بانک مرکزی سیاست درستی برای کنترل رشد نقدینگی در پیش گرفته است/بانکها از محل اضافه برداشت از بانک مرکزی وام می دهند که خطرناک است/مردم و فعالان بخش مولد از نظام بانکی دلخور هستند

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: بی تردید اولین عایدی کنترل رشد نقدینگی و نظارت بر عملکرد شبکه بانکی کشور، قاعده پذیر تر شدن بانکهاست، ضمن اینکه بانک مرکزی تلاش می کند تا از اعطای تسهیلات بی ضابطه بانکها جلوگیری کند، به این دلیل که تسهیلات اعطایی از محل دارایی و نقدینگی بانک نبوده، بلکه از محل اضافه برداشت از بانک مرکزی و خلق پول صورت گرفته، روندی که به مردم وبخش تولید آسیب های فراوانی وارد کرده است.

گروه بانک و بیمه پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ایمان زنگنه کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص موضوع تداوم سیاست کنترل رشد نقدینگی و توامان حمایت مستمر از بخش تولید والزاماتی که در این خصوص توسط دولت و بانک مرکزی باید رعایت شود گفت: بانک مرکزی سیاست درستی را برای کنترل رشد نقدینگی در راستای کاهش نرخ تورم در نظر گرفته است، یعنی بانک مرکزی با اولویت بخشی به کنترل رشد نقدینگی و کاهش نرخ تورم در خصوص تحقق یکی از مهمترین مطالبات مردم در مسیر درستی حرکت می کند چرا که کاهش نرخ تورم و کنترل رشد نقدینگی اصل عقلانی اقتصادی است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: رهبر معظم انقلاب نیز طی روزهای اخیر بر این موضوع تاکید کردند که برای رشد برخی حوزها و سیاست گذاری های نیازمند تغییر هستند، ضمن اینکه رئیس جمهور نیز اعمال تغییراتی برای کاهش نرخ تورم و تامین نیازهای معیشتی مردم را مهم می دانند اما راهی که می تواند ما را به هدف نزدیک کند از مسائل فنی و اصلاح ساختارهایی می گذرد که به کاهش نرخ تورم و کنترل نقدینگی کمک می کند.

ایمان زنگنه کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در این باره یادآور شد: بی شک عوامل مختلفی روی متغیرهای اقتصادی تاثیرگذارند به همین خاطر لازم است عوامل مهم و تاثیر گذار به دقت بررسی شود تا به طور مشخص بدانیم کدام مولفه ها مانع تحقق اهداف کاهش نرخ تورم و کنترل رشد نقدینگی می شود.

ایمان زنگنه در خصوص موضوع مهم کنترل رشد نقدینگی در نظام بانکی کشور گفت: بانک مرکزی بر آن است تا رشد نقدینگی در نظام بانکی را تا حدی مهار کند، یعنی با هدفمند کردن اعطای اعتبارات سیاست انبساطی را حذف یا کنترل کند.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در این باره تصریح نمود: بانک مرکزی در چند ماه اخیر ترازنامه بانکها را زیر ذره بین قرار داده و فعالیت های نظام بانکی در خلق نقدینگی یا اعطای تسهیلات را زیر نظر دارد، آنچه در این موضوع مهم است عواید کنترل رشد نقدینگی برای اقتصاد است.

وی بیان داشت: بی تردید اولین عایدی کنترل رشد نقدینگی و نظارت بر عملکرد شبکه بانکی کشور، قاعده پذیر تر شدن بانکهاست، ضمن اینکه بانک مرکزی تلاش می کند تا از اعطای تسهیلات بی ضابطه بانکها جلوگیری کند، به این دلیل که تسهیلات اعطایی از محل دارایی و نقدینگی بانک نبوده، بلکه از محل اضافه برداشت از بانک مرکزی و خلق پول صورت گرفته، روندی که به مردم وبخش تولید آسیب های فراوانی وارد کرده است.

ایمان زنگنه با اشاره به اینکه بخش تولید نباید از دریافت تسهیلات بانکی محروم شوند، گفت: سیاست کاهش و کنترل رشد نقدینگی نباید به معنای محرومیت بخش تولید از دریافت تسهیلات باشد، چرا که همواره اولین افرادی که توسط بانکها از دریافت تسهیلات محروم شدند تولید کنندگان بودند، اینک نیز بسیاری از تولید کنندگان در موضوع سرمایه در گردش با مشکل مواجه هستند به این دلیل که بانکها علاقه ای به پرداخت وام به بخش تولید را ندارند.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی معتقد است دولت به جای اینکه بخش مولد کشور را تحت فشار عدم تامین مالی قرار دهد باید بر خود سخت بگیرد در حالی که به نظر نمی رسد سخت گیری که مشمول حال تولید شده، دولت نیز از آن سهمی داشته باشد.

وی در این باره خاطر نشان کرد: تسهیلات تکلیفی بار پرداخت مالی بانکها را افزایش می دهد اما دولت تحت فشار قرار نمی گیرد، در حالی که مردم انتظار دارند اگر محرومیتی برای تولید کنندگان یا بخش خصوصی و تسهیلات گیرندگان خرد ایجاد می شود به همین میزان دولت نیز انضباط مالی داشته باشد.

ایمان زنگنه گفت: مردم و فعالان بخش مولد از این موضوع دلخور هستند چرا که می بینند محرومیت ها از دریافت وام و تسهیلات به مردم یعنی گیرندگان وام های خرد و بخش های مولد بخصوص بنگاه های کوچک رسیده بنابراین وقتی مردم می بینند جنس اقدامات دولت به زیان آنهاست و فقط تولید کنندگان و دریافت کنندگان تسهیلات خرد دچار مضیقه می شوند ولی شرکت های دولتی با انبساط خاطر و دست باز تسهیلات دریافت کنند نسبت به سیاست های درست بی اعتماد می شوند.

وی تاکید کرد: تکلیف این موضوع نیز باید مشخص شود چرا که بخشی از بحث اضافه برداشت بانکها از بانک مرکزی متعلق به بدهی شرکتهای دولتی به نظام بانکی است لذا دولت در این موضوع باید پاسخگو باشد.

ایمان زنگنه در خصوص سیاست کنترل رشد نقدینگی از سوی بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی نوع جدیدی از سیاست گذاری را به مرحله اجرا گذاشته اما توفیق سیاست های جدید بانک مرکزی وابسته به اقداماتی متناسب و همسو از سوی دولت است بنابراین نباید گمان کنیم بانک مرکزی تنها مسوول کنترل رشد نقدینگی و کاهش نرخ تورم است.

وی تصریح نمود: بانک مرکزی در دوران دکتر فرزین تلاش می کند تا با اعمال سیاستهای درستی سلامت و شفافیت را به نظام بانکی کشور بازگرداند اما چنین تغییر مهمی باید به صورت گام به گام و با درنظر گرفتن مولفه هایی که روی سلامت نظام بانکی اثر گذارند انجام شود.

ایمان زنگنه کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: برای اصلاح نظام بانکی و کاهش رشد نقدینگی و جلوگیری از خلق پول بی ضابطه و حمایت مالی از بخش تولید باید برنامه ریزی داشت تا اعطای تسهیلات نظام بانکی در نقطه بهینگی باشد، به این معنا که اگر تسهیلاتی اعطا می شود حتما روی بخش تولید اثرمثبت بگذارد اما شاهد هستیم بخشی از تسهیلات اعطایی از سوی نظام بانکی روی تولید تاثیر نمی گذارد چرا که عمده تسهیلات تکلیفی غیر قابل بازگشت است.

۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷
کد خبر: 47365

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha