مانع اصلی رشد شدید قیمت دلار چیست؟

بسیاری از تحلیلگران بر سر این موضوع اتفاق نظر دارند که اقبال مردم در سال ۹۹ به بورس مانع از رشد قیمت دلار برای مدتی شد و شتاب افزایشی دلار تهران را خنثی کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد بازار سرمایه این روزها یکه‌تازی می‌کند و به عنوان مانعی در برابر رشد دلار ایستاده است. بازار سرمایه در سال ۹۹ سقوط بدی را تجربه کرد و پس از آن در شرایطی که قیمت همه چیز بالا رفت و تورم روند صعودی داشت بازار سرمایه نسبت به بازار مسکن، خودرو و ارز توفیقی کسب نکرد و عقب ماند.

به گزارش اکوایران، بسیاری از تحلیلگران بر سر این موضوع اتفاق نظر دارند که اقبال مردم در سال ۹۹ به بورس مانع از رشد قیمت دلار برای مدتی شد و شتاب افزایشی دلار تهران را خنثی کرد ولی در ادامه دعوت عمومی به بازار سرمایه و ریزش تند بازار سرمایه اعتمادها را نسبت به بازار از بین برد.شاخص کل بازار سرمایه از بالای دو میلیون واحد سقوط آزاد کرد و تا نزدیکی یک‌میلیون واحد کاهش یافت.‌ در شرایطی که بازار ارز، مسکن و خودرو سقف شکنی می کردند و قیمت ها قله های جدیدی را فتح می کردند بازار سرمایه تا چند ماه قبل،در رسیدن به سقف قیمتی خود در سطح دو میلیون واحد هم ناکام بود و تعلل شاخص کل برای پیشروی باعث شد تا نقدینگی موجود در جامعه بازارهای دیگر مانند ارز و سکه را انتخاب کنند ولی آنچه شاخص کل را مجاب کرد که روند صعودی خوبی به خود بگیرد رشد دلار تا کانال ۶۰ هزار تومانی بود دلار تهران خود را به کانال ۶۰ هزار تومانی رسانده و هنگام اصلاح قیمت نتوانسته در پایین تر از کانال پنجاه هزار تومانی تثبیت شود. همین مسئله افزایش تورم را برای بازار سرمایه ملموس تر کرد. ارزش دارایی شرکت ها با رشد قیمت دلار و تورم رشد کرد و همین مسئله به عنوان محرکی برای خریداران شناسایی شد تا به جای مسکن و ارز به سراغ بازار بروندکه در این مدت رشد کمتری را تجربه کرده است و از انعکاس تورم سایر بازارها در بازار سرمایه سود ببرند. علاوه بر این رشد، قیمت دلار درآمد شرکت ها را افزایش داده و باعث بهبود نسبت قیمت به سودآوری شرکت ها شده است. با افزایش سود نقدی شرکت ها و کاهش مدت زمان پرداخت آن ها برخی از سهام شرکت ها به عنوان رقیب سود بانکی ظاهر شده و سرمایه بیشتری به بازار جذب شد.

شاخص کل بازار سرمایه سقف تاریخی خود را شکسته و در بالای آن حرکت می‌کند با سقف شکنی شاخص کل تعدادی از تحلیلگران انتظار اصلاح بازار سرمایه را داشتند ولی چنین نشد هرچند رشد شاخص کل کند تر شده است ولی اصلاحات شرکت ها دیگر فراگیر نیست و اصلاحات قیمتی و زمانی مختصر به نوبت و به آرامی شکل می‌گیرد منفی های بازار خریدار دارد و هنگامی که سطح کلی عرضه افزایش پیدا می‌کند و شاخص منفی می شود نقدینگی در کمین نشسته اقدام به خرید کرده و رنج مثبت کشیده می‌شود.

آنچه که مشخص است این سطح از نقدینگی جذب شده به بازار سرمایه سایر بازارها را ناامید کرده است و با این سطح بازدهی در بازار سرمایه، فعلا سایر بازارها که جلوتر از بازار سهام هستند به چشم نمی آیند. بازار ارز رنج شده خبرهای منفی سوخت رشد دلار را تامین نمی کند و به چشم بازار ارز نمی آیند . تحلیلگران و معامله گران بسیاری رونق چشمگیر بازار سرمایه را عامل رکود بازار ارز می دانند. آنچه که بازار سرمایه را به جلو می برد جذب قابل توج روزانه نقدینگی است که این حرکت روبه جلو در بازار سرمایه جان صعودی بازار ارز را گرفته است.

سکه در انتظار تعیین تکلیف اونس طلا

روز قبل سود اوراق قرضه آمریکا سقوط کرد و سیگنال رکود اقتصادی آمریکا به سایر بازارها داده شد. داده های اقتصادی اخیر ایالات متحده احتمال بروز رکود در آمریکا را بالا برد به همین خاطر در نظرسنجی ها درباره احتمال افزایش ۲۵ صدم درصدی نرخ بهره در جلسه فدرال رزرو، احتمال این افزایش در نظرسنجی ها کاهش پیدا کرده است. اونس طلا بار دیگر به مرز دو هزار دلاری رسیده و سکه امامی روز قبل رشد کمی را تجربه کرد ولی بررسی روند قیمتی سکه نشان میدهد اگر در ادامه اونس طلا در کانال دوهزار دلاری پیشروی کند سکه امامی با سرعت بیشتری افزایش خواهد یافت و نوسان آن افزایش می یابد.

۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۳
کد خبر: 41881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha