چرا بورس به این روز افتاده؟ /نظارتی بر کانال های سینگال فروشی در بورس نیست/با ایجاد یک صف کوچک فروش، کل بازار به یکباره به هم می ریزد

کارشناس وتحلیلگر بورس و بازار سرمایه گفت: اگر سهمی به تشخیص کمیته پایش ریسک از ارزش ذاتی خود عبور کرده دامنه نوسان آن سهم را باز کنند، قطع به یقین اگر این موضوع عملیاتی شود هیچگاه بورس دچار وضعیت روزهای اخیر و ریزش های متوالی نمی شود.متاسفانه بازار بورس ایران به این موضوع عادت نداشته و ندارد که وقتی یک تعداد سهم در صف فروش قرار می گیرند و بازار باید به تعادل برسد، کل بازار به هم نریزد و نگرانی و هراس دامن کل بازار را نگیرد.

گروه بورس و بازار های مالی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، احمد اشتیاقی کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه در گفت و گو با رادار اقتصاد به نقاط ضعف بورس ایران اشاره کرد و با انتقاد به رویه های معمولی که جزیی از قانون و ذات بازار شده که به ریزشهای دومینوار وار در بورس دامن می زند گفت: ریزش های که مدام بورس را دچار تکانه های شدیدی کرده از جهات مختلفی باید ارزیابی شوند تا ریشه های بحران هایی که بورس را از خود متاثر می کند شناخته شوند، هر چند مدیران بورس و فعالان بازار سرمایه به خوبی واقفند ضعف کار در کجاست، اما مساله مهم وجود اراده برای حل کردن چالش های موجود است.

وی دراین باره با اشاره به یکی از دلایل ریزش ها و ایجاد صف های فروش گفت: نکته مهمی که به نظر می رسد عامدانه یا سهوی بدان بی تفاوتی می شود این است که وقتی سهام های کوچک بدون نظارت به سرعت رشد می کنند و بازدهی های بسیار بالایی به وجود می آوردند به یک باره بعد از بازدهی های بالا در صف های فروش قرار می گیرند، در حالی که برای جلوگیری از تشکیل صف های هیجانی و صعود شاخص هایی که نباید شارپی بالا بروند لازم است از ابتدای امر نظارت های اساسی صورت بگیرد تا به واسطه صف هایی که برای این دسته از سهم ها ایجاد می شود، کل بازار نگران نشود.

احمد اشتیاقی کارشناس و تحلیلگر بورس معتقد است: متاسفانه بازار بورس ایران به این موضوع عادت نداشته و ندارد که وقتی یک تعداد سهم در صف فروش قرار می گیرند و بازار باید به تعادل برسد، کل بازار به هم نریزد و نگرانی و هراس دامن کل بازار را نگیرد.

وی در این باره توضیح داد: مساله جالب این است که بازار بورس ایران براین باور است که همه بازار باید یا یکپارچه مثبت باشند یا منفی!

کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه خاطر نشان کرد: در هر صورت سهامدارانی که این روزها سهام های بزرگ و بنیادی خود را می فروشند لازم است بیش از پیش مقداری به بنیاد سرمایه خود توجه کنند، بنابراین با تشکیل صف سهام های غیر ارزنده، سهام های ارزنده نباید در صف فروش قرار بگیرند، اما چون روحیه بازار روحیه ای است که قاعدتا آن همه را مثبت می خواهند، با اولین ریزش، همه در صف فروش قرار می گیرند.

کارشناس و تحلیلگر بورس خاطر نشان کرد: وقتی تعدادی مثلا صد تا درصف فروش قرار می گیرند بازار نگران می شود و می ترسد. با توجه به اینکه سهامداران خرد هم تشخیص درستی نسبت به ارزش های بنیادی بازار ندارند،این وضعیت تشدید می شود؛ ضمن اینکه وقتی مسوولین بر موضوعی تاکید می کنند و تکیه می کنند که مثلا مراقب رشد بورس باشید مبادا اتفاقات سال ۹۹ تکرار شود، کلیت بازار به هم می ریزد و این موضوعات دست به دست هم می دهد تا صف های فروش را تشدید ‌کند.

احمد اشتیاقی معتقد است: به هرحال مجموعه اتفاقاتی که طی روزهای اخیر در بورس رخ داد بازار را تا حدودی اصلاح کرد چرا که سهام های کوچک از قیمت ذاتی خود عبور کردند که این موضوع هم ناشی از عدم نظارت بر کانال های سینگال فروشی است که التهاب آفرین هستند.

وی در پایان گفت و گو تاکید کرد: بنده بر این باورم بهتر است سازمان بورس مدلی را در نظر بگیرد و آن را با قوت اجرا کند به این معنا که ،اگر سهمی به تشخیص کمیته پایش ریسک از ارزش ذاتی خود عبور کرده دامنه نوسان آن سهم را باز کنند، قطع به یقین اگر این موضوع عملیاتی شود هیچگاه بورس دچار وضعیت روزهای اخیر و ریزش های متوالی نمی شود.

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۲
کد خبر: 42457

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha