تثبیت ۵۰ روزه دلار زیر ۵۰ هزار تومان + نمودار

نزدیک به پنجاه روز است که در بازار غیر رسمی، قیمت دلار پایین تر از ۵۰ هزار تومان به ثبات نسبی رسیده و ظاهرا این قیمت مورد توافق بازار با بازار ساز است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از «نود اقتصادی» نزدیک به پنجاه روز است که در بازار غیر رسمی، قیمت دلار پایین تر از ۵۰ هزار تومان به ثبات نسبی رسیده و ظاهرا این قیمت مورد توافق بازار با بازار ساز است.

هر چند در تعطیلی اخیر مجددا به روال دیگر تعطیلی‌ها در غیاب بازارساز، قیمت دلار افزایش جزیی داشت اما بر اساس سبقه تاریخی بعد از اتمام تعطیلی مجددا باید شاهد برگشت نرخ به نرخ توافقی قبل از تعطیلات باشیم.

هم اکنون قیمت دلار در بازار غیر رسمی ۴۹ هزار تومان معامله می‌شود اما ویژگی اصلی بازار کاهش جدی فعالیت خریداران و فروشندگان است. عدم انتظار افزایش قیمت در مدت آینده و همچنین رکود نسبی بازارها باعث شده قیمت دلار به ثبات نسبی رسیده و میل چندانی برای جا به جایی این تعادل وجود ندارد.

البته مازاد بر این موارد به نظر می‌رسد دست بازار ساز در کنترل و هدایت بازار بازتر شده و همین موضوع به ثبات پایدار نیز کمک کرده است. اخباری مبنی بر آزادی دارایی‌های بلوکه شده ایران در عراق و انتقال آن به بانکی در عمان یکی از خبر های جدید ارزی و بین‌المللی است که در روزهای اخیر مخابره شده است.

ظاهرا پس از انتقال دارایی‌های ارزی ایران به بانکی در عمان، دسترسی به این دارایی‌ها در جهت خرید کالاهای اساسی و واردات آن‌ها باز می‌شود.

در هر صورت برای اقتصاد ایران که سالانه بیش از ۱۰ میلیارد دلار واردات کالاهای اساسی دارد، آزادی چنین دارایی میتواند تاثیر مستقیمی بر سیاست و ذخیره ارزی بانک مرکزی داشته باشد.

توامان با این موضوع افزایش صادرات نفت ایران که از ۲ میلیون بشکه در روز نیز متجاوز شده است به نظر بر قدرت بازار ساز بی تاثیر نبوده است.

به هر روی تثبیت ۵۰ روزه دلار پایین تر از قیمت ۵۰ هزار تومان و همزمان افزایش قدرت بازارساز میتواند اولا قیمت دلار را تا ماندگاری شرایط فعلی روی همین قیمت‌ها کنترل کند و دوما در چنین دوره‌ای میتواند بانک مرکزی را به سمت اجرای سیاست‌های ارزی جدیدتر سوق دهد.

تثبیت ۵۰ روزه دلار زیر ۵۰ هزار تومان + نمودار

۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۲
کد خبر: 45503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha