با عملکرد غلط مدیران بورس وضعیت بازار شکننده شده/سازمان بورس نتوانسته عمق مطمئنی به بازار بدهد/افراد غیرمرتبط درباره بورس نظر ندهند

کارشناس و تحلیلگر بورس وبازار سرمایه گفت: ریسک‌های سیستماتیک بازار که قبلا روی مسائل کلانی مثل جنگ و بحران های اقتصادی یا سیاسی بود امروز در حد و اندازه سخنان مسوولین شده و به این مسائل جزیی واکنش های شدید نشان می دهد.متاسفانه با عملکرد غلط مسوولین و مدیران بورس وضعیت بازار به گونه ای شکننده شده که نسبت به سخنان مسوولین واکنش های شدیدی نشان می دهد.

گروه بورس و بازارهای مالی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ محمد علی احمد زاد اصل کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص چرایی ریزش های اخیر بورس و عرضه هایی که از سوی حقوقی ها صورت گرفت، گفت: اتفاقاتی که طی روزهای گذشته در بورس شاهد آن بودیم، مسائلی که بازار سرمایه را به شدت تحت تاثیر قرار داد قطعا از درون بازار نبود، بلکه ناشی ازمسائل بیرون بازار بود که به هیچ وجه خوشایند بازارهای مالی نیست.

وی در این باره توضیح داد: متاسفانه با عملکرد غلط مسوولین و مدیران بورس وضعیت بازار به گونه ای شکننده شده که نسبت به سخنان مسوولین واکنش های شدیدی نشان می دهد یعنی ریسک‌های سیستماتیک بازار که قبلا روی مسائل کلانی مثل جنگ و بحران های اقتصادی یا سیاسی بود امروز در حد و اندازه سخنان مسوولین شده و به این مسائل جزیی واکنش های شدید نشان می دهد.

کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه تاکید کرد: وقتی بازار سرمایه به مسائل جزئی مثل اظهار نگرانی مسوولین نسبت به تکرار وقایع سال ۹۹ اینگونه حساس می شود و از خود واکنش نشان می دهد بیانگر این حقیقت تلخ است که بورس در این سطح از ریسک های سیستماتیک پایین تنزل یافته، پس مسوولین نتوانسته اند عمق مطمئنی به بازار بدهند.

وی در این باره تاکید کرد: این مسائل نشان دهنده آن است که مسوولین نتوانسته اند در رابطه با ثبات در بازار سرمایه، عمق بخشیدن به بازار سرمایه و اینکه بازار سرمایه را محلی برای روزنه های امید بخش سرمایه گذاری کنند کاری انجام دهند، بلکه بازار بیشتر به سمتی هدایت شده که فقط به جهت غیر اقتصادی و در جهت منافع گروه های خاص هدایت شده است.

کارشناس و تحلیلگر بورس گفت: مساله مهم این است که مسوولین نباید درباره بورس اظهار نظر کنند وقتی شناخت عمیقی از کارکردها و روال بورس ندارند. نمی شود هر مسوولی که شناختی از بورس ندارد با رشد بورس این رشد را به سال ۹۹ تشبیه کند و بازار را نگران ریزش های آتی کند.

وی گفت: درباره بازار نباید به گونه ای حرف زده شد که گویی بازار سرمایه ایی بسیار کم عمق داریم که با سخنان افراد غیر مرتبط به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد به طوری که از عرش به فرش برسد. چنین روندی نشان می دهد همچنان اعتماد در بازار نهادینه نشده است.

وی در این باره تاکید کرد: یعنی حداقل نسبت به سیاست‌های قوای سه گانه در مسائل اقتصاد کلان کشور اعتمادی نیست که با اظهار نظر مسوولین بازار به سرعت واکنشی می شود. بی تردید اظهار نظر سه قوه در روند فرسایشی شدن بورس تاثیر گذار است به همین خاطر شائبه هایی درباره نگرانی مسوولین از تکرار مسائل سال ۹۹ بورس را هم نگران کرده که نکند خبری است!

احمد زاد اصل تاکید کرد: در واقع مسئولین خود این بلا را سر بازار آورده اند چرا که بدون مطالعه سخنی می گویند در حالی که باید بدانند و اجازه ندهند که بازار سرمایه محل تاخت و تاز افکار پوپولیستی و اظهار نظر غیر کارشناسی شود، بلکه بازار سرمایه باید محلی برای سرمایه گذاری بلند مدت، ایجاد امیدواری در مردم برای رشد تولید و صنعت باشد.

محمد علی احمد زاد اصل تاکید کرد: بخشی از نگرانی هایی که به بورس منتقل شده ناشی از نگرانی مسوولینی است که می ترسند در خصوص مدیریت بورس اتهامی متوجه آنها شود و اعتراضاتی شکل بگیرد، در حالی که اگر مسوولین سخنی نگویند و اجازه دهند بورس کار خود را انجام دهد و قطعا امنیت به بازار برمی گردد ، ضمن اینکه مسوولین بورس باید حرفه‌ای‌گری را در بازار توسعه دهند و زمینه ساز فعالیت هر چه بیشتر نهادهای مشاوره ای شوند تا امکانی برای جولان دادن سیگنال دادن های غیر کارشناسی شده نباشد.

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۵:۵۷
کد خبر: 42383

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha