توسعه هر کشوری وابسته به  حجم سرمایه‌گذاری در بخش‌های عمرانی است/وقتی بودجه ای برای عمران و آبادانی کشور تخصیص داده نمی شود نباید انتظار داشت کشور توسعه بیابد

وزیر اسبق بازرگانی و رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: در صورت عدم تخصیص بودجه به بخش های عمرانی و عدم سرمایه گذاری در فعالیت های عمرانی حداقل در حد استهلاکات در سال های آینده یعنی نه چندان دور تولیدی نخواهیم داشت و واحدهای تولیدی دست از کار می کشند چرا که ماشین آلات نو و قطعات یدکی مورد نیاز را دردسترس ندارند.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق و فعال اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص تبعات و پیامدهای منفی عدم افزایش بودجه عمرانی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳و عدم عملیاتی سازی بودجه های تخصیص داده شده در بودجه سال های گذشته گفت: یکی از مهمترین مولفه های تاثیر گذار بر رشد و توسعه کشورها میزان سهمی است که در بودجه به بخش عمرانی تعلق گرفته است، به همین خاطر کشورهایی که در بخش های زیربنایی دچار عقب ماندگی های قابل توجهی هستند همان کشورهایی به شمار می روند که بخش عمرانی سهم قابل توجهی از بودجه نداشته است.

وی در این باره افزود: توسعه هر کشوری وابسته به حجم سرمایه‌گذاری در بخش‌های عمرانی است. شاید به این دلیل مهم است که دولتهای مختلف به دنبال توسعه بیش از پیش خود هستند به طوری که مشاهده می کنیم کشورهای منطقه و فرامنطقه به دنبال توسعه شتابانی هستند که شاید برای ما قابل هضم نباشد.

یحیی آل اسحاق خاطر نشان کرد: توسعه اقتصاد و افزایش امنیت کشورها رابطه ۱۰۰ درصدی مستقیمی با اندازه سرمایه گذاری آنها در بخش عمرانی دارد، لذا وقتی بودجه ای برای عمران و آبادانی کشور تخصیص داده نمی شود نباید انتظار داشت کشور توسعه بیابد چرا که ضرباهنگ توسعه با بودجه عمرانی هماهنگ است.

وی در این باره توضیح داد: با توجه به اینکه خاصیت کار تولیدی، استهلاک است و اگر به اندازه استهلاکی که در بخش صنعت، تولید و خدمات صورت می گیرد سرمایه‌گذاری جدید نداشته باشیم قطعاً باید منتظر رشدهای منفی باشیم و قید اقتصاد توسعه یافته را بزنیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق معتقد است: در ایران متاسفانه سرمایه گذاری مناسبی در موضوع استهلاک بخش تولید صورت نگرفته است پس در پاسخ به این سوال که رابطه بین افزایش بودجه عمرانی با افزایش توسعه چگونه است باید گف رابطه بسیار تنگاتنگی بین این دو برقرار است، به ویژه اینکه بیشترین سرمایه‌گذاری‌های عمرانی دولتها باید در امور زیربنایی مثل جاده‌ها، راه آهن‌، نیروگاه‌ها، بنادر و سیستم های حمل و نقل صورت صورت بگیرد متاسفانه وضعیت خوبی پیش روی توسعه اقتصاد نیست.

یحیی آل اسحاق تصریح نمود: هر گونه بی توجهی به این بخش ها و عدم تخصیص بودجه برای این موارد به معنای از دست رفتن تجارت و بازرگانی کشور و تضعیف شدید بخش تولید است. بی تردید بخش قابل توجهی از مشکلات امروز کشور درزمینه حمل و نقل ریلی و ناوگان زمینی و دریایی همه و همه ناشی از بی توجهی به تخصیص منابع قابل توجه مالی است که البته به همان نسبت عدم تخصیص منابع مالی به بخش های عمرانی نیز از جهان عقب افتاده ایم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق در خصوص اهمیت عملیاتی سازی بودجه های عمرانی نیز گفت: از موضوع تخصیص بودجه عمرانی مهمتر بحث عملیاتی کردن بودجه عمرانی است، چرا که در تمام بودجه‌هایی که ظرف چند سال گذشته در مجلس تصویب شده نهایتا بین ۱۵ تا ۲۰ درصد گاهاً به این بخش ها تخصیص یافته و بخش قابل توجهی از بودجه عمرانی صرف تامین هزینه های جاری دولتها شده است.

وی در ادامه بحث خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد یکی از چالش‌های اساسی در حوزه توسعه کشور بی توجهی به تخصیص و عملیاتی کردن بودجه عمرانی است که شاهد اثرات کوتاه مدت و میان مدت آن هستیم، ضمن اینکه اثرات بلند مدت نیز به تدریج خود را به بدترین شکل ممکن نشان خواهند داد.

وی در این باره افزود: در صورت عدم تخصیص بودجه به بخش های عمرانی و عدم سرمایه گذاری در فعالیت های عمرانی حداقل در حد استهلاکات در سال های آینده یعنی نه چندان دور تولیدی نخواهیم داشت و واحدهای تولیدی دست از کار می کشند چرا که ماشین آلات نو و قطعات یدکی مورد نیاز را دردسترس ندارند.

وی در این باره توضیح داد: در صورتی که واحدهای تولیدی نتوانند تغییر خط بدهند و تغییر فرایندهای لازم در بخش خود را اعمال کنند از دست می روند در حالی که در بلند مدت رقبا در بخش تولید پیشتاز هستند و ضمن تامین نیازهای داخلی، بازارهای مختلف را به خود اختصای می دهند اما تولید درایران به دلیل عدم سرمایه گذاری در بخش های عمرانی از دست رفته و عقب ماندگی در حوزه های مختلف با ضرباهنگ تندی را در پیش رو خواهیم داشت.

۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۳
کد خبر: 49731

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha