مدعی العموم به سرعت به ماجراهای اخیر بورس ورود کند/باید مشخص شود مسبب از دست دادن سرمایه مردم در بورس چه کسانی هستند؟/در ایران هیچ مدیری بخاطر سومدیریت محاکمه نمی شود

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: دستوراتی که منجر به این شد که حقوقی ها و کارگزاری ها در صف فروش قرار بگیرند، بازار را ملتهب و سهامداران را نگران کنند، دستوراتی از بالا به پایین مبتنی بر اینکه نسبت نگهداری یا حجم سهام را رعایت نکردید، باید بفروشید، عرضه ای که به سقوط بازار دامن زد اما با یک دستور دیگر بازار بازگشت، بی توجه به اینکه چنین مدیریتی و اعمال نظرهایی اعتماد مردم به بورس را از بین می برد.

گروه بورس و بازارهای مالی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، آلبرت بغزیان اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در خصوص اهمیت برخورد قوه قضاییه و پیگرد مدیران متخلف بورس که با تصمیمات آنی و غلط زمینه ساز از دست رفتن سرمایه بخشی از سهامداران نابلد بازار می شوند با اشاره به موضوع محاکمه مدیران اسبق بانک مرکزی گفت: به نظر نمی رسد قوه قضاییه آقایان سیف وعراقچی را به دلیل تصمیمات ناشی از ارز پاشی و ...در دوران مدیریتشان دادگاهی کرده باشد، چرا که عنوان می شود محاکه آنها ناشی از این است که در بازار ارز دلالی کرده اند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: مساله مهم این است که تا کنون نشنیده ایم هیچ مدیری به دلیل اتخاذ تصمیمی تحت پیگرد قرار گرفته یا دادگاهی شده باشد، بخصوص در مسائل اقتصادی چرا که در دوره های مختلف ریاست جمهوری تصمیمات غلطی که گرفته می شود حذف و دوباره انجام می شود مثل تفکیک و ادغام وزارتخانه ها که بار مالی سنگینی به بودجه وارد می کند اما هیچ مدیری به خاطر اشتباه مدیریتی و سوء مدیریت در ارائه برنامه و راهکار درست مورد مواخذه قرار نمی گیرد.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی تشریح کرد: اعدام سلاطین ارز و سکه و ... و بازگشت قیمت ها به چندین برابر زمانی که سلاطین مورد نظر اعدام شدند نشان می دهد مسوولین جایشان امن است و مورد مواخذه قرار نمی گیرند که چه شد و چگونه طرح و برنامه و مدیریت و سیاست گذاری کردند که اقتصاد ایران پر از سلطان شده است.

وی با اشاره به یک مثال عینی گفت: مثلا سیاست های مرتبط با ممنوعیت واردات خودرو هر چند به بهانه محدودیت ارزی گرفته شد اما به نفع انحصار و به زیان مردم و تشدید وضعیت و قیمت در بازار خودرو تمام شد به گونه ای که امروز سیاست گذار برای بازگشت به دوران قبل و آزاد سازی واردات تحت فشار است و با چالش های متعددی رو به روست، یا مثلا مالیات وضع می کنند بدون اینکه در وضعیت بحرانی اقتصاد ایران به فکر تبعات منفی مالیات که موجب خروج سرمایه از کشور می شود باشند.

استاد اقتصاد در خصوص سوء مدیریت های بورس نیز معتقد است: تا کنون دیده نشده یکی از مدیران بورس به دلیل تصمیمات اشتباه مورد مواخذه و محاکمه قرار بگیرد، مثل آنچه طی روزهای گذشته بر بورس گذشت و تداعی کننده وضعیت سال ۹۹ بود.

آلبرت بغزیان گفت: دستوراتی که منجر به این شد که حقوقی ها و کارگزاری ها در صف فروش قرار بگیرند، بازار را ملتهب و سهامداران را نگران کنند، دستوراتی از بالا به پایین مبتنی بر اینکه نسبت نگهداری یا حجم سهام را رعایت نکردید، باید بفروشید، عرضه ای که به سقوط بازار دامن زد اما با یک دستور دیگر بازار بازگشت، بی توجه به اینکه چنین مدیریتی و اعمال نظرهایی اعتماد مردم به بورس را از بین می برد، بنابراین با جرات می توان گفت تا کنون در خصوص ریزش های دستوری بورس هیچ کالبد شکافی و تحقیق و تفحصی صورت نگرفته است.

آلبرت بغزیان معتقد است: قوه قضاییه باید به رسالت اصلی خود عمل کند بدون سیاسی نگری؛ یعنی باید مشخص شود که آیا قوه قضاییه به طور مستقل در مورد تخلفات افراد و سوء استفاده ها به موضوعات برای کشف آنها ورود می کند؟ مثلا جرم آقای سیف و عراقچی توسط خود قوه قضاییه کشف شد یا اینکه لو رفتند، اما لازم است قوه قضاییه درقسمت اعتماد عمومی یعنی اقداماتی که به اعتماد عمومی لطمه می زند و اعتقاد به قوه مجریه یا نظام را زیر سوال می برد به عنوان مدعی العموم به سرعت به ماجراهایی مثل وضعیت دستوری در بورس ورود کند چرا که در مسائلی که مدیران بورسی بر سر بازار وسهامداران آورده اند متاسفانه هیچ مدیری زیر بار تخلفات نمی رود، وزارت اقتصاد نقشی برای خود قائل نیست و رئیس بورس ریزش ها را مسیری طبیعی در بورس می داند.

استاد اقتصاد تاکید کرد: باید مشخص شود مسبب از دست دادن سرمایه مردم و خدشه دار کردن اعتماد عمومی به بورس چه کسانی هستند یا باز هم مردم مقصر جلوه داده می شوند که برای فروش هجوم آوردند و بعد از این مرحله دوباره بورس را صعودی کردند! در حالی که وقتی بازار صعودی می شود به حساب مدیریت و سیاست گذاری های درست خود می گذارند و هنگام سقوط مردم مقصر جلوه داده می شوند، البته برای فرار از زیر مسوولیت که متاسفانه در بین مدیران ما باب شده است در حالی که این مسائل قابل بخشش نیست وکمتر از قتل نیست بازاری که در حال پیدا کردن قیمت واقعی خود بود نه قیمت مصنوعی وکاذب را با دستور تحت فشار عرضه قرار دهند.

وی خاطر نشان کرد: مساله مهم این است که چرا قبل عرضه سهام، کارگزاری ها متخلفین مورد مواخذه قرار نمی گیرند و از آنها خواسته نمی شود به تدریج و آرام در طی مدت زمانی خوبی سهام خود را عرضه کنند تا به درصد مورد قبول بورس برسند، اما از آنها یک روزه می خواهند درصدها را درست کنند و کارگزاری ها نیز در قیمت بالا می فروشند و مردم نگران در قیمت های پایین می فروشند وباز هم این ها به وسط میدان برای خرید سهم های با کمترین قیمت می آیند!

وی درپایان گفت و گو خاطر نشان کرد: آیا تا کنون دیده شده که یک کارگزاری نگران وضعیت بازار باشد، غر بزند یا ورشکست شود خیر چون سودشان را زودتر از بازار بیرون می کشند، پس لازم است قوه قضاییه یک بار برای همیشه برای حمایت از مردم به مسائل بورس به صورت کارشناسی شده نگاه کند ومتخلفان را تحت پیگرد و مجازات قرار دهد.

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۳
کد خبر: 42778

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha