش قدیمی، شرکت‌ها باید برگه‌های حق تقدم را برای سهامداران پست می‌کردند و سهامداران نیز مدارک را از طریق پست به شرکت‌ها ارسال می‌کردند که منجر به اتلاف وقت و افزایش ضریب خطا در فرایند افزایش سرمایه می‌شد و این موضوع با ایجاد یک بستر الکترونیک از طرف سازمان بورس و اوراق بهادار تا حدود زیادی مرتفع خواهد شد.
به گفته روشن قلب در حال حاضر فرایند پذیره نویسی برای سهامداران غیر سجامی طبق روال گذشته انجام خواهد شد اما بلافاصله پس از تکمیل فرایند احراز هویت سجام، امکان مشارکت الکترونیکی برای آنها مهیا می‌شود.

دو شرکت سهامی عام پروژه‌محور به بورس می‌آید
به گفته وحید روشن قلب، در راستای برنامه‌های سازمان بورس برای افزایش تأمین مالی بخش مولد اقتصاد از بازار سرمایه، این سازمان اقدام به تصویب دستورالعمل نحوه پذیره نویسی شرکت‌های سهامی عام پروژه کرده بود و برخی از بخش‌های آن در سال گذشته اصلاح شد تا فرایند ورود این شرکت‌ها به بازار تسهیل شود.
وی اظهار داشت: فرایند تأمین مالی پروژه‌ها از بازار سرمایه مطابق با این دستورالعمل به سه طریق انجام می‌شود و امکان تأمین مالی برای تکمیل پروژه‌ها از طریق بازار سرمایه به سه روش قابل انجام است.
یکی از روش‌ها از طریق تأسیس یک شرکت‌ سهامی عام جدید است که پروژه موجود به ارزش کارشناسی شده به عنوان آورده غیر نقد مؤسسان به این شرکت منتقل شده و از طریق پذیره‌نویسی بخشی از سهام این شرکت مبالغ مورد نیاز برای تکمیل پروژه جمع‌آوری می‌شود. روش دوم، از طریق انجام افزایش سرمایه از محل سلب حق تقدم از سهامداران در شرکتی که پروژه در آن در حال اجرا است، انجام می‌شود که این فرایند پس از تبدیل شرکت موجود به سهامی عام انجام می‌شود.
مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس گفت: رویه سوم این است که اگر یک شرکت چندین پروژه نیمه تمام داشته باشد، می‌تواند با تأسیس یک هلدینگ سهامی عام، وجوهی را از طریق پذیره‌نویسی از بازار تأمین و صرف تکمیل پروژه‌های این هلدینگ کند.
به گفته وی، همه این فرایندها منوط به داشتن طرح توجیهی و برنامه کسب و کار مناسب است که می‌بایست به تأیید هیأت پذیرش بورس یا فرابورس برسد.
روشن قلب ادامه داد: تاکنون دو شرکت اقدامات لازم برای تأمین مالی از این طریق انجام داده‌اند و در شرف نهایی شدن صدور مجوز برای پذیره‌نویسی سهام قرار دارند و تعدادی از شرکت‌ها هم فرایند ایجاد شرکت سهامی عام پروژه را شروع کردند و مدارک تکمیل می‌کنند.

۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۶
کد خبر: 43052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha