پیش‌بینی رئیس سیا از آینده روسیه

ویلیام برنز: نارضایتی‌های روسیه، فرصتی نادر برای استخدام جاسوسان سیا از داخل روسیه برای ما ایجاد می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، ویلیام برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا می‌گوید که شورش مسلحانه یوگنی پریگوژین فرمانده گروه شبه نظامی واگنر چالشی برای دولت روسیه به شمار می‌رفت و تاثیری مخرب بر برنامه‌های ولادیمیر پوتین در جنگ او در اوکراین بر جا گذاشت.

به گزارش یورونیوز، برنز که در بنیاد دیپچلی بریتانیا سخنرانی می‌کرد با اشاره به تحولاتی که در هفته اخیر پیرامون شورش گروه واگنر اتفاق افتاد گفت: «قابل توجه است که پریگوژین پیش از اقدامات خود علیه دولت روسیه اظهارات قاطع و کوبنده‌ای درباره منطق دروغین کرملین برای تهاجم به اوکراین مطرح کرد. تاثیر این سخنان و آن اقدامات باقی خواهد ماند و به صورت واضحی نشان می‌دهد که جنگ پوتین چه اثرات مخربی حتی بر جامعه و رژیم خودش بر جای گذاتشه است.»

پریگوژین که از نزدیکان حکومت روسیه به شمار می‌رفت با سربازان مزدور خود که تحت عنوان گروه واگنر شناخته می‌شوند نقش مهمی در حملات روسیه به اوکراین ایفا کرد اما ادامه اختلافات او با سران ارتش باعث شد تا پریگوژین تصمیم بگیرد نیروهایش را به سمت مرزهای روسیه گسیل و به تندی پوتین و کرملین را مورد خطاب قرار دهد.

با این حال با مداخله و میانجیگری الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس، پریگوژین و نیروهایش از ادامه مسیر منصرف و در نهایت او به همراه سربازانش به بلاروس منتقل شدند.

برنز که خود از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ میلادی سفیر آمریکا در روسیه بوده شناخت کامل و جامعی از وضعیت سیاست در این کشور دارد، تاکید کرد که این حمله باعث تضعیف بیشتر روسیه می‌شود.

این دیپلمات پیشین آمریکایی که در سال ۲۰۲۱ به عنوان مدیر سیا منصوب شده شورش پریگوژین را «چالش مسلحانه برای دولت روسیه» معرفی کرد.

او همچنین ادعا کرد که این شورش یک مسئله داخلی روسیه بوده و ایالات متحده در آن نقشی نداشته و نخواهد داشت.

سرگئی لاوروف پس از شورش نافرجام واگنر روز جمعه در اظهاراتی گفته بود که روسیه پس از این شورش قوی‌تر ظاهر خواهد شد. او همچنین اضافه کرده بود که غرب نباید نگران ثبات در بزرگترین کشور دارنده سلاح هسته‌ای باشد.

برنز با اشاره به این جمله سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در صحبت‌هایی تاکید کرد که حمله روسیه به اوکراین و راه انداختن این جنگ، آشکارا به ضعف نظامی روسیه و آسیب رساندن به اقتصاد این کشور انجامیده و در حالیکه ناتو در این مدت قوی‌تر و بزرگ‌تر شده است. او همچنین تاکید کرد که این روسیه است که در این میدان شکست خورده است.

او در ادامه پیش‌بینی کرد که با اشتباهات پوتین، روسیه در آینده ضعیف‌تر و به یک شریک کوچک و مستعمره چین بدل خواهد شد.

برنز در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به گسترش نارضایتی‌ها از حمله روسیه به اوکراین در درون آن کشور گفت: «این نارضایتی‌ها فرصتی نادر برای استخدام جاسوسان سیا از داخل روسیه برای ما ایجاد می‌کند، چرا که جامعه این کشور از مشکلاتی که این جنگ برای آنها ایجاد کرده ناراضی هستند و ما هم این فرصت را از دست نمی‌دهیم.»

پیش از این روسیه، واشنگتن را متهم کرده بود که در حال تشویق روس‌ها برای جاسوسی برای آمریکا هستند.

ویلیام برنز که یک دیپلمات بازنشسته است در جریان مذاکرات منتهی به توافق برجام نیز نقش مهمی داشت.

۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۷
کد خبر: 44398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha