شکست مقاومت ۵۰؛دلار چرا دوباره بالا رفت؟

مقاومت ۵۰ هزار تومانی دلار آزاد در معاملات پیش از ظهر روز گذشته شکسته شد. هرات فردایی از دلار تهران پیشی گرفت و معامله‌گران افزایشی با تشدید جو ‌در بازار کانال‌های ۵۱ و ۵۲ هزار تومانی را سقف‌های مقاومت جدید دلار تهران معرفی کردند. به عقیده بسیاری از فعالان بازار، انتظارات تورمی بالاخره تاثیر خود بر معاملات را نشان داده و همین امر سبب افزایش سطح تقاضا و به تبعیت آن رشد نرخ ارز شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از دنیای اقتصاد : مقاومت ۵۰ هزار تومانی دلار آزاد در معاملات پیش از ظهر روز گذشته شکسته شد. هرات فردایی از دلار تهران پیشی گرفت و معامله‌گران افزایشی با تشدید جو ‌در بازار کانال‌های ۵۱ و ۵۲ هزار تومانی را سقف‌های مقاومت جدید دلار تهران معرفی کردند. به عقیده بسیاری از فعالان بازار، انتظارات تورمی بالاخره تاثیر خود بر معاملات را نشان داده و همین امر سبب افزایش سطح تقاضا و به تبعیت آن رشد نرخ ارز شده است.

Untitled-3 copy

این در حالی است که روز گذشته محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی هدف سال جاری نهاد بازارساز را کاهش نرخ تورم با استفاده از ظرفیت‌های موجود در کشور خواند. فرزین روز گذشته در سازمان بازرسی کل کشور گفت: ما حتما باید روی انتظارات مردم کار کنیم و سیاست بانک مرکزی این است که اعتماد مردم را تقویت کند. در این میان سخنگوی وزارت امور خارجه کشور نیز روز گذشته از آمادگی ایران جهت از سرگیری مذاکرات با غرب سخن گفت. عده‌ای از کارشناسان بر این باورند که سیگنال‌های ذکر شده از سوی مقامات رسمی با هدف ترمیم انتظارات تورمی منتشر شده است. حال باید دید با توجه به حمایت‌های صورت گرفته توسط بانک مرکزی از بازار ارز در هفته‌های اخیر و همچنین در جبهه مقابل، قدرت‌نمایی خریداران، ماحصل این تقابل چه خواهد شد.

نرخ دلار مجدد به سقف‌های پیشین خود نزدیک خواهد شد یا خیر؟ دیروز دوشنبه ۱۲ تیر روند نرخ شاخص ارزی در معاملات غیر رسمی بازار افزایشی بود. با اجتماع انتظارات تورمی در بازار نرخ دلار آزاد در روز گذشته سرانجام از مرز قیمت ۵۰هزار تومانی عبور کرد. آتش معاملات پیش از ظهر دلار از معاملات عصرگاهی تندتر بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی که در واپسین معاملات نقدی روز یکشنبه در رقم ۴۹هزار و ۹۰۰تومان به فعالیت خود پایان بخشیده بود در صبح روز گذشته فعالیت خود را با حدود ۲۰۰تومان افزایش در رقم ۵۰ هزار و ۱۰۰ تومان آغاز کرد. در ادامه معاملات صبح دیروز قیمت دلار مجددا افزایش یافت به‌طوری که هر برگ از این اسکناس آمریکایی برای ساعاتی در رقم ۵۰ هزار و ۴۰۰ تومان نیز معامله شد. اما با عبور بازار از ساعات میانی روز بخشی از این افزایش قیمت جبران شد و در نهایت با حدود ۳۰۰ تومان افزایش نسبت به نرخ روز پیشین در رقم ۵۰ هزار و ۲۰۰ تومان به نوسان روزانه خود پایان بخشید.

بررسی‌های به‌عمل آمده از روند فعالیت دلار آزاد در سال جدید حاکی از آن است که کانال‌های ۵۰ و ۵۱ هزار تومانی بازه محبوب دلار برای نوسان در بهار ۱۴۰۲ بوده است. با انتظار سیگنال‌های مثبت در رابطه با مناسبات سیاست خارجی کشور این بازه تغییر کرد و رقم ۵۰ هزار تومان به عنوان سقف مقاومت جدید و محکم دلار به بازار معرفی شد. حال با توجه به کاهش سطح انتظارات مثبت فعالان بازار که به‌واسطه انتشار برخی سیگنال‌های منفی در رابطه با مذاکرات با غرب صورت گرفته می‌توان گفت که امکان بازگشت دلار به بازه بهار وجود دارد. گفتنی است که برخلاف روند افزایشی دلار در بازار روز گذشته نرخ سکه طلا کاهشی بود. هر قطعه از این فلز گران‌بها در پایان معاملات روز گذشته با حدود ۳۸۰ هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین به رقم ۲۹ میلیون تومان رسید.

۱۳ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۵۷
کد خبر: 44456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha