بحران صندوقهای بازنشستگی در کمین اقتصاد ایران/دولت بیش از این نمی تواند به صندوق ها کمک کند/افراد بصورت فامیلی راهی صندوق های بازنشستگی می شوند

کارشناس و تحلیلگر بازار کار و اقتصاد مقاومتی گفت: وقتی تیمی و به صورت گروه فامیلی به عنوان اعضای هیئت مدیره ها راهی صندوق های بازنشستگی می شوند، ضمن اینکه بر ریخت و پاش ها و اسراف منابع مالی نظارتی صورت نمی گیرد مشخص است صندوق ها به بهره وری های مورد نظر دست نمی یابند. قطعا نیازمند تحول مدیریتی و برنامه ریزی برای بهره وری صندوق های بازنشستگی هستیم.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد علی اکبر لبافی کارشناس و تحلیلگر بازار کار و کارگری و صندوق های بازنشستگی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص وضعیت بحرانی صندوق های بازنشستگی در پاسخ به این پرسش که به نظر شما دولت تا چه زمانی می تواند از صندوق ها حمایت کند و تبعات چنین حمایت هایی هم برای صندوق ها و برای اقتصاد کشور و مردم چیست، گفت: این سوال مدام پرسیده می شود که دولت تا چه زمانی می‌تواند به صندوق‌ها کمک کند و به انحاء مختلف آن هم از راه های تورم زا برای جلوگیری از در هم پاشیدن صندوق ها و برای به تاخیر انداختن این قضیه به آنها کمک کند،ضمن اینکه از تبعات تداوم چنین روندی بر اقتصاد کشور پرسیده می شود که قطعا پرسش های بسیار مهمی است.

وی در این باره افزود: مساله اساسی این است که متاسفانه حدود ۸۰ درصد مالی صندوق های بازنشستگی از بودجه عمومی تامین می‌شود، روندی که کشور را با خطرات بسیار جدی رو به رو کرده اما متاسفانه مسوولین به این موضوع وهشدار بسیار مهم توجه نمی کنند.

لبافی معتقد است: امروز وضعیت به گونه ای شده که ورودی های مالی و خروجی ها در حوزه تامین اجتماعی تقریباً سر به سر شده است، یعنی مخارجی که تامین اجتماعی برای خود درست کرده که البته مخارج زیاد و زائلی است به همان میزان منابعی است که تولید می‌شود، لذا دولت بیش از این نباید و نمی تواند به صندوق ها کمک کند اما شاهد هستیم این کمک ها بدون توجه به پیامدهای آتی ادامه دارد.

کارشناس و تحلیلگر بازار کار و تامین اجتماعی گفت: یکی از مسائلی که انتظار می رود دولت صندوق های بازنشستگی را با وضع قوانین و مقرراتی بدان ترغیب کند ضمن اینکه کمک مالی به این صندوق ها نداشته باشد تشویق به افتادن در مسیری است که تمرکز صندوق ها روی بهره وری بیشتر باشد خصوصا در شرکت‌های تابع صندوق بازنشستگی که متاسفانه بهره وری بسیار پایین است لذا نیازمند انجام یک تحول عملیاتی در این موضوع هستیم.

کارشناس و تحلیلگر صندوق های بازنشستگی خاطر نشان کرد: یکی از موضوعاتی که مانع بهره وری صندوق های بازنشستگی شده انتساب مدیرانی است که آدم های وابسته به دولتمردان به شمار می روند. کسانی به عنوان اعضای هیئت مدیره‌ها و مدیر عامل تعیین می‌شوند که کارآمد نیستند به این خاطر این افراد قابل کنترل نیستند و عملکرد آنها زیر ذره بین قرار نمی گیرد.

لبافی معاون اسبق وزارت کار و تعاون گفت: مثلاً اصولا انتصاب های صندوق‌های زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی توسط ارکان اصلی وزارتخانه انجام می‌شود وقتی که بر اساس یک چهارچوب روشن و براساس کارآمدی مدیران هیئت مدیره صندوق های بازنشستگی انتخاب نمی شوند این روند خود به خود مانع از نظارت های آتی می شود.

لبافی خاطر نشان کرد: وقتی تیمی و به صورت گروه فامیلی به عنوان اعضای هیئت مدیره ها راهی صندوق های بازنشستگی می شوند، ضمن اینکه بر ریخت و پاش ها و اسراف منابع مالی نظارتی صورت نمی گیرد مشخص است صندوق ها به بهره وری های مورد نظر دست نمی یابند، طبیعتاً این مدیران باید کنار زده شوند اما این موضوع اتفاق نمی‌افتد خیلی از شرکت‌ها را داریم آنها به مرحله ورشکستگی رسیده‌اند نمی‌توانند مصارف خود را تامین کنند اما هیئت مدیره‌ها تغییر نمی‌کنند، لذا نیازمند تحولی اساسی در این حوزه هستیم.

علی اکبر لبافی کارشناس و تحلیلگر صندوق های بازنشستگی گفت: قطعا نیازمند تحول مدیریتی و برنامه ریزی برای بهره وری صندوق های بازنشستگی هستیم چرا که اساس کار تامین منابع صندوق‌ها از طریق سرمایه‌گذاری شرکت‌ها و بنگاه‌های جدید ناشی از بیمه پردازی‌های دوران اشتغال است، لذ لازم است که در شرایط موجود دولت این تحول بسیار مهم را از شرکت های خود شروع کند تا در مردم نسبت به بیمه پردازی امید آفرینی ایجاد شود.

۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۶
کد خبر: 52420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha