چرا تراز تجاری کشور منفی شده است؟/مسائل سیاسی بر عرصه اقتصاد کشور سایه سیاه و سنگینی افکنده است/برای کنترل نرخ ارز تلاشهایی صورت گرفته ولی کافی نیست

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق و فعال بازرگانی گفت: سالهاست بر این موضوع تاکید می کنیم که مسائل سیاسی و سیاست خارجی نباید فضای اقتصاد کشور را از خود متاثر کند اما همچنان مسائل سیاسی حوزه اقتصاد را تحت تاثیر قرار می دهد و به این دلیل است که بسیاری از بحران های اقتصادی ایران به پایان نمی رسند.زمانی می توان به کاهش چالشهای اقتصادی امیداور بود که شاهد مدیریت قوی در همه بخش ها اعم از تصمیم گیری و سیاست گذاری تا اجرا باشیم.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق و فعال اقتصادی و بازرگانی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص دلایل منفی شدن تراز تجاری کشور گفت: رشد اقتصادی به رشدی گفته می شود که مستمر باشد یعنی در حد نیم درصد یا یکی دو درصد آن هم به صورت متزلزل نباشد چرا که در سال های اخیر اصولا رشدهای بسیار پایینی داشتیم و بعضا نیز رشد منفی بوده است بنابراین انتظارات دراین حوزه به درستی برآورده نشده است.

وی در این باره خاطرنشان شد: با اینکه سال هاست از رشد ۸ درصدی اقتصاد و برنامه ریزی برای این امر گفته می شود اما تغییراتی درراستای رسیدن به رشد اقتصادی دیده نمی شود. در موضوع چرایی عدم رشد اقتصادی و منفی شدن تراز تجاری کشور مسائل داخلی و سیاست خارجی و بین المللی در کنار دیپلماسی اقتصادی بسیار تاثیر گذارند، ضمن اینکه نوسانات نرخ ارز نیز در مسائل مرتبط با واردات و صادرات ایفای نقش می کند.

یحیی آل اسحاق کارشناس و تحلیلگر اقتصادی یادآور شد: دولت و بانک مرکزی در راستای کنترل نرخ ارز اقداماتی انجام دادند تا نرخ ارز به آنچه عنوان می شد در محدوده بیش از ۷۰ هزار تومان نرسد ضمن اینکه به انحاء مختلف تلاش شد تا نرخ ارز نیمایی و ارز مبادله ای افزایش چندانی نداشته باشد.با اینکه در برخی حوزه های اقتصادی تلاشهایی برای ثبات انجام شده و کنترل هایی در قسمت نرخ ارز صورت گرفته اما تا رسیدن به حد مطلوب فاصله بسیار زیادی داریم.

این فعال اقتصادی و بازرگانی در خصوص مولفه های تاثیرگذار بر رشد تولید و صادرات و در نهایت مثبت شدن تراز تجاری کشور گفت: مساله رشد تولید و صادرات و کاهش نرخ تورم که از جمله مولفه های مهم اقتصادی به شمار می روند از جمله مسائل بسیار مهمی به شمار می روند که به صورت انتزاعی نمی توان گفت خود به خود محقق می شوند، بلکه مجموعه عوامل موثر در اقتصاد و سیاست حتی مسائل داخلی و اجتماعی نیز در رشد یا عدم رشد اثرگذارند بنابراین به دلیل عدم انسجام در حوزه های یاد شده و چالش هایی که به قوت خود باقی است زمینه های لازم برای رشد تولید و صادرات و به این نسبت کاهش تورم ایجاد نشده است.

یحیی آل اسحاق معتقد است: زمانی می توان به کاهش چالشهای اقتصادی امیداور بود که شاهد مدیریت قوی در همه بخش ها اعم از تصمیم گیری و سیاست گذاری تا اجرا باشیم. استفاده از تجربیات مدیران و فعالان اقتصادی و بازرگانی حرفه ای موضوع مهمی است اما شاهد هستیم متاسفانه از تجاربی که باید به اقتصاد ایران خدمت کند استفاده نمی شود.

یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق و فعال اقتصادی با انتقاد به این موضوع که مسائل سیاسی بر عرصه اقتصاد کشور سایه سیاه و سنگینی افکنده است گفت: سالهاست بر این موضوع تاکید می کنیم که مسائل سیاسی و سیاست خارجی نباید فضای اقتصاد کشور را از خود متاثر کند اما همچنان مسائل سیاسی حوزه اقتصاد را تحت تاثیر قرار می دهد و به این دلیل است که بسیاری از بحران های اقتصادی ایران به پایان نمی رسند و با بحران عدم سرمایه گذاری در اقتصاد و از دست رفتن رشد اقتصادی مواجه شده ایم.

۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱
کد خبر: 53277

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha