دهه ۹۰ یکی از بدترین دهه های اقتصاد ایران است/ هر سه نظام کلیدی اقتصاد که وظیفه بازتوزیع ثروت را بر عهده دارند،کار نمی کنند/نظام بانکی کشور در خدمت قشر مرفه است

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: تحریمهای اقتصادی و افزایش شرایط رکود تورمی در کنار اختلال در نظامات بازتوزیع ثروت موجب شد شاهد تشدید شکاف طبقاتی و فقر باشیم.متاسفانه هر سه نظام کلیدی و مهم اقتصاد که وظیفه بازتوزیع ثروت را بر عهده دارند، کار نمی کنند بطوری که عدالت مالیاتی حاکم نیست و طبقات ثروتمند جامعه مالیات ملموسی پرداخت نمی کنند و مالیات بر ثروت وجود ندارد که عدالت مالیاتی را محقق سازد.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد وحید شقاقی شهری عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی و کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد در پاسخ به این پرسش که به زعم شما عمده دلایل افزایش فقر و فلاکت در دهه ۹۰و گسترش دامنه فقر به عموم مردم جامعه حتی طبقه متوسط چه بود، گفت: بی شک دهه ۹۰ را می توان یکی از بدترین دهه های اقتصاد ایران عنوان کرد، بطوریکه میانگین رشد اقتصادی حدود ۱ درصد با تورم ۲۷ درصدی رخ داد و متاسفانه اختلال در نظامات بازتوزیع ثروت نیز موجب شد فشار رکود تورمی سنگین بر پیکره طبقات متوسط به پایین اصابت کند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: در این دهه ضریب جینی از حدود ۰.۳۷ به ۰.۴ افزایش یافت و شاخصهای مختلف فقر نیز تشدید شدند. در کنار تبعات منفی تحریمهای اقتصادی، ریشه اصلی تشدید فقر و شکاف طبقاتی را باید در ضعف نظام های بازتوزیع ثروت یعنی نظام مالیاتی، بانکی و یارانه ای دید.

وحید شقاقی شهری کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در این باره معتقد است: متاسفانه هر سه نظام کلیدی و مهم اقتصاد که وظیفه بازتوزیع ثروت را بر عهده دارند، کار نمی کنند بطوری که عدالت مالیاتی حاکم نیست و طبقات ثروتمند جامعه مالیات ملموسی پرداخت نمی کنند و مالیات بر ثروت وجود ندارد که عدالت مالیاتی را محقق سازد.

وی در خصوص سهم نظام بانکی کشور از گسترش فقر در جامعه و عدم بهبود وضعیت اقتصادی و رفاهی مردم ایران نیز گفت: نظام بانکی کشور در خدمت قشر مرفه است و از حیث تامین مالی خرد و قرض الحسنه مشکل دارد و نظام یارانه ای نیز عمدتا یارانه های کلان کشوری را به سمت قشر برخوردار از تجهیزات و ماشین آلات و کارخانه و ... هدایت می کند و این نظام یارانه چندان کارآمد نیست.

کارشناس و تحلیلگراقتصادی معتقد است: تحریمهای اقتصادی و افزایش شرایط رکود تورمی در کنار اختلال در نظامات بازتوزیع ثروت موجب شد شاهد تشدید شکاف طبقاتی و فقر باشیم و چنانچه دولت سیزدهم عزمی برای بهبود شرایط دارد باید اصلاحات ساختاری در سه نظام بازتوزیع ثروت ایجاد کند.

وحید شقاقی شهری در خصوص اجرایی نشدن سیاست هایی که به بهبود وضعیت فقر و برخورداری مردم در اقتصاد کمک کند اشاره کرد و گفت: حتی در سیاستهای کلی برنامه هفتم نیز به عدالت مالیاتی و افزایش پوشش تامین اجتماعی و اصلاحات بانکی تاکید شده ولی هنوز اقدام درخوری درخصوص اصلاحات ساختاری این سه نظام رخ نداده است.

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۹
کد خبر: 55494

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha