رئیسی: هیچ پایه مالیاتی جدیدی در بودجه ۱۴۰۳ پیش‌بینی نشده‌ است

سیدابراهیم رئیسی گفت: مالیات حقوق‌بگیران افزایش پیدا نخواهد کرد. در بودجه سال آینده به کسانی که فرار مالیاتی دارند توجه شده‌است. هیچ پایه مالیاتی جدیدی در بودجه سال آینده تعبیه نشده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، سیدابراهیم رئیسی امروز سه شنبه ۱۴ آذر برای تحویل سند بودجه سال آینده به مجلس شورای اسلامی در بهارستان حاضر شد.

وی قبل از تقدیم بودجه طی سخنانی گفت: توفیقی است برای بنده و همکارانم که امروز در صحن مجلس خدمت نمایندگان محترم و هیات رئیسه محترم هستیم و بودجه ۱۴۰۳ را رسماً تقدیم مجلس شورای اسلامی کنیم.

رئیسی افزود: دولت یک سال برای اجرای قانون بودجه ۱۴۰۲ با همکاری همه بخش ها به ویژه مجلس شورای اسلامی تلاش کرد که اجرای قانون به رشد اقتصادی، رشد تولید، مهار تورم بیانجامد و بسیاری از آنچه که دشمنان تصور می کردند با توطئه و فتنه ملت بزرگ ایران آنها را ناکام گذاشت و دولت و همه نهادها موفق شدند گام دیگری در جهت رشد اقتصادی در جهت تعالی کشور و نزدیک تر شدن به قله بردارند.

وی ضمن یادآوری ظلم به مردم مظلوم فلسطین گفت: لازم است شهادت شش هزار و پانصد کودک را یادآوری کنم که به خاک و خون کشیده شدند. آنچه از نسل کشی و کودک کشی و جنایت علیه بشریت در غزه صورت می‌گیرد باعث تأسف بشریت است اما تاسف بارتر آنکه حامی این نسل کشی کسانی هستند که مدعی حقوق انسان‌اند. آنها چگونه می خواهند در مقابل خدا و وجدان و تاریخ پاسخگو باشند؟

رئیس جمهور تصریح کرد: تاسف بارتر اینکه سازمان‌ها و نهادهای بین المللی که متکلف دفاع از مظلوم اند در مقابل نظام سلطه و قدرت آمریکا کارایی خودشان را کاملا از دست داده‌اند. آنها باعث تأسف بشریت اند. اما ناامید نیستیم و معتقدیم ملت ها امروز به پا خواسته اند، حقوق بشر را فریاد می زنند، نظم نوین بر جهان را فریاد می زنند.

رییس جمهور تصریح کرد: همچنان که حضرت موسی (ع) به حکومت فرعونی پایان داد باور داریم شهادت زنان و کودکان فلسطینی به حکومت جعلی رژیم صهیونسیتی پایان خواهد داد و پیروزی فلسطینی ها را انشاالله شاهد خواهیم بود.

رئیسی افزود: آنچه که باید امروز یادآوری کنم و گرامی بدارم یاد شهید مدرس است؛ او نماینده واقعی مردم بود. آنچه از او و زندگی پاک او سراغ داریم خداباوری و مردم باوری، اجرای عدالت و سخن حق است. نماینده ای بود در تراز انقلاب شکوهمند اسلامی که همواره این نماینده الگویی برای همه نمایندگان، دولتمردان، مسیولان و دست اندرکاران است یاد شهید مدرس را گرامی می داریم.

رئیسی در مورد بودجه سال آینده گفت: تمام تلاش دولت و همکاران من در سراسر کشور بر اجرای قانون بودجه ۱۴۰۲ بوده است و تلاش شده است که آنچه انجام می شود اجرای قانون و دقیقا قابل گزارش و سنجش و اعلام باشد که به چه میزان از قانون عمل شده است چون ما در جایگاه اجرای قانون هستیم و شما در جایگاه قانونگذاری.

بودجه سال آینده واقع نگرانه است

وی گفت: بنای دولت این است که قوانین چه در ذیل برنامه ششم، چه در برنامه هفتم اجرایی شود. لذا اولین نکته آن است که در بودجه سال آینده تلاش شده واقعیت دیده شود، واقع نگری از محورهای مورد توجه در بودجه بوده است هم هزینه واقعی دیده‌شود هم درآمد، برنامه ها واقعی ارائه شود.

رئیسی تاکید کرد: انشاالله برنامه‌ بعد از طی مسیر قانونی ابلاغ شود و برنامه کشور جهت توسعه همه جانبه کشور تاثیرگذار باشد و بتوانیم برخلاف برنامه های پیشین که اعلام شد و درست اجرایی نشد، موفق شویم و اعلام کنیم که برنامه اجرایی شده است. اینگونه نباشد برنامه ای که با این زحمت تهیه و تصویب شده است آنچنانی که مورد نظر است اجرا نشده باشد.

رئیسی همچنین تصریح کرد: بودجه ۱۴۰۳ مبتنی بر برنامه هفتم توسعه است. تلاش شده است در بودجه بسیاری از ناترازی هایی که امروز موجب رنج‌همگان است با حرکتی جهادی تراز شود.

با کسب درآمد کسری بودجه مدیریت شد

وی افزود: باید نسبت به آنچه در این مدت گذشته است اشاره کنم تلاش شده است در جهت مهار تورم عمل شود، مهار تورم عللی دارد علت اول کسری بودجه علت دوم رشد نقدینگی علت سوم ناترازی بانک‌ها و برداشتها از بانک مرکزی البته علل دیگری هم دارد. در دولت تلاش بر این بوده است که کسری بودجه نداشته باشیم متسحضرید شش ماهه دوم ۱۴۰۰ که دولت آغاز به کار کرد با کسری بودجه‌ای بالا مواجه بودیم، ۴۸۰ همت میزان کسری بودجه ما بود اما با کسب درآمد نه با استقراض یا چاپ پول تلاش شد در شش ماهه دوم کسری از بین برود که اتفاق افتاد.

رئیسی تصریح کرد: باید گفت رشد اقتصادی یک دهه تعطیل بوده است؛ در دهه گذشته به طور متوسط رشد اقتصادی نداشتیم و انتظار ها را برآورده نکرد. در اولین سال فعالیت دولت رشد اقتصادی بیش از ۴ درصد را داشتیم، در سال ۱۴۰۱ رشد اقتصادی بیش از ۱۴ درصد را داشتیم و در همان سال تلاش شد کسری بودجه نباشد. این تلاش در ۱۴۰۱ در عدم کسری بودجه جواب داد.

دولت موفق شده است رشد نقدینگی را مهار کند

وی با بیان اینکه رشد نقدینگی همه را نگران کرده بود و یکی از علل تورم است، افزود: رشد نقدینگی به بیست و شش درصد رسیده است و هدف گذاری کردیم‌ تا پایان سال به بیست و پنج درصد برسد. معلوم می شود دولت موفق شده است رشد نقدینگی را مهار کند. مسأله سوم ناتزازی بانک‌ها و ضرورت انظباط مالی در کشور است قانونی که اخیرا تصویب شد و ما هم آن را ابلاغ کردیم تا انشاالله اجرایی شود.

رئیس جمهور با اشاره به مساله بانک ها تصریح کرد: از اول امسال برنامه بانک مرکزی و دولت درقبال آنها این بود که وضعیت این بانک ها را روشن کند. مستحضرید وضعیت این بانک ها یکی پس از دیگری تعیین تکلیف می شوند.‌ آنچه که باید اعلام شود، اعلام می شود و به مردم هم گفته شده است نگران نباشید تلاش دولت بر انضباط بخشی است و هیچ سهامداری دچار مشکل نخواهد شد.

رئیسی با بیان اینکه بانک‌ها و موسسات مشکل‌زا یکی پس از دیگری درحال تعیین تکلیف هستند اظهار کرد: هدف فقط انضباط مالی است، وضعیت ناتراز بانکی باید حل شود. این مسایل موجب تورم است زمانی که این مسایل کنترل شد طبیعتا شاهد کاهش تورم خواهیم بود تورم ماهانه ۲/۲ درصد است، تورم نقطه به نقطه سالانه کاهشی شده است. اگر انضباط مالی توجه به درآمدها و هزینه‌ها کامل انجام شود شاهد کاهش تورم خواهیم بود آنچه که مورد امر رهبری انقلاب و خواست مردم است.

بیش از شش هزار واحد صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل وارد چرخه تولید شده‌اند

رئیس جمهور گفت: تلاش شده است تا بتوانیم نقدینگی را سمت تولید هدایت کنیم، کاملا قابل گزارش است که چه میزان از نقدینگی به‌سمت‌تولید رفته است و این نقدینگی چگونه موجب رشد تولید و ماشین آلات و ابزار تولید شده است و چگونه موجب شده است بیش از شش هزار واحد صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل واحد چرخه تولید شوند. تولید مسأله اول و محوری در اقتصاد مقاومتی است . تولید محور کار در دولت و مجلس است و تلاش بر این است تولید کننده با مشکل مواجه نشود.

وی افزود: سیاست های اصل ۴۴ سیسات های درستی است که دولت قصد دارد به شکلی صحیح اجرا شود.

رییس جمهور با اشاره به قانون مولد سازی تصریح کرد: برخی فکر کردند ‌مولد سازی قانونگذاری است، خیر روش اجرای سریع و دقیق قانونی است که مجلس وضع کرده است. تا کی قرار است مجلس قانونگذاری کند ولی دولت ها به آن توجهی نکنند؟ بررسی شد این قانون چرا اجرایی نمی شود،‌ مولد سازی الان فعال‌شده است. مبارزه با فقر مطلق و فاصله طبقاتی در دولت دنبال می شود.

وی با اشاره به فعال شدن کارگاه های عمرانی در شهرستان ها افزود: در بعضی از شهرها که برای بار اول وارد شدیم ۴ کارگاه در زمینه حل مشکل آب یا فاضلاب فعال بود اما بار دوم به همان شهر رفتیم ودیدیم ۴ کارگاه به ۱۵۴ کارگاه تبدیل شده است. کار در بخش های مختلف در حال انجام است وزیر نیرو که برای رای اعتماد آمدند گفتند تلاش م ی کنیم ناترازی ده هزار مگاواتی برق را برطرف کنیم که تاکنون هشت هزار مگاوات تامین شده است. هدف گذاری دولت در ابتدای فعالیت خود بر این بوده تا ۱۰ هزار روستا رفع تنش آبی شود، امروز تنش آبی ۳۵۰۰ روستا رفع شده است.

در شش ماهه اول امسال ۸۵۰ هزار شغل ایجاد شده‌ است

رئیس‌جمهور تصریح کرد: پیشرفت کشور یک انتخاب نیست بلکه ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. کشور ما ظرفیت بسیاری دارد، انتظار مردم از مسئولان این است که به متن بپردازند نه حاشیه و این یعنی گره‌گشایی از مشکلات مردم. آمار بیکاری به ۷.۹درصد رسیده‌است. طبق آمار وزارت رفاه، فقط در همین شش ماه اول امسال ۸۵۰ هزار شغل ایجاد شده‌ است.

وی با اشاره به حمایت دولت سیزدهم از شرکت های دانش بنیان افزود: تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان از پنج‌هزار به ده‌هزار شرکت دانش‌بنیان فعال رسیده‌است. صادرات محصولات دانش‌بنیان به رقم بی‌سابقه دومیلیارد دلار رسیده‌است به هر کشوری که سفر می‌کنیم در کنار سفر، نمایشگاهی از محصولات دانش‌بنیان ایرانی تدارک می‌بینیم. مشتری محصولات دانش‌بنیان ایرانی در سایر کشورها بسیار است.

رئیسی با بیان اینکه تلاش ما در دولت این بود که اجرای قانون بودجه ۱۴۰۲ کاملا قابل سنجش و گزارش باشد، تصریح کرد: درباره لایحه بودجه ۱۴۰۳ نیز تلاش شده واقعیات دیده شود؛ هم در بخش هزینه‌ها و هم درآمدها و هم برنامه‌ها تلاش کردیم بودجه‌ای واقعی ارائه شود.

هیچ پایه مالیاتی جدیدی در بودجه ۱۴۰۳ پیش‌بینی نشده‌است

رئیس‌جمهور گفت: در بودجه سال آینده به عدالت در پرداخت‌ها چه در سطح استانی و چه در سطح ملی توجه ویژه شده‌است. باید با هدایت، حمایت و نظارت دولت، بخش خصوصی و تعاونی فعال شود. مالیات حقوق‌بگیران افزایش پیدا نخواهد کرد. در بودجه سال آینده به کسانی که فرار مالیاتی دارند توجه شده‌است. هم‌اکنون مودیان جدید مالیاتی به بیش از پنج‌میلیون‌نفر رسیده‌است. هیچ پایه مالیاتی جدیدی در بودجه سال آینده تعبیه نشده است.

رفع ناترازی‌های موجود ویژگی بودجه ۱۴۰۳

رئیسی با اشاره به مشکلات موجود در صندوق های بازنشستگی اظهار داشت: تلاش جدی دولت رفع ناترازی در صندوق‌های بازنشستگی، بانک‌ها، انرژی و حوزه های مختلف با بودجه های سنواتی مبتی بر برنامه است.

وی افزود: تشکیل حساب واحد خزانه در جهت انظباط مالی بسیار موثر بوده است. دولتمردان همت کردند این موضوع عملیاتی شود برنامه ریزی دولت رشد اقتصادی ۸ درصدی است که در سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب قرار دارد آمارها نشان می دهد رشد اقتصادی کشور در سه ماهه اول سال ۱۴۰۲ ،به ۷ درصد رسیده است. نشانه ها حاکی از ادامه داشتن این روند است

متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و شاغلان در دستور دولت است

رئیس‌جمهور تصریح کرد: کاهش وابستگی دولت به نفت همواره مورد تاکید است. ۹ واحد درصد در بودجه ۱۴۰۳ کاهش وابستگی به نفت داشته ایم. کسری تراز عملیاتی در بودجه ۱۴۰۳ مورد توجه دولت بوده است، تلاش شده است احکام دائمی در این بودجه گنجانده نشود

۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۳
کد خبر: 49828
منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha