بازیگران رشد دلار/چرا دلار افزایشی شد؟

بازار تهران در روز گذشته شاهد رشد نرخ اسکناس‌های خارجی بود. بررسی‌ها حاکی از آن است که ‌مانند سال‌های گذشته، بازار ارز در سرمای ۳ ماه پایانی سال گرم شده است. به‌طور مثال نرخ اسکناس آمریکایی که در بازار روزهای اخیر حوالی مرز ۲ کانال ۵۳ و ۵۴ معامله می‌شد، در بازار روز گذشته با رشد قیمتی قابل توجه در نیمه کانال بالاتر به فروش رسید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد تحلیلگران ارزی عوامل مختلفی را در توضیح روند افزایشی بازار بیان می‌کنند که از جمله این موارد می‌توان به «رفتار فصلی بازار»، «ریسک‌های جدید منطقه‌ای»، «تغییر رویکرد سرمایه‌گذاران»، «افزایش هزینه تجارت با عراق» و همچنین «سیگنال‌های انتخاباتی آمریکا» اشاره کرد. در نهایت هر برگ اسکناس دلار آزاد در واپسین معاملات نقدی روز گذشته با حدود ۶۵۰ تومان رشد نسبت به نرخ روز پیشین در رقم ۵۴ هزار و ۴۵۰ تومان معامله شد. سکه طلا نیز روز گذشته رشد قیمت قابل توجهی را تجربه کرد و ۷۰۰ هزار تومان گران‌تر از روز دوشنبه در رقم ۳۲میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به فروش رسید.

9 copy

عوامل محرک نرخ ارز

بررسی‌های به‌عمل آمده از روند بازارهای دارایی در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که به‌طور معمول در آخر سال رشد حجم تقاضا موجب رشد نرخ شاخص‌ها می‌شود. تحلیلگران بر این باورند که در این بازه زمانی تمایل افراد به تغییر شکل سرمایه خود افزایش یافته و اقدام به خرید ارز و طلا می‌کنند. از سوی دیگر در ماه‌های گذشته پس از تشدید درگیری‌های نظامی در نوار غزه، سطح کلی ریسک‌های سیاسی در بازار افزایش یافت. برخی تحرکات نظامی دیگر مانند حملات موشکی در دریای‌سرخ و پاسخ به‌این حملات این ریسک‌ها را تشدید کرد و در نتیجه انتظارات تورمی فعالان بازار رشد کرد. رشد سطح انتظارات تورمی با تقویت بخش تقاضا موجب رشد شاخص‌های ارزی و طلایی می‌شود. علاوه بر موارد ذکر شده، بررسی معاملات بورس در هفته‌های اخیر گویای آن است که برخی از سرمایه‌گذاران در حال ترک صندوق‌های درآمد ثابت هستند. کارشناسان نخستین مقصد این افراد را بازار ارز و طلا می‌دانند. از جمله دیگر اخبار اقتصادی مهم برای بازار ارز مساله افزایش هزینه تجارت با عراق است. چندی پیش خبری منتشر شد که بانک مرکزی عراق مبادله صرافی‌ها با ۵ کشور از جمله ایران را محدود کرده است. برآورد فعالان اقتصادی نشان می‌داد که این مساله می‌تواند هزینه تامین ارز از این کشور را افزایش دهد. به عنوان آخرین مورد از عوامل رشد سطح تقاضا برای ارز و افزایش قیمت‌ها در این بازار می‌توان به مساله انتخابات آمریکا اشاره کرد. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور پیشین آمریکا که در دوره ریاست‌جمهوری خود تحریم‌های اقتصادی شدیدی را علیه ایران وضع کرده بود، در تبلیغات انتخاباتی خود مجددا سیگنال‌های منفی جدیدی را مطرح کرده که برخی از فعالان بازار معتقدند این سیگنال‌ها بر بازار کشور تاثیر خواهد داشت.

۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۹
کد خبر: 51610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha