اصرار بر تولید مرغ با نژاد آرین بازار را به این روز انداخته/نژاد مرغ آرین زیر ۱۰ درصد به گوشت تبدیل می شود/تا سه ماه آینده هم بازار مرغ آرام نمی شود!

دبیر کل فدراسیون طیور ایران گفت: مقصر اصلی الزاماتی است که اصرار بر تولید مرغ با نژاد آرین دارد در حالی که در شرایط فعلی نژاد آرین نسبت به رقبای خارجی بسیار غیر اقتصادی است. با اینکه تولید کنندگان و انجمن های مرتبط با تولید مرغ طی دو سال گذشته با انواع دلایل و مستندات به مدیران وزارت جهاد کشاورزی ثابت کردند که در این شرایط تولید مرغ با نژاد آرین به صرفه نیست ونیازهای کشور را تامین نمی کند، اما کسی زیر بار نرفت؛ نتیجه اش را در عرضه کم و قیمت های بالا مشاهده می کنیم.

گروه کشاورزی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، سید فرزاد طلاکش دبیر کانون سراسری مرغ تخمگذار و دبیر کل فدراسیون طیور ایران در گفت و گو با رادار اقتصاد به موضوع کمبود نهاده های دامی و اثر آن بر کمبود و گرانی مرغ واکنش نشان داد و با تکذیب این موضوع، مساله دیگری را عامل اصلی کمبود و گرانی مرغی که تا ۱۰۰ هزار تومان در بازار به فروش می رسد عنوان کرد، موضوعی که منجر به حذف مرغ از سبد پروتئینی خانوارشده در حالی که قشر متوسط به پایین جامعه مرغ را جایگزین گوشت قرمز کرده بود اما به دلیل برخی از سیاست گذاری ها امروز خانواده ها توان مالی برای تهیه و مصرف آن را از دست داده اند، طلا کش در این باره گفت: از دو سال گذشته که دبیرخانه شورای امنیت ملی از وزارت جهاد و کشاورزی خواسته که فقط مرغ آرین پرورش داده شود شاهد افزایش قیمت و تلاطمات بسیاری در تولید و عرضه گوشت مرغ هستیم، پس موضوع گرانی و کمبود گوشت مرغ را نباید به در دسترس نبودن نهاده دامی ارتباط داد چرا که چنین موضوعی صحت ندارد.

وی خاطر نشان کرد: مقصر اصلی الزاماتی است که اصرار بر تولید مرغ با نژاد آرین دارد در حالی که در شرایط فعلی نژاد آرین نسبت به رقبای خارجی بسیار غیر اقتصادی است. با اینکه تولید کنندگان و انجمن های مرتبط با تولید مرغ طی دو سال گذشته با انواع دلایل و مستندات به مدیران وزارت جهاد کشاورزی ثابت کردند که در این شرایط تولید مرغ با نژاد آرین به صرفه نیست ونیازهای کشور را تامین نمی کند، اما کسی زیر بار نرفت؛ نتیجه اش را در عرضه کم و قیمت های بالا مشاهده می کنیم.

وی در خصوص چرایی به صرفه نبودن تولید مرغ آرین گفت: مرغ آرین فقط ۱۰ درصد جوجه ریزی دارد، یعنی زیر ۱۰ درصد به گوشت مرغ تبدیل می شود بنابراین مرغ مورد نیاز کشور تولید نمی شود. از سوی دیگر آمارها از دست رفته به این خاطر آمار درستی از اجداد، آمارهای مرتبط با مرغ مادر گوشتی و نه آمار جوجه ای که به مرغ تبدیل می شود در دست نداریم.

سید فرزاد طلا کش خاطر نشان کرد: نژاد آرین در شرایط مشابه، نسبت به نژاد خارجی بین ۲۰ تا ۲۵ درصد مرغ تولید می کند. در صورتی که خوشبینانه گمان کنیم همه جوجه ها تبدیل به گوشت می شوند باز هم ماهیانه ۲۰ هزار تن گوشت کمتری خواهیم داشت، پس آنچه از دست می رود بسیار زیاد است که با وجود نژاد آرین امکان جبران در کشور برای تولید مرغ وجود ندارد.

سید فرزاد طلاکش دبیر کانون سراسری مرغ تخمگذار و دبیر کل فدراسیون طیور ایران با انتقاد به سیاستهایی که مانع از ورود نژادها و اجداد دیگر برای تولید مرغ در کشور شده گفت: برخی مانع ورود اجداد دیگر برای تولید مرغ به کشور شده اند در حالی که اجداد موجود قدیمی و کهنه شده و بهره وری خود را از دست داده اند حتی اگر با تمام ظرفیت هم کار کنیم باز هم پتانسیل قبلی تولید جوجه را نخواهیم داشت.

وی در این باره تصریح کرد: بی تردید مخدوش شدن آمار واقعی جوجه ای که به گوشت مرغ تبدیل می شود که متهم اصلی آن نژاد آرین است و اینکه اجداد مرغ مادر کشور کیفیت عملیاتی خود را از دست داده اند و با بهره وری مورد نظر نمی توانند کار کنند را میتوان عوامل اصلی کاهش تولید و عرضه مرغ و افزایش قیمت عنوان کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که چه راهکاری برای تولید مرغ بیشتر منطبق با نیاز کشور با قیمت مناسب برای کوتاه مدت و بلند مدت دارید، گفت: مساله به قدری جدی است که در کوتاه مدت نمی توان انتظار داشت تولید و عرضه خوبی داشته باشیم، زمانی این موضوع حل می شود که اجازه ورود اجداد نژادهای دیگر به کشور داده شود البته در صورت صدور اجازه تا بلند مدت مشکل تولید و عرضه مناسب مرغ به قوت خود باقی می ماند.

وی خاطر نشان کرد: برای حل معضلات و نابسامانی های کنونی و آتی بازار مرغ که ممکن است شدیدتر نیز شود باید بلافاصله اجازه دهند تخم نطفه دار مادری از نژادهای موجود و جوجه یک روزه گوشتی و نطقه دار وارد کشور شود تا از این بحران عبور کنیم. اگر بتوانیم با سرعت و مقدار زیاد جوجه یک روزه تهیه کنیم حداقل تا سه ماه اینده نمی توانیم منتظر آرامش در بازار مرغ باشیم.

سید فرزاد طلاکش دبیر کانون سراسری مرغ تخمگذار و دبیر کل فدراسیون طیور ایران در واکنش به اظهارات مدیران وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر واردات مرغ گفت: ادعای واردات مرغ عملیاتی نیست چرا که وزارت جهاد نمی تواند بلافاصله از سردخانه های دنیا مرغ جمع آوری کند، ضمن اینکه مردم ایران اقبالی به مرغ منجمد نشان نمی دهند.

وی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: واردات مرغ به کشور به معنای زدن آخرین ضربه با چکش به سر مرغدار است. قهر کردن و رفتن مرغدار از این عرصه به زیان کشور است چرا که قطعا به این سرعت به تولید برنمی گردد، ضمن اینکه ناوگان سردخانه ای به میزان کافی برای نگهداری مرغ منجمد وجود ندارد پس وزارت جهاد نمی تواند واردات مرغ را آنگونه که ادعا می کند پیش ببرد.

۲۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۸
کد خبر: 44812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha