نرخ بیکاری شانس پیروزی مجدد دونالد ترامپ را کاهش می‌دهد

کارشناسان بر این باورند که شرایط اشتغال در آمریکا به هیچ عنوان عادی نیست و اقتصاد این کشور تا بهبود اوضاع راه زیادی دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از رویترز، وزارت کار آمریکا اعلام کرد در ماه سپتامبر نرخ بیکاری این کشور از ۸.۴ درصد در ماه آگوست به ۷.۹ درصد در ماه سپتامبر کاهش یافته است.

در حالی که در شرایط عادی این میزان کاهش ماهانه نرخ بیکاری می‌توانست دستاویز خوبی برای ترامپ برای جذب آرا در مبارزات انتخاباتی باشد اما کارشناسان بر این باورند که شرایط کنونی اصلاً عادی نیست و نباید خیلی به این روند کاهش نرخ بیکاری تکیه کرد.

مایکل براون، کارشناس ارشد اقتصادی در مؤسسه ویزا می‌گوید با توجه به اینکه آمار بیکاری شناخته شده‌ترین معیار در بازار اشتغال آمریکا محسوب می‌شود از نظر روانی عدد بسیار مهمی برای رأی‌دهندگان آمریکایی است.

البته خبر مثبت شدن تست کرونای ترامپ، خبر کاهش نرخ بیکاری در آمریکا را که روز گذشته اعلام شد را به حاشیه برد.

براون می‌گوید احتمالاً تمرکز رأی‌دهندگان آمریکایی بیش از آنکه متوجه آمارهای اقتصادی باشد روی اخبار مربوط به ویروس کرونا متمرکز است.

علیرغم آنکه وزارت کار اعلام کرده که نرخ بیکاری پایین آمده اما جزئیات آن خیلی با گفتمان دولت ترامپ مبنی بر بهبود اوضاع اقتصادی همخوانی ندارد.

از ماه فوریه و بالا گرفتن بحران کرونا در آمریکا تاکنون، ۱۰ ها میلیون نفر شغل خود را از دست داده و اقتصاد این کشور توانسته طی هفته‌های گذشته بخشی از آن را دوباره مشغول به کار کند.

میشل آرون، کارشناس ارشد مؤسسه استیت استریت گلوبال، بر این باور است که ایجاد اشتغال برای افرادی که هنوز بیکار هستند بسیار سخت خواهد بود.

آمار وزارت کار آمریکا نشان می‌دهد در ماهی که گذشت ۸۶۵ هزار زن آمریکایی شغل خود را از دست دادند ۴ برابر تعداد مردانی بود که در این مدت بیکار شدند.

این آمار نشان می‌دهد که بیش از یک‌سوم افرادی هم که بیکار شده‌اند از اتباع آمریکای لاتین بوده‌اند.

در واقع این اقشار یکی از امیدهای ترامپ برای رأی آوردن مجدد در انتخابات ریاست جمهوری هستند و البته از اهمیت بالایی هم برای جو بایدن، نامزد دموکرات، برخوردار هستند.

خروج سنگین زنان از بازار اشتغال آمریکا با آغاز سال تحصیلی جدید در این کشور هم‌زمان شده است.

بسیاری از دانش‌آموزان به خاطر همه‌گیری کرونا به صورت آنلاین و از خانه در کلاس‌های خود شرکت می‌کنند.

گزارش دولت آمریکا نشان می‌دهد که هنوز ۱۰ ها میلیون نفر در این کشور بیکار هستند اگرچه ممکن است در مبارزات انتخاباتی بیکار بودن میلیون‌ها نفر در مقایسه با بهبود نسبی اوضاع اشتغال حداقل با استناد به کاهش نرخ بیکاری کمتر به چشم بیاید اما به طور کلی در زمان بالا بودن نرخ بیکاری شاهد افزایش تمایل افراد بیکار برای شرکت در انتخابات هستیم.

آمبر ویچوفسکی، استاد علوم سیاسی دانشگاه مارکوئت در ایالت ویسکانسین، طی تحقیقاتی که بر صدها انتخابات ایالتی و محلی انجام داده دریافته است که در اغلب موارد افزایش نرخ بیکاری به بالا رفتن مشارکت در انتخابات منجر شده که البته در اکثر موارد این افزایش مشارکت بیش از آنکه به ضرر دموکرات‌ها باشد به ضرر نمایندگان جمهوری‌خواه تمام شده است.

وی گفت در انتخابات پیش رو البته ممکن است شرایط متفاوتی را تجربه کنیم و شاید بحران شیوع کرونا و نگرانی مردم در این باره نسبت به خطر حضور در صندوق‌های رأی میزان مشارکت را کاهش دهد.

۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۳
کد خبر: 2100
منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha