قیمت مرغ در استان‌های کشور چقدر است؟ + جدول

متوسط قیمت مرغ در استان‌های مختلف کشور به حدود کیلویی ۸۰ هزار تومان رسیده است؛ هفت هزار تومان بیشتر از نرخ مصوب.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، قیمت مرغ سه ماه بعد از تعیین نرخ مصوب، به‌طور متوسط به کیلویی ۸۰ هزار تومان رسیده است. نیمه اردیبهشت امسال بود که نرخ مصوب مرغ کیلویی ۷۳ هزار تومان تعیین شد، اما بررسی‌های فرارو نشان می‌دهد الان که به آخرین روزهای مرداد نزدیک می‌شویم، در استان‌های مختلف کشور مرغ را به‌شکل میانگین کیلویی هفت هزار تومان گران‌تر می‌فروشند.

قیمت مرغ در آذربایجان شرقی و کهگیلویه و بویراحمد از سایر استان‌ها بیشتر است و تا کیلویی ۹۰ هزار تومان بالا رفته است. آنطرف مرغ را در استان‌هایی مثل قم و خراسان رضوی با نرخ مصوب به مردم می‌فروشند و در تهران به‌عنوان پایتخت کشور متوسط قیمت مرغ به کیلویی ۸۱ هزار تومان رسیده است.

قیمت مرغ فعلا در آذربایجان شرقی و کهگیلویه و بویراحمد از بقیه استان‌ها بالاتر است. پیگیری‌های خبرنگار ما نشان می‌دهد قیمت مرغ در این دوتا استان حداقل کیلویی ۸۵ هزار تومان است و در یک‌سری از خرده‌فروشی‌ها قیمت مرغ به کیلویی ۹۰ هزار تومان می‌رسد. با این وضعیت باید متوسط قیمت مرغ در آذربایجان شرقی و کهگیلویه و بویراحمد را ۸۷ هزار و ۵۰۰ تومان بدانیم که این عدد نشان می‌دهد مردم در استان‌های آذربایجان شرقی و کهگیلویه بویراحمد مرغ را به‌شکل متوسط کیلویی ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان بیش از نرخ مصوب می‌خرند. آن‌طرف در قم و خراسان رضوی اوضاع تاحدودی متفاوت است.

خرید مرغ در استان خراسان رضوی بین کیلویی ۶۹ هزار تومان تا ۷۳ هزار تومان خرج برمی‌دارد. این‌طوری متوسط قیمت مرغ در خراسان رضوی ۷۱ هزار تومان محاسبه می‌شود و از همه استان‌ها کمتر است. از طرفی قیمت مرغ در قم نهایتا کیلویی ۷۳ هزار تومان گزارش شده است. یعنی مردم در استان قم مرغ را حداکثر با قیمت مصوب خریداری می‌کنند و در یک‌سری از میادین میوه‌وتره‌بار استان قم قیمت مرغ تا کیلویی ۷۰ هزار و ۴۰۰ تومان کاهش پیدا کرده که دو هزار و ۶۰۰ تومان از نرخ مصوب کمتر است.

قیمت مرغ در تهران امروز سه‌شنبه ۲۴ مرداد به‌طور متوسط کیلویی ۸۱ هزار تومان گزارش شده است. البته همانطور که گفتیم عدد کیلویی ۸۱ هزار تومان، میانگین قیمت مرغ در سطح استان تهران به‌حساب می‌آید و ممکن است سردر یک مغازه قیمت مرغ را ۸۹ هزار تومان بنویسند، اما آنطرف حداقل قیمت مرغ کیلویی ۷۳ هزار تومان باشد. حالا اگر همان عدد کیلویی ۸۱ هزار تومان ملاک قرار بدهیم، خرید یک مرغ کامل که معمولا نزدیک دو کیلو وزن دارد، تقریبا ۱۶۲ هزار تومان آب می‌خورد و اینطوری مردمی که در استان تهران زندگی می‌کنند، یک مرغ کامل را حدود ۱۶ هزار تومان بیش از نرخ مصوب می‌خرند.

قیمت مرغ در مازندران، اردبیل، فارس و کرمان هم درحال حاضر با نرخ مصوب فاصله دارد. مثلا در مازندران مردم به‌جای مرغ کیلویی ۷۳ هزار تومان، آن را حداقل کیلویی ۸۰ هزار تومان می‌خرند و در یکسری از خرده‌فروشی‌های استان مازندران قیمت مرغ تا کیلویی ۸۸ هزار تومان بالا رفته است. خرید مرغ در استانی مثل اردبیل حداقل کیلویی ۸۲ هزار تومان و حداکثر کیلویی ۸۴ هزار تومان هزینه دارد.

خرید مرغ در میادین میوه‌وتره‌بار استان فارس با قیمت کیلویی ۸۵ هزار تومان امکان‌پذیر است اما وقتی به سطح شهر و مغازه‌های مرغ‌فروشی این استان مراجعه می‌کنیم، قیمت مرغ تا کیلویی ۸۹ هزار تومان هم بالا می‌رود. برعکس در استان‌هایی مثل اصفهان، کردستان، ایلام و اصفهان شرایط کمی بهتری است.

قیمت مرغ در میادین تره‌وبار کرستان و لرستان به ۷۵ هزار تومان رسیده که دو هزار تومان بیش از نرخ مصوب است، اما خب در همین دوتا استان قیمت مرغ به‌ترتیب حداکثر ۷۷ و ۷۸ هزار تومان است. در استان ایلام که خرید مرغ حداقل کیلویی ۷۷ هزار تومان و حداکثر کیلویی ۸۰ هزار تومان است یا مثلا اصفهان که کف و سقف قیمت مرغ امروز به‌ترتیب ۷۳ هزار و ۵۰۰ تومان و ۸۰ هزار و ۲۵۰ تومان اعلام شده است.

مقایسه قیمت مرغ در استان‌های مختلف

استان

حداقل قیمت مرغ

حداکثر قیمت مرغ

آذربایجان شرقی

۸۵ هزار تومان

۹۰ هزار تومان

کهگیلویه و بویراحمد

۸۵ هزار تومان

۹۰ هزار تومان

تهران

۷۳ هزار تومان

۸۹ هزار تومان

لرستان

۷۵ هزار تومان

۷۸ هزار تومان

ایلام

۷۷ هزار تومان

۸۰ هزار تومان

خوزستان

۸۰ هزار تومان

۸۱ هزار تومان

خراسان جنوبی

۷۳ هزار تومان

۸۰ هزار تومان

کردستان

۷۵ هزار تومان

۷۷ هزار تومان

قم

۷۰ هزار و ۴۰۰ تومان

۷۳ هزار تومان

خراسان رضوی

۶۹ هزار تومان

۷۳ هزار تومان

۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۸
کد خبر: 46063
منبع: فرارو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha