حضور کم‌رنگ زنان تهرانی در بازار کار / اشتغال زنان به تفکیک استان‌ها + نمودار

در زمستان سال گذشته،‌ نسبت اشتغال زنان در استان تهران ۱۲ درصد بود. یعنی از هر ۱۰۰ زن در سن اشتغال در این استان، تنها ۱۲ زن شغل دارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، نسبت اشتغال زنان یکی از نماگرهای مهم بازار کار است که نشان می‌دهد چند درصد از زنان بالای ۱۵ سال (در سن اشتغال) در حال حاضر مشغول به کار هستند. مرکز آمار اخیرا گزارش جامعی از این نسبت منتشر کرده و آن را به تفکیک هر استان اعلام کرده است.

داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که در زمستان سال گذشته، نسبت اشتغال زنان در کل کشور به طور میانگین ۱۱.۶ درصد بوده است. این نسبت در ۱۶ استان بیشتر و در ۱۵ استان کمتر از میانگین کل کشور است. از میان این استان‌ها،‌ بالاترین نسبت اشتغال زنان نزدیک به ۲۲ درصد بوده که مربوط به استان زنجان است. پس از آن نیز استان‌های خراسان شمالی و گیلان قرار گرفته‌اند. در سوی دیگر این طیف‌، استان‌های مرکزی و کهگیلویه و بویراحمد جای گرفته‌اند که کمترین نسبت اشتغال زنان را به خود اختصاص داده‌اند.

مقایسه این نسبت در زمستان ۱۴۰۲ با زمستان ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که در طول این یک سال، نسبت اشتغال زنان در استان‌های خراسان شمالی و بوشهر نسبت به سایر استان‌ها شدیدتر افزایش یافته است. این در حالی است که نسبت اشتغال زنان در استان اردبیل شدیدترین کاهش را تجربه کرده است.

030215

رونق بازار کار زنجان برای زنان؛ جاماندن زنان تهرانی

نسبت اشتغال زنان از تقسیم «جمعیت زنان شاغل» بر «جمعیت زنان در سن اشتغال» به دست می‌آید. سن اشتغال نیز ۱۵ سال و بالاتر در نظر گرفته می‌شود. این نسبت در زمستان سال گذشته و در کل کشور برابر با ۱۱.۶ درصد بود. یعنی از هر ۱۰۰ زن در سن اشتغال، به طور میانگین در کل کشور تنها ۱۱ زن شاغل هستند. بالاترین نسبت اشتغال زنان در زمستان سال گذشته ۲۲.۲ درصد بوده که مربوط به استان زنجان می‌شود. بنابراین از میان استان‌های کشور، زنجان بهترین وضعیت را در بازار کار زنان دارد. پس از آن خراسان شمالی قرار گرفته که نسبت اشتغال زنان در آن به ۱۶.۶ درصد رسید. در رتبه سوم نیز گیلان و اردبیل قرار دارند که این نسبت در آن‌ها به ترتیب برابر با ۱۷.۲ درصد و ۱۵.۴ درصد است.

در سوی دیگر این طیف، استان مرکزی و کهگیلویه و بویراحمد جای گرفته که نسبت اشتغال زنان در آن به کمتر از هفت درصد رسیده است. برای مثال، این نسبت در مرکزی برابر با ۵.۵ درصد است که نشان می‌دهد از هر ۱۰۰ زن در سن اشتغال و ساکن در استان مرکزی، تنها پنج زن شغل دارند.

نکته جالب توجه در این مقایسه، رتبه استان تهران است. تهران از نظر نسبت اشتغال زنان در جایگاه پانزدهم بین ۳۱ استان کشور قرار گرفته است و در آن از هر ۱۰۰ زن در سن اشتغال تنها ۱۲ زن شغل دارد. این در حالی است که تصور می‌شود در تهران به دلیل بافت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن نسبت زنان شاغل به کل زنان در سن اشتغال بالاتر باشد.

030215

بهبود نسبت اشتغال زنان در خراسان شمالی

ارقامی که تا کنون به آن‌ها اشاره شد، نسبت اشتغال استان‌ها در زمستان ۱۴۰۲ است. اگر این ارقام با زمستان ۱۴۰۱ مقایسه شود می‌تواند نشان دهد که در طول این یک سال، وضعیت اشتغال زنان در استان‌ها چه تغییری کرده است.

این مقایسه نشان می‌دهد که نسبت اشتغال زنان در زنجان، که بهترین وضعیت را نسبت به سایر استان‌ها داشت، نسبت به زمستان دو سال گذشته ۱.۷ واحد درصد افزایش یافته است.

شدیدترین افزایش مربوط به خراسان شمالی است که نسبت اشتغال زنان آن در بازه زمانی یاد شده ۵.۳ واحد درصد بالاتر رفته است. پس از آن نیز بوشهر قرار گرفته که نسبت اشتغال زنان در آن ۳.۸ واحد درصد بهبود یافته است. در یک نگاه کلی، می‌توان گفت که نسبت اشتغال زنان در ۲۱ استان در مقایسه با زمستان ۱۴۰۱ بهتر شده است و سایر استان‌ها با کاهش نسبت اشتغال روبه‌رو بودند.

شدیدترین اُفت این نسبت در استان اردبیل ثبت شده است. نسبت اشتغال زنان در این استان ۱.۹ واحد درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۱ کم شده است.

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۱۲
کد خبر: 55096
منبع: اکو ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha