ببینید: سقوط رازآلود هواپیمای پریگوژین؛ رهبر واگنرها دو ماه بعد از کودتا کشته شد

آژانس حمل‌ونقل هوایی فدرال روسیه اعلام کرد که یوگنی پریگوژین، رئیس گروه نظامی واگنر و دمیتری اوتکین، معاون وی سوار بر هواپیمای سقوط کرده در شهر تور بوده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، آژانس حمل‌ونقل هوایی روسیه لیست کامل افرادی که در هواپیمای سقوط کرده امبرائر در تور حضور داشتند را منتشر کرد که در آن نام سرگئی پراپوستین، یوگنی مکاریان، الکساندر توتمین، والری چکالوف، نیکولای ماتوسوف، دمیتری اوتکین و یوگنی پریگوژین دیده می‌شود.

الکسی لوشین، روستم کریموف و کریستینا راسپوپووا نیز از خدمه‌ی حاضر در این هواپیما بودند.

شامگاه چهارشنبه، جت شخصی متعلق به پریگوژین، رئیس واگنرها در نزدیکی مسکو سقوط کرد که در نتیجه آن، ۱۰ نفر جان باختند.

فایننشال تایمز به نقل از کانال تلگرامی وابسته به واگنر نوشت که اطلاعات اولیه حاکی از آن است که پدافند هوایی، هواپیما را در شمال مسکو سرنگون کرده است.

اولین تصویر منتشر شده از جسد سوخته پریگوژین

چهارشنبه جت شخصی متعلق به پریگوژین در نزدیکی مسکو پایتخت روسیه سقوط کرد. نیروهای امدادی اعلام کردند که ۱۰ تن از سرنشینان این هواپیما کشته شدند. تصویر زیر در برخی کانال های تلگرامی منتشر شده که بنابر ادعاها مربوط به رئیس واگنر است که البته هنوز به صورت رسمی تایید نشده است.

Pg

منابع خبری گزارش داده‌اند جسد ۸ نفر در محل سقوط این هواپیما که از خانواده هواپیماهای « امبرائر ئی-جت» بوده پیدا شده است.

رسانه‌های روسیه در حال مطرح کردن فرضیه حمله تروریستی به هواپیمای حامل رهبر پریگوزین هستند. فیلمی از سقوط هواپیما منتشر شده که نشان می‌دهد که هواپیما قبل از سقوط در آسمان آتش گرفته است.

در مقابل، کانال‌های رسانه‌ای مرتبط با واگنر به سرعت ادعا کردند که پدافند موشکی روسیه این هواپیما را ساقط کرده است.

شماره ثبت هواپیمای پریگوژین که سقوط کرد RA-۰۲۷۹۵ بوده است. این هواپیما از سال ۲۰۱۹ به دلیل ارتباطش با پریگوژین تحت تحریم‌های آمریکا قرار داشت. فرمانده واگنر معمولاً از این هواپیما برای سفرهای خود به مناطق مختلف استفاده می‌کرد.

طبق گزارش منابع خبری این جت امبرائر در حال پرواز بین مسکو و سن‌پطرزبورگ بود که دچار سانحه شد.

ببینید: سقوط رازآلود هواپیمای پریگوژین؛ رهبر واگنرها دو ماه بعد از کودتا کشته شد

محل سقوط هواپیمای پریگوژین

کاخ سفید گفت از گزارش‌ها درباره سقوط هواپیمای پریگوژین و مرگ او مطلع است. کاخ سفید گفته چنانچه این گزارش‌ها تأیید شوند نباید برای کسی مایه تعجب باشد.

پریگوژین فرمانده شرکت نظامی خصوصی واگنر است که تا چندی قبل تحت حمایت کرملین قرار داشت. به پریگوژین مدعی لقب «سر آشپز پوتین» داده شده بود زیرا مشهور بود که پوتین در رستوران‌های او غذا می‌خورد و با بعضی از غذاخوری‌های او قراردادهای دولتی امضا کرده بود.

او سوم تیرماه سال جاری بعد از متهم کردن نیروهای ارتش روسیه به حمله به مواضع این گروه شورشی را علیه روسیه رهبری کرد که تنها ۲۴ ساعت دوام داشت و با وساطت بلاروس به پایان رسید.

با آنکه پریگوژین از حامیان حمله روسیه به اوکراین بود او به صورت علنی از سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه و «والری گراسیموف»، رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه انتقاد کرده بود. او این دو مقام روسیه را عامل کمبودهای ارتش روسیه دانسته بود.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در یک سخنرانی تلویزیونی در روز شورش اقدامات واگنر را خیانت و خنجر از پشت توصیف کرد.

پریگوژین قبل از این شورش رهبری هزاران نفر از نیروهای تحت امر خود برای حمله به شهر باخموت را به عهده داشت.

نیروهای گروه واگنر به رهبری پریگوژین کنترل شهر «روستوف-نا-دونو» در کشور روسیه را به دست گرفتند و در حال حرکت به سمت مسکو بودند. با این حال، «الکساندر لوکاشنکو»، رئیس‌جمهور بلاروس به توافقی با پریگوژین برای پایان دادن به این شورش دست پیدا کرد.

شب ۲۴ ژوئیه، نیروهای واگنر عقب‌نشینی را آغاز کردند. مفاد این توافق و شرایط اجرای آن از موضوعات مبهمی بوده که گمانه‌زنی‌های زیادی را در میان تحلیلگران ایجاد کرده است.

کاخ کرملین پیش از این گفته بود که پریگوژین ۵ روز بعد از رهبری آن شورش در جلسه‌ای با پوتین شرکت کرد.

پریگوژین گروه واگنر را در سال ۲۰۱۴ پایه‌گذاری کرد. این گروه که گفته می‌شود در حال حاضر حدود ۲۵۰۰۰ نیروی نظامی دارد در فهرست تحریم‌های ایالات متحده آمریکا قرار گرفت.

پریگوژین روز گذشته برای نخستین بار از زمان رهبری کردن شورش نیروهایش علیه کرملین، ویدئویی از خود که احتمالا در آفریقا ضبط شده بود در کانال های تلگرامی مربوط به این شرکت منتشر کرد.

در این ویدیو پریگوژین در لباس استتار نظامی و مسلسل به دست در یک منطقه بیابانی ایستاده بود. پشت سر پریگوژین در فاصله کمی دورتر افراد مسلح دیگری به همراه یک وانت پیکاپ نظامی به چشم می‌خورند.

خبرگزاری رویترز نوشته بود قادر به تعیین مکان و تاریخ ضبط این پیام ویدیویی نشده اما صحبت‌های پریگوژین و برخی پست‌های منتشر شده در کانالهای تلگرامی حامی واگنر حاکی از ضبط شدن آن در آفریقا هستند.

پریگوژین در آن ویدئو گفت: «دمای هوا بالای ۵۰ درجه است. همه چیز همانطور که ما می خواهیم است. شرکت نظامی واگنر، روسیه را حتی در کل قاره‌ها با عظمت‌تر ساخته و آفریقا را آزادتر می‌کند. عدالت و خوشحالی برای مردم آفریقا. ما زندگی را برای داعش و القاعده و دیگر تبهکاران تبدیل به کابوس می‌کنیم».

پریگوژین در ادامه این ویدیو بیان می‌کند، گروه واگنر مشغول استخدام نیرو است و «ماموریت‌های تعیین شده را اجرا خواهد کرد». در این ویدیو یک شماره تلفن نیز برای کسانی که بخواهند به این گروه ملحق شوند درج شد.

از زمان شورش واگنرها علیه کرملین، تعدادی از نیروهای این شرکت به بلاروس نقل مکان کرده‌ و اقدام به آموزش ارتش این کشور کرده بودند.

پریگوژین در یک پیام صوتی در روز ۹ مرداد گفته بود که این گروه در حال حاضر نیرو جذب نمی‌کند اما ممکن است در آینده این کار را انجام دهد.

۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۵:۴۴
کد خبر: 46295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
      1 0
      روسیه لجن است.