کامبک پریگوژین؛ حضور رهبر شورشی در نشست سن‌پترزبورگ + عکس

مؤسس گروه شبه‌نظامی واگنر علی‌رغم موافقت با تبعید در بلاروس، مرتبا در رویدادهای مهم روسیه دیده می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، یوگنی پریگوژین بنیان‌گذار گروه شبه‌نظامی واگنر علی‌رغم موافقت با تبعید پس از شورش نافرجامش در ماه گذشته، در حاشیه نشست بزرگ روسیه و سران آفریقا در سن‌پترزبورگ ظاهر شد. به نوشته فایننشال تایمز، ادامه حضور این فرمانده در روسیه نشان داد که پریگوژین همچنان بخش مهمی از تشکیلات کرملین است که ولادیمیر پوتین تا کنون نشان داده که تمایلی به جداکردن او از آن نداشته یا نمی‌تواند.

بازگشت به وطن

در این نشست از پریگوژین در حال دست‌دادن با فردی ماپوکا، مشاور رئیس‌جمهور جمهوری آفریقای مرکزی در امور دیپلماتیک عکس گرفته شد. این تصویر در حساب فیس‌بوک دیمیتری سیتی، یکی از برجسته‌ترین چهره‌های واگنر در آفریقای جنوبی، با این پیام ارسال شده است: «آقای سفیر اولین عکس‌های نشست روسیه و آفریقا را با من به اشتراک گذاشت. چهره‌هایی آشنا را می‌بینیم». سیتی، مدیر یک مرکز فرهنگی روسیه در بانگی، پایتخت آفریقای جنوبی که به عنوان یکی از چندین شهروند روسی فعال در این کشور که با پریگوژین ارتباط دارد، از سوی ایالات متحده، اتحادیه اروپا و یک هفته پیش بریتانیا مورد تحریم قرار گرفته است.

کامبک پریگوژین؛ حضور رهبر شورشی در نشست سن‌پترزبورگ

فونتانکا، یک خبرگزاری محلی گفت که این عکس در هتلی در مرکز شهر سن‌پترزبورگ متعلق به خانواده پریگوژین گرفته شده که گفته می‌شود برای هر سه روز اجلاس رزرو شده بود.

رسانه‌هایی که قبلاً بخشی از امپراتوری رسانه‌ای پریگوژین بودند و سرنوشت آنها مانند سرنوشت واگنر نامشخص است، ادعا کردند که پریگوژین با مقامات مالی و همچنین نیجر، جایی که در آن از روز چهارشنبه کودتایی برای برکناری محمد بَزوم، رئیس‌جمهور حامی غرب در جریان است، ملاقات کرد.

ماه گذشته، پریگوژین پس میانجی‌گری دقیقه نودی الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس برای پایان‌دادن به شورش واگنر علیه ارتش روسیه که پریگوژین آن را به سوءمدیریت جنگ اوکراین متهم کرده است، به بلاروس نقل مکان کرد. اما از آن زمان، او حضور زمان قابل توجهی را در روسیه گذرانده و حتی با پوتین در میزگردی در کرملین ملاقات کرده است.

گروگان و گروگان‌گیر

هفته گذشته، پریگوژین گفت که واگنر پس از تبعید به بلاروس «قدرت خود را جمع کرده و به آفریقا می‌رود».

شورش او این سؤال را مطرح کرده بود که آیا واگنر می‌تواند به عنوان مزدور برای دولت‌های دوست مسکو در کشورهایی مانند آفریقای مرکزی و مالی به جنگ ادامه دهد؟ روسیه به آفریقای مرکزی اطمینان داده که مزدوران «به تعداد مورد نیاز به فعالیت خود ادامه خواهند داد». واگنر، سازمانی که زمانی مخفی بود و اساساً توسط اطلاعات نظامی روسیه هدایت می‌شد، بخش مهمی از طرح قدرت کرملین در آفریقا است. این گروه مزدوران را برای جنگ در برخی کشورها و متخصصان سیاسی را برای کار به چندین کشور دیگر اعزام می‌کند.

آفریقای جنوبی ویترین اصلی کارهای واگنر در این قاره بوده است. فوستن-آرکانژ توادرا، رئیس‌جمهور این کشور بقای خود را مدیون جنگجویان واگنر است که در سال ۲۰۱۸ برای آموزش ارتش کشورش وارد شده و دو سال بعد به خنثی‌کردن یک شورش کمک کردند. به گفته دیپلمات‌های غربی در بانگی، از آن زمان، این کشور فقیر به وسیله‌ای برای جاه‌طلبی‌های آفریقایی روسیه در این قاره تبدیل شده است. به گفته اعضای ارشد سابق دادگاه قانون اساسی، در آخر این هفته، توادرا یک رأی‌گیری بحث‌برانگیز برای لغو منع قانون اساسی جهت نامزدی در سومین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار کرده است؛ اقدامی که مسکو از آن حمایت می‌کند.

دیپلمات‌ها گفتند که نیروهای واگنر یکی از حلقه‌های امنیت شخصی توادرا در ازای امتیاز معادن طلا و الماس در آفریقای مرکزی را تأمین می‌کنند. این مسئله منجر به گمانه‌زنی‌هایی شده که رئیس‌جمهور آفریقای مرکزی به «گروگان واگنر» تبدیل شده است.

۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۲:۱۳
کد خبر: 45366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha