من ۱۰۰ درصد شوهرم را دوست ندارم!

محاسبات هیلی ممکن است این باشد که با انتخاب نبردهای خود با ترامپ او می‌تواند بدون آن که رای دهندگانی که ترامپ را دوست دارند از خود دور کند با او به مقابله بپردازد و زمانی که ترامپ رئیس‌اش بود به طرز ماهرانه‌ای او را مدیریت کرد. او می‌گوید:"دلیل اینکه من بدون توئیت از دولت ترامپ خارج شدم این بود که حقیقت را به او گفتم". ترامپ به غیر از آن که از اصطلاح "مغز فندقی" در مورد هیلی استفاده کرده، چندان از او انتقاد نکرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از وال استریت ژورنال، نیکی هیلی نظریه‌ای درباره دونالد ترامپ دارد. او می‌گوید: "زمانی که او (ترامپ) ذره‌ای ضعف احساس کند شما را ساقط می‌کند. اگر او به هر میزان به قدرت برسد به همان میزان از شما دور می‌شود". این در واقع، توصیفی از سوی نماینده سابق ترامپ در سازمان ملل متحد درباره نحوه برنامه ریزی اش به منظور مقابله و شکست دادن رئیس قدیمی خود در انتحابات مقدماتی ریاست جمهوری نامزد حزب جمهوری خواه است.

هیلی می‌گوید: "من در مورد اعتقادات ام متزلزل نیستم. او (ترامپ) این را می‌داند". ترامپ در برخی از نظرسنجی‌های اولیه ملی جمهوری خواه ۵۰ امتیاز از نزدیک‌ترین رقیب خود جلوتر است. با این وجود، اکنون رای دهندگان با هیلی ۵۱ ساله فرماندار سابق کارولینای جنوبی و دختری از یک خانواده مهاجر هندی تبار مواجه می‌شوند. او مراقب است که در مورد ترامپ بی انصافی نکرده باشد.

او می‌گوید: "من فکر می‌کنم پرزیدنت ترامپ رئیس جمهور مناسب در زمان مناسب بود. با این وجود، هرج و مرج او را هر کجا که می‌رود دنبال می‌کند و هر یک از شما می‌دانید که من درست می‌گویم. زمانی که دنیا در آتش است و کشورمان کاملا از مسیر خود منحرف شده نمی‌توانیم این مسیر آشفته و پر هرج و مرج را ادامه دهیم".

"پل رایان" رئیس پیشین مجلس نمایندگان از هیلی تحت عنوان "سهام رو به رشد" یاد کرده است. کمک کنندگان مالی حزب جمهوری خواه به طور فزاینده‌ای هیلی را به عنوان بهترین نامزد برای شکست دادن ترامپ و بایدن قلمداد می‌کنند. نتیجه نظرسنجی هفته جاری "وال استریت ژورنال" از رای دهندگان حزب جمهوری خواه در سراسر ایالات متحده هیلی را در رتبه دوم پس از ترامپ البته با ۱۵ درصد در مقابل ۵۰ درصد قرار داد. ران دیسانتیس با ۱۴ درصد در جایگاه سوم قرار دارد. دیسانتیس در آیووا با ۱۸ درصد در مقابل ۱۵ درصد پیشتاز است (۴۷ درصد برای ترامپ). اقدام اخیر کخ ثروتمند امریکایی در حمایت ملی از هیلی باعث شده تا این نامزد جمهوری خواهان زمین بازی قابل توجهی را از آن خود سازد. هیلی در مواجهه با مردم ناآرام، اعتماد ملی رو به افول و شکست در خارج از کشور، دیدگاهی آرزومند ارائه می‌دهد. او در مناظره چهارشنبه شب نامزدهای حزب جمهوری خواه گفت:"من امریکایی را تصور می‌کنم که در آن غرور و هدف ملی را دوباره احیا خواهیم کرد".

هیلی به "وال استریت ژورنال می‌گوید: "نمی خواهم فرزندان ام در چنین شرایطی بزرگ شوند کشوری با ۳۴ تریلیون دلار بدهی، ارتکاب جنایات فراوان و جرایم خارج از کنترل، مرزی که بی پروا می‌باشد و دانش آموزانی که تنها ۲۹ درصد از آنان در مقطع هشتم در کشورمان مسلط به خواندن هستند. او می‌افزاید: "اکنون قیمت خرید یک خانه به شکلی باورنکردنی بالاست. دختر ۲۵ ساله من پرستار اطفال است و همسرش معلم مدرسه و برای خرید خانه با مشکل مواجه شده اند". او می‌افزاید: "شما در اروپا جنگی را پیش روی خود دارید، در خاورمیانه جنگ دارید، چین را در حال پیشروی دارید و کره شمالی در حال آزمایش موشک‌های بالستیک است. اکنون وقت آن فرارسیده که جهان بیند یک امریکای قوی چگونه به نظر می‌رسد. مسلما در صورت انتخاب شدن هشت سال خوشی پیش روی من نخواهد بود، اما در پایان نشان خواهیم داد که آمریکا توانایی شگفت انگیزی برای اصلاح خود دارد".

هیلی هم چنین حاضر است در موقعیت‌های نامطلوب ریسک کند. او می‌گوید: "هر نامزد دیگری در این زمینه می‌گوید که به حقوق مستمری بگیران دست نمی‌زند. دانستن این که تامین اجتماعی ظرف مدت ۱۰ سال دچار ورشکستگی می‌شود و بیماری خدمات درمانی ظرف مدت ۸ سال دچار ورشکستگی خواهد شد آیا بدان معناست که شما برای هشت سال رئیس جمهور خواهید شد و آن‌ها را دچار ورشکستگی خواهید ساخت؟ شما نمی‌توانید این کار را انجام دهید. شما باید قبول کنید که ما مشکل داریم".

هیلی در مورد اوکراین برخلاف ترامپ و دیسانتیس هیچ گونه ابهامی ندارد و می‌گوید: "بسیار مهم است که در اوکراین بمانیم. این مرتبط با اعتبار امریکایی است. اگر اوکراین را ترک کنیم طرف مقابل با خود می‌گوید ما خسته شده و صحنه را ترک کرده ایم. در نتیجه آنان به سراغ منطقه بعدی خواهند رفت. در آن صورت چین ممکن است جسارت کرده و به تایوان حمله کند". هیلی می‌گوید بایدن مقصر وضعیت ایجاد شده است و سیاستی را در پیش برده که دیگر کسی از امریکا نمی‌ترسد.

او که یک حسابدار حرفه‌ای است در مورد سیاست مالیاتی فعلی امریکا می‌گوید: "ثروتمندان ثروتمندتر می‌شوند و فقرا فقیرتر می‌شوند. کسب و کارهای کوچک ضربان قلب آمریکا هستند. تاکید من بر لزوم کاهش مالیات طبقه متوسط است". او می‌گوید بر کاهش مالیات طبقه متوسط تمرکز خواهد کرد. در میان معدود پیشنهادهای خاص او حذف مالیات فدرال بر بنزین و تمرکز بر خلاص شدن از شر زیان ناشی از مالیات به خصوص کسر مالیات‌های ایالتی و محلی وجود دارند.

تبادل نظر در مورد تامین اجتماعی هم شجاعت سیاسی و هم تسلط محدود او را در سیاست نشان می‌دهد. او پشتوانه‌ای دارد که بگوید ایالات متحده باید سن بازنشستگی را افزایش دهد، اما او با ایده‌ای برای تغییر نحوه محاسبه مزایا بر اساس تعدیل مبتنی بر افزایش قیمت‌ها به جای افزایش دستمزد آشنا نیست که می‌تواند با درد سیاسی کم تری به رفع کمبود کمک کند. او می‌گوید: "این ایده جالبی می‌باشد". سپس رو به دستیارش می‌گوید: "به من یادآوری کن که به آن ایده نگاهی بیاندازم".

هیلی می‌گوید بیش‌ترین نفوذ فکری و سیاسی را از "مارگارت تاچر" نخست وزیر اسبق بریتانیا پذیرفته است. او می‌افزاید: "او در همه چیز دست کم گرفته می‌شد. او بر آنچه محبوب بود حکمرانی نمی‌کرد". در کتاب "رهبری: شش مطالعه در باب استراتژی جهانی" نوسته "هنری کیسینجر" موفقیت تاچر به استقامت شخصی، استراتژی اعتقاد و نیروی اراده تسلیم‌ناپذیر او نسبت داده شده است. به نظر می‌رسد هیلی نیز خود را در موقعیت مشابه تاچر می‌بیند.

هیلی در یکی از کتاب هایش به نقل قولی از "میلتون فریدمن" از تاچر اشاره می‌کند. فریدمن پس از ملاقات با تاچر در سال ۱۹۷۸ میلادی یک سال پیش از نخست وزیری تاچر گفته بود: "او بانویی بسیار جذاب و جالب است. با این وجود، باید اعتراف کنم این که آیا او واقعا از ظرفیت‌هایی که بریتانیا در برهه زمانی فعلی شدیدا به آن نیاز دارد برخوردار است یا خیر به نظرم یک پرسش بسیار باز و بی پاسخ مانده است". ۴۵ سال پس از آن زمان ممکن است اکنون مجبور باشیم همین سوال را درباره هیلی بپرسیم. هم چنین باید پرسید آیا او توانایی شکست دادن ترامپ را دارد یا خیر.

با این وجود، دیسانتیس در جایی که هیلی ضعیف است قوی‌تر به نظر می‌رسد او آرام و روان صحبت می‌کند و هنگام بحث در مورد جزئیات می‌گوید. ترامپ قطعا با رضایت تماشاگر مناظره میان نامزدهای حزب جمهوری خواه تا این لحظه بوده که در آن این دو نامزد و سایر نامزهای باقی مانده در مناظره‌های جمهوری خواهان وقت را صرفا صرف تخریب یکدیگر می‌کنند و نه تخریب شخص ترامپ به عنوان نامزد پیشتاز.

هیلی در پاسخ به این پرسش که چرا به اندازه کافی در مناظره‌ها به ترامپ ضربه نمی‌زند می‌گوید: "من به شما می‌گویم که در کجا با او تفاوت دارم. او اجازه داد ۸ تریلیون دلار هزینه شود هزینه‌ای که فرزندان مان هرگز ما را به خاطر وضعیتی که در آن قرار دادریم نخواهند بخشید. اکنون او خواستار خروح از اوکراین است. این دقیقا یک اشتباه بزرگ خواهد بود. او گفت ۶ ژانویه روز زیبایی بود. فکر می‌کنم ۶ ژانویه روز وحشتناکی بود. او فکر می‌کند که تمجید از کیم جونگ اون رهبر کره شمالی چیز خوبی است. او هفتادمین سالگرد حزب کمونیست چین را تبریک گفت. من فکر می‌کنم این‌ها مواضعی وحشتناک هستند. افراد ضد ترامپ فکر می‌کنند که من به اندازه کافی از او متنفر نیستم و افراد طرفدار ترامپ فکر می‌کنند که من به اندازه کافی او را دوست ندارم. برخی از مردم "فقط می‌خواهند که من از او متنفر باشم و من از او متنفر نخواهم شد" در حالی که برخی دیگر "می خواهند که من او را دوست داشته باشم و من او را دوست نخواهم داشت".

او در گفتگو با خبرنگار "وال استریت ژورنال" در اشتباهی لفظی در ادامه جملات قبل گفته بود که "من شوهرم را ۱۰۰ درصد دوست ندارم" و سپس با خنده اشتباه‌اش را تصحیح کرده و می‌گوید: "من ۱۰۰ درصد شوهرم را دوست ندارم من همیشه شوهرم را دوست دارم".

محاسبات هیلی ممکن است این باشد که با انتخاب نبردهای خود با ترامپ او می‌تواند بدون آن که رای دهندگانی که ترامپ را دوست دارند از خود دور کند با او به مقابله بپردازد و زمانی که ترامپ رئیس ش بود به طرز ماهرانه‌ای او را مدیریت کرد. او می‌گوید: "دلیل اینکه من بدون توئیت از دولت ترامپ خارج شدم این بود که حقیقت را به او گفتم".

ترامپ به غیر از آن که از اصطلاح "مغز فندقی" در مورد هیلی استفاده کرده چندان از او انتقاد نکرده است.

هیلی در پاسخ به این که آیا تمرکز ترامپ بر روی دیسانتیس نشانه‌ای از آن است که ترامپ شخص او را تهدیدی جدی علیه خود نمی‌داند گفت: "برعکس او به افراد در دولت می‌گفت: "با نیکی درگیر نشوید".

هیلی می‌داند که باید در به اصطلاح نبردی تن به تن با ترامپ مواجه شود او می‌گوید: "در حال حاضر در آیووا قوی است. شما به آن اعداد نگاه کنید آنان بسیار قوی هستند. اعداد و ارقام محبوبیت اش در نیوهمپشایر ملایم است. نیوهمپشایر جایی خواهد بود که فکر می‌کنم با او جدال خواهم داشت".

او می‌گوید: "من باید در نیوهمپشایر حتی بهتر عمل کنم و سپس باید در کارولینای جنوبی عالی ظاهر شوم".

با این وجود، پر سر و صداترین مدافعان ترامپ از هیلی به دلیل آن چه دیدگاه‌های تندرانه در عرصه سیاست خارجی می‌دانند انتقاد می‌کنند.

هیلی سه دهه از بایدن کوچک‌تر است. او می‌گوید: "هیچ کس نمی‌خواهد کامالا هریس را در جایگاه رئیس جمهور ببیند هیچ کس. به همین خاطر است که می‌گویم رای به بایدن مصداق رای به هریس است".

هیلی می‌گوید نامزد شدن اش برای انتخابات نوامبر راه راحتی نیست، اما اشاره می‌کند قبلا کاری مشابه را انجام داده است. او می‌گوید: "اولین رقابت من برای کسب کرسی قانونگذاری در کارولینای جنوبی بود. زمانی که در انتخابات مقدماتی شرکت کردم مردم به من می‌خندیدند، اما برنده شدم".

او می‌افزاید: "زمانی که او در سال ۲۰۱۰ به دنبال نامزدی برای کسب مقام فرمانداری بودم با دادستان کل، یک معاون فرماندار، یک نماینده بسیار محبوب کنگره و یک سناتور ایالتی رقابت کردم. در نظرسنجی‌ها تنها ۳ درصد محبوبیت داشتم. حتی بسیاری نام ام را نیز به طور کامل نشنیده بودند و می‌گفتند: "نیکی؟ چه کسی؟ فامیل اش را متوجه نشدم"؟ اما در نهایت برنده شدم. من در تمام کارهایی که انجام داده‌ام دست کم گرفته شده‌ام و این یک موهبت بوده، زیرا باعث شده تا مصرانه‌تر کارم را انجام داده دهم". او به وضوح این بازی پر فراز و نشیب را تمرین کرده است. او در پایان با لبخند می‌گوید: "پس فقط تماشا کنید".

۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵
کد خبر: 50006
منبع: فرارو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha