چه کسی مرغ را ۱۰۰ هزار تومان کرد؟

آنالیز قیمتی مرغ در سال ۱۴۰۱ به خوبی نشان می‌دهد که با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، انتظار افزایش قیمت مرغ تا ۱۰۰ تومان وجود داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، قیمت مرغ در ماه‌های گذشته افزایش یافت و تا هر کیلوگرم ۱۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسید اما با مداخله دولت قیمت این محصول کاهش یافت؛ اما مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که نرخ این محصول دوباره افزایش یافته است.

اخیرا پرویز فروغی، دبیر کانون مرغداران گوشتی کشور درباره دلایل افزایش قیمت مرغ اظهارکرد: عرضه مرغ در بازار کاهش یافته و با کمبود مرغ در بازار مواجه هستیم به همین خاطر قیمت مرغ نیز در بازار افزایش یافته است. بعد از برداشته شدن ارز ۴۲۰۰ نهاده‌های دامی هزینه‌های تولید مرغ افزایش یافته است که این امر باعث شده برخی از تولیدکنندگان سرمایه در گردش لازم برای تولید را نداشته باشند به همین دلیل تولید را متوقف کرده‌اند یا با ظرفیت پایینی تولید می‌کنند. همچنین مبلغ مورد نیاز برای جوجه‌ریزی در یک واحد ۲۰ هزار واحدی مرغ ۴ تا ۵ میلیارد تومان سرمایه در گردش است که برخی مرغداران نمی‌توانند آن را تامین کنند به همین دلیل تولید نیز کاهش یافته است.

چرا قیمت مرغ افزایش یافت؟

بنابراین بعد از حذف ارز واردات نهاده‌های دامی با ارز ۴۲۰۰ تومان و تامین نهاده‌ها با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان (افزایش ۷ برابری)، مشخصا برخی مرغداران نتوانستند سرمایه در گردش لازم برای تامین نهاده‌های دامی را تامین کنند. همین امر سبب شد تا علی رغم وجود نهاده‌های دامی، برخی مرغداران نتوانند سرمایه در گردش لازم برای تامین نهاده‌های دامی را تامین کنند و همین امر موجب کاهش تولید شده و در نتیجه عرضه ی مرغ کاهش یابد و شاهد افزایش قیمت مرغ در بازار باشیم.

لازم به ذکر است، آنالیز قیمت مرغ در سال ۱۴۰۱ (تصویر بالا)، به وضوح نشان می‌دهد در زمان حذف ارز ترجیحی حدود ۳۰ هزار تومان بود و تقریبا پس از حدود یکسالی که از سیاست حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌گذرد، انتظار افزایش قیمت مرغ تا ۱۰۰ هزار تومان وجود داشت. همچنین گفتنی است این سه برابر شدن قیمت مرغ در شرایطی رخ داده که، حدود ۷۰ درصد قیمت مرغ، مربوط به نهاده ی دامی آن است و قیمت این نهاده پس از حذف ارز ترجیحی ( تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومان به جای ارز ۴۲۰۰ تومانی)، تقریبا با رشدی ۷ برابری مواجه شده است. بر این اساس یک محاسبه ی ساده نشان می‌دهد که حذف ارز ترجیحی حتی می‌توانست سبب افزایش بیشتر قیمت مرغ شده و تبعات سنگین تری در سفره ی مردم حتی نسبت به گذشته داشته باشد.

۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۹
کد خبر: 44633
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha