دعوا برسر نیکی,آیا ترامپ نیکی هیلی را می پذیرد؟

پسر دونالد ترامپ از احتمال معاونت هیلی خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از روزنامه هفت صبح دونالد ترامپ جونیور، پسر رئیس‌جمهور سابق آمریکا که بسیار بیش‌فعال است و علاوه بر شبکه‌های اجتماعی می‌توان او را در رسانه‌های مختلف خبری نیز مشاهده کرد، در یکی از مصاحبه‌های اخیرش با اریک بولینگ از شبکه نیوزمکس این احتمال را مطرح کرد که دونالد ترامپ، ساکن سابق کاخ سفید، نیکی هیلی، سفیر سابق خود در سازمان ملل و رقیب کنونی‌اش در رقابت‌های انتخاباتی درون‌حزبی ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ را به‌عنوان معاون خود برای دور نهایی این رقابت‌ها، انتخاب خواهد کرد.

البته دونالد ترامپ جونیور در این مصاحبه اعلام کرد که از این تصمیم استقبال نمی‌کند و از اعمال نفوذ خود برای اطمینان از اینکه هیلی این موقعیت را به‌دست نمی‌آورد، استفاده می‌کند و سعی می‌کند روی شن‌های ساحل آرامش پدرش یک جمله با تکه چوب بنویسد و آن جمله «نه به نیکی هیلی» است.

نیکی هیلی، تنها نامزد زن جمهوری‌خواه و یکی از دو نامزد مهاجر این حزب است که اصالتی هندی دارد. او در نظرسنجی‌های مقدماتی حزب در هفته‌های اخیر، بسیار موفق ظاهر شده و آرای او افزایش چشمگیری داشته است.

هیلی توانست ابتدا از ران دسانتیس، فرماندار جوان و محافظه‌کار فلوریدا و سپس از ویوک راماسوامی، کارآفرین و دیگر نامزد هندی‌تبار این رقابت‌ها پیشی بگیرد و پس از دونالد ترامپ در رده دوم بایستد. اگرچه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که او اختلاف آرای بسیاری با ترامپ دارد اما گروه تحقیقاتی آمریکا که مکانیسم خاصی برای افکارسنجی در اختیار دارد، می‌گوید که هیلی تنها چهار درصد از ترامپ فاصله دارد.

افزایش آرای او در نظرسنجی‌ها با حمایت سوپرپک‌های میلیاردر حامی حزب جمهوری‌خواه و تشکل‌های زنانه و مهاجران از او عجین شد و در میان این افزایش رای‌ها، برخی زمزمه‌ها در مورد معاونت ترامپ، به‌ویژه از زبان کوین مک‌کارتی، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا و یار دیرین ترامپ شنیده شد. بنابراین نباید این ایده را دست‌کم و بی‌اعتبار تلقی کرد.

جالب است بدانید، موفقیت هیلی سبب شده تا کمپین ران دیسانتیس نیز گوشه چشمی به او داشته باشد و هیلی را برای گفت‌وگوها به منظور جلب نظرش برای پذیرش مقام معاونت دسانتیس دعوت کند. همزمان، ترامپ نیز از معتمدان خود خواسته است تا نظرشان را در مورد معاونت هیلی بیان کنند. هنوز مشخص نیست که این حلقه از یاران فیل بزرگ، چه نظری در مورد هیلی بیان کرده‌اند.

اما از آغاز به کار پایگاه اینترنتی ترامپ-نیکی ۲۰۲۴، می‌توان دریافت که برآیند نظر این افراد از معاونت هیلی مثبت بوده است. البته خود هیلی چندان روی خوشی به این گمانه‌زنی‌ها و شایعات نشان نداده و خبرهای مربوط به معاونت ریاست‌جمهوری‌اش را بی‌اساس خوانده و تاکید کرده است که «من برای دومین‌بار نامزد نمی‌شوم». علاوه بر این، او از ترامپ انتقاد کرده و با طعنه و کنایه گفته است که او تنها چیزی را که برای کشورمان به ارمغان آورده، آشوب است.

دونالد ترامپ جونیور در مصاحبه‌اش تاکید می‌کند که نیکی هیلی یک جنگ‌طلب واقعی است و از اعماق قلبش، خواهان از سرگیری دوباره جنگ‌های بی‌پایان آمریکا در گوشه و کنار جهان است و این مهمترین دلیلی است که دونالد ترامپ که مخالف جنگ‌های بی‌پایان آمریکاست، نباید روی‌خوش به هیلی نشان دهد و فرش قرمز زیر پای او پهن کند.

البته ترامپ جونیور تنها عضو ماگا یا همان جنبش «دوباره عظمت را به آمریکا بازگردان» نیست که از حضور هیلی در کنار ترامپ ناراحت و آزرده شده است. بسیاری از حلقه یاران نزدیک به ترامپ و اعضای جنبش ماگا که دل در گروی او دارند، بیش از هر فردی نسبت به هیلی، حس نفرت دارند. برای مثال مارجوری تیلور گرین، نماینده محافظه‌کار و جنجالی مجلس نمایندگان آمریکا در اوایل این ماه در شبکه اجتماعی ایکس پیش‌بینی کرد:

«اگر نیکی هیلی حتی در دولت بعدی ترامپ کارآموزی کند، اعضای ماگا شورش خواهند کرد». به این ترتیب باید بگوییم هر چند روی کاغذ و بر مبنای اعداد و ارقام و ریاضی ممکن است این انتخاب به نفع ترامپ تمام شود اما هواداران پر و پا قرص او، پذیرای این گزینه نیستند و دل خوشی از هیلی ندارند. در این بین دو دلیل مهمی که می‌توان به‌عنوان عدم استقبال ماگا از معاونت هیلی به آن اشاره کرد را بازگو می‌کنیم.

هیلی یک مهاجرزاده است و این برای اعضای جنبش ماگا که نژاد سفیدپوست آمریکایی را نژاد برتر می‌داند، پذیرفته نیست که چنین فردی را به مقام معاونت رئیس‌جمهور کشورشان برگزینند. شاید اگر پدر و مادر او از یک کشور غربی به آمریکا مهاجرت کرده بودند و رنگ پوست نیکی به جای رنگ تیره هندی، رنگ سفید اروپایی بود، اوضاع به این مقدار بغرنج نبود اما اعضای جنبش ماگا به هیچ‌وجه یک آسیایی‌تبار را به سروری خود قبول نمی‌کنند.

نکته دیگر اینکه نیکی هیلی یک زن است و از نگاه سفیدپوستان محافظه‌کار و متدین آمریکایی، یک زن در جایی که مردان سزاواری برای کسب مقام وجود دارند، شایستگی ریاست را ندارد. البته می‌توان دلیل سومی نیز برای این عدم تمایل بیان کرد و آن تجربه تلخ معاونت سارا پلین برای جان مک‌کین در رقابت با باراک اوباما و معاونش، جو بایدن است. جمهوری‌خواهان تندرو حضور پلین در رقابت‌ها را تنها دلیل ورود یک سیاه‌پوست به کاخ سفید می‌دانند و از آن به‌عنوان کابوس بزرگ یاد می‌کنند.

۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰
کد خبر: 50602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha