اکثر جمهورخواهان از نحوه برگزاری انتخابات آمریکا ناراضی هستند

یک نظرسنجی نشان می‌دهد که ۷۰ درصد جمهوری خواهان اعتقاد دارند که انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا آزاد و عادلانه نبوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ پایگاه اینترنتی پولیتیکو در تحلیلی به قلم کاترین کیم نوشت: بر اساس نظرسنجی مشترک جدید پولیتیکو و مورنینگ کانسالت، پس از آن که رسانه‌ها روز شنبه نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را به نفع "جو بایدن"، نامزد دموکرات، اعلام کردند، اعتماد جمهوری خواهان به سیستم انتخاباتی کشور کاهش و اعتماد دموکرات‌ها افزایش یافت.

چندین سازمان خبری روز شنبه پس از ۴ روز شمارش آرا، بایدن را پیروز انتخابات اعلام کردند.

پس از اعلام این خبر، ۷۰ درصد از جمهوری خواهان می‌گویند باور ندارند که انتخابات ۲۰۲۰ آزاد و عادلانه بوده است، و با توجه به آن که قبل از این انتخابات ۳۵ درصد از جمهوری خواهان چنین نظری داشتند، افزایش شدیدی را نشان می‌دهد.

در همین حال، اعتماد به سیستم انتخاباتی کشور در میان دموکرات‌ها افزایش یافته است. اکنون ۹۰ درصد از دموکرات‌ها می‌گویند انتخابات آزاد و عادلانه بود. این در حالی است که قبل از انتخابات ۵۲ درصد از آن‌ها چنین نظری داشتند.

از میان جمهوری خواهانی که معتقد بودند انتخابات آزاد و عادلانه برگزار نشد، ۷۸ درصد گفتند رای گیری‌های پستی منجر به تقلب گسترده شد و ۷۲ درصد نیز بر این باور بودند که آرا دستکاری شده است - دو ادعایی که ترامپ بارها در توئیت‌های خود مطرح کرده است.

بی اعتمادی به سیستم انتخاباتی منجر شده است جمهوری خواهان درباره نتایج انتخابات بیشتر تردید کنند. گرچه فقط ۱۸ درصد از جمهوری خواهان قبل از روز انتخابات گفتند نتایج غیرقابل اعتماد خواهد بود، اما اکنون پس از پیروزی بایدن، ۶۴ درصد چنین نظری دارند. در عوض، ۸۶ درصد از دموکرات‌ها می‌گویند به نتایج اعتماد دارند.

جمهوری خواهان نگران نتایج شمارش آرا در ایالت‌های سرنوشت ساز به خصوص در پنسیلوانیا بودند. ۶۲ درصد از جمهوری خواهان گفتند نتایج پنسیلوانیا غیرقابل اعتماد است، در حالی که ۸ درصد از دموکرات‌ها چنین نظری داشتند.

بی اعتمادی به نتیجه انتخابات در ویسکانسین (۵۵ درصد)، نوادا (۵۴ درصد)، جورجیا (۵۴ درصد) و آریزونا (۵۲ درصد) نیز زیاد بوده است. اقدام ستاد انتخاباتی ترامپ در تنظیم بیش از ۱۲ شکایت در ایالت‌هایی مانند پنسلیوانیا، نوادا، میشیگان و جورجیا به این بدبینی‌ها دامن زده شده است.

با این حال، با وجود بی اعتمادی به نتایج انتخابات، جمهوری خواهان درباره این که نتیجه تغییر خواهد کرد یا خیر دچار اختلاف شده اند. ۳۸ درصد از جمهوری خواهان معتقدند که نتیجه تغییر خواهد کرد و ۴۵ درصد می‌گویند بعید است چنین اتفاقی بیافتد.

نظرسنجی مشترک پولیتیکو/مورنینگ کانسالت از ششم تا نهم نوامبر (۱۶ تا ۱۹ آبان) انجام شد و یک هزار و ۹۸۷ نفر از رای دهندگان در این نظرسنجی شرکت کردند.

برخی از مصاحبه‌ها قبل از اعلام نتایج و اکثر آن‌ها پس از آن انجام شده است. ضریب خطای این نظرسنجی منفی یا مثبت ۲ درصد است.

۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۹
کد خبر: 6065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha