مردم متخصص واردات خودرو نیستند/واردات خودرو نباید به شرکت های گمنام داده شود/ورود خودروهای معتبر به مراتب از خودروهای موجود چینی اقتصادی تر است

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: بی تردید ورود خودروهای معتبر به مراتب از خودروهای موجود چینی اقتصادی تر است و می تواند عامل موثری در بهبود وضعیت خودروسازی کشور و ارتقای رقابت در خودروسازی کشور شود بنابراین نباید نگران تامین قطعات خودروهای با کیفیت بود.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ایمان زنگنه کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص موضوع نگرانی های مردم و خریداران خودروی خارجی بعد از واردات خودرو در موضوع چگونگی خدمات رسانی در بخش خدمات پس از فروش خودروی خارجی گفت: بی تردید هر خودروی معتبر جهانی که ذیل برنامه واردات خودروی خارجی وارد کشور شود دسترسی به قطعات آن سهل تر از خودروهای گمنام چینی است که متاسفانه به وفور در بازار ایران دیده می شود به این خاطر نباید در این موضوع نگران بود، بلکه بیشتر باید نگران واردت خودروهای ناایمن و گمنامی باشیم که مشخص نیست در آینده چه مشکلاتی ایجاد خواهند کرد.

وی در ادامه گفت: در طی سال های اخیر که سایه سنگین تحریم ها بر اقتصاد کشور بوده و این میزان خودروی چینی وارد کشور شده یا خودروهایی که به روش های مختلف از برندهای معتبر وارد کشور شده تعهد تامین قطعات و خدمات پس ازفروش داشته است، پاسخ منفی است اما لازم است به یک نکته هم توجه کنیم.

وی دراین باره یادآور شد: وقتی برندهای معروفی مثل هیوندای، تویوتا یا کیا وارد می کنید قطع به یقین باید از این بابت آسوده خاطر باشیم که تامین قطعات این خودروها از تامین قطعات خودروسازانی که نه برند مشخصی دارد نه تضمینی آسان تر است پس باید روی واردات این خودروها آن هم با توجه و تمرکز بر مسائلی که به واردات اقتصادی این مدل خودروها بیانجامد تمرکز کنیم.

ایمان زنگنه درخصوص این موضوع که واردات خودرو موضوعی تخصصی است و برخورد سهل انگارانه با این موضوع به نفع کشور و مردم نیست، گفت: نکته مهم دیگر این است که نباید افکار عمومی را با این گزاره که هر فردی می تواند خودرو وارد کرد به انحراف کشاند چرا که عامه مردم متخصص واردات خودرو نیستند. سال ها طول کشیده و تلاش های بسیاری صورت گرفته تا بازرگانی خارجی کشور به بلوغ برسد، بنا بر همین موضوع مهم نباید واردات خودروی خارجی آنقدر دست پایین گرفته شود که عنوان کنیم هر فردی می تواند به وارد کننده خودرو تبدیل شود وقتی شرکت های تخصصی با سابقه خوشنامی در این حوزه وجود دارند.

وی در این باره تصریح نمود: اینکه هر فردی شرکتی ثبت کند و ۲۰۰ هزار خودرو وارد کند و نتواند از عهده تعهد داده شده به مردم برآید که سنگ روی سنگ بند نمی شود. بی تردید واردات خودرو باید به شرکت های معتبری که می توانند ضمانت اجرایی به مردم بدهند و همچنین از سابقه و قدمت بالایی برخوردارند داده شود چرا که دولت و مسوولین امر می توانند ضمانت های مختلفی از آنها بگیرند به این خاطر واردات خودروی خارجی نباید به شرکت های گمنامی که هیچ گونه سابقه ای ندارند؛ داده شود.

ایمان زنگنه کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه به هیچ وجه خودروساز نباید خودرو وارد کند، گفت: واردات خودرو نباید به خودروساز داده شود، چرا که کار خودروساز تولید است نه واردات، واردات باید به شرکت های وارد کننده تخصصی سپرده شود. ضمن اینکه واردات خودرو در شرایط تحریمی آنچنان سخت نیست چرا که لبه تیغ تحریم ها بیشتر بر روی تکنولوژی و نوآوری های جدید است تا سایر حوزه ها. از سوی دیگر خوشبختانه بسیاری از وارد کنندگان یاد گرفته اند با چه روش هایی تحریم ها را دور بزنند و امروز شاهد این موضوع هستیم که خودروهای روز وارد کشور میشوند هر چند هزینه واردات معادل ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش می یابد اما خودروهای معتبر وارد کشور می شود.

وی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: بی تردید ورود خودروهای معتبر به مراتب از خودروهای موجود چینی اقتصادی تر است و می تواند عامل موثری در بهبود وضعیت خودروسازی کشور و ارتقای رقابت در خودروسازی کشور شود بنابراین نباید نگران تامین قطعات خودروهای با کیفیت بود.

۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 52682

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha