سقوطی دیگر برای بورس

یک افت هفتگی دیگر برای بورس ثبت شد. این هفته میزان کاهش شاخص ها نسبت به هفته گذشته کمتر بود اما همچنان جوی منفی در بازار سهام وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اقتصادنیوز، در ۳ روز ابتدایی معاملات این هفته فشار فروش زیادی در بازار وجود داشت. اگر در روزهای سه شنبه و چهارشنبه شاخص ها رشد نمی کردند، این هفته تمام شاخص ها با یک افت سنگین مواجه می شدند.

اما در روزهای سه شنبه و چهارشنبه وضعیت متفاوت از روزهای شنبه تا دوشنبه بود که همین باعث شد افت شاخص ها چندان بزرگ نباشد.

در این هفته و طی ۵ روز معاملاتی، شاخص کل بورس ۵۵۰۰۰ واحد معادل ۲.۶۶ درصد افت کرد. شاخص هم وزن ۱۲۰۰۰ واحد معادل ۱.۶۸ درصد افت داشت. شاخص فرابورس هم ۳۵۱ واحد معادل ۱.۳ درصد کاهش یافت.

در این هفته سقوط سنگینی طی روزهای یکشنبه و دوشنبه داشتیم و در روز سه شنبه رشد نسبتا مطلوبی ثبت شد. در روز چهارشنبه هم وضعیت خوب پیش می رفت تا اینکه در نیمه دوم زمان معاملات، مجددا فشار فروش افزایش یافت و چشم انداز معاملات هفته آینده را منفی کرد.

ارزش معاملات کم شد

ارزش معاملات خرد در این هفته نسبت به هفته گذشته کمتر بود. البته میزان افت ارزش معاملات خیلی زیاد نبود و باید این نکته را هم در نظر گرفت که تعداد زیادی از نمادها در این هفته به دلیل برگزاری مجمع متوقف شدند.

کمترین ارزش معاملات در روز شنبه اتفاق افتاد که تنها ۴۴۰۰ میلیارد تومان معامله در بازار انجام شد. یکشنبه ارزش معاملات به ۴۸۰۰ میلیارد تومان رسید و پس از آن در ۳ روز معاملاتی دیگر، ارزش معاملات در کانال ۵۰۰۰ میلیارد تومان بود.

روز دوشنبه که بالاترین ارزش معاملات هفتگی ثبت شد، ۵۹۰۰ میلیارد تومان معامله در بازار انجام شد. سه شنبه ارزش معاملات ۵۶۰۰ میلیارد تومان بود و در چهارشنبه هم ۵۵۰۰ میلیارد تومان معامله در بازار انجام شد.

تفاوت عملکرد حقیقی ها نسبت به هفته های قبل

در این هفته هم مثل چند هفته گذشته، حقیقی ها پول از بازار خارج کردند. البته این هفته یک تفاوت با هفته های قبل داشت. در روز سه شنبه ۷۷۰ میلیارد تومان پول توسط سرمایه گذاران حقیقی به بورس تزریق شد که این رقم از ابتدای خردادماه تا کنون، بی سابقه است.

طی دو ماه گذشته چندین بار اتفاق افتاده که حقیقی ها پول وارد بازار کنند اما هیچ وقت رقم تزریق پول به ۷۰۰ میلیارد تومان نرسیده بود.

البته برآیند کلی ورود و خروج پول در این هفته منفی بود چراکه در ۴ روز معاملاتی دیگر، حقیقی ها پول از بازار خارج کردند. در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه و چهارشنبه به ترتیب ۲۷۰، ۹۳۰، ۱۱۲۰ و ۱۰ میلیارد تومان پول از بازار خارج شد.

قدرت خریداران همچنان کم است

شاخص قدرت خریداران حقیقی نیز مانند ورود و خروج پول، تنها در یک روز خوب بود. تنها در روز سه شنبه این شاخص عدد ۱.۰۸ را ثبت کرد. در ۴ روز معاملاتی دیگر، این شاخص کمتر از عدد ۱ بود.

در روز شنبه و چهارشنبه این شاخص عدد مشابه ۰.۹۷ را ثبت کرد. در روزهای یکشنبه و دوشنبه هم اعداد ۰.۷۵ و ۰.۶۶ برای این شاخص به ثبت رسید.

۲۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۶
کد خبر: 45079

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha