تقابل واگنر و عمان در بازار ارز ایران

اکوایران: اخبار مربوط به شورش گروه واگنر در روسیه دیروز در بازار دست به دست می‌شد، تا جایی که معامله‌گران به گزارش‌های مربوط به اظهارنظر روزهای اخیر وزیر خارجه عمان درمورد قریب‌الوقوع بودن آزادی زندانیان ایران و آمریکا کم‌توجه باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اکوایران، بازار ارز روز قبل مورد هجمه اخبار منفی قرار گرفت و همین مسأله باعث شد تا دلار روند صعودی به خود بگیرد و مقاومت بشکند؛ ولی آنچه که بیشتر در بازار ارز و در کانال‌های تلگرامی ارز منعکس می‌شد، اخبار مربوط به ناآرامی‌های روسیه به دلیل شورش گروه واگنر بود. این اتفاق باعث شد که معامله‌گران به گزارش‌های مربوط به اظهارنظر روزهای اخیر وزیر خارجه عمان که اعلام کرده ایران و آمریکا فاصله کمی تا رسیدن به توافق برای آزادی زندانیان دارند، کم‌توجه باشند.

این مسأله آنجا پررنگ‌تر می‌شود که مارک میلی - رئیس ستاد ارتش مشترک ارتش آمریکا - سفر به اسرائیل را به خاطر تحولات روسیه لغو کرده و در واشنگتن مانده است. لغو سفر مقام آمریکایی به اسرائیل همزمان با اظهارنظر مورد اشاره گمانه‌زنی‌ها را از صحت ادعای وزیر خارجه عمان افزایش می‌دهد، زیرا پیش از این هم در مراحل حساس مذاکرات دیدارهای مقامات آمریکایی با اسرائیلی‌ها لغو می‌شد یا کمتر شده بود.

اما تحولات روسیه و گروه واگنر در روز قبل بازار ارز را بیشتر تحت تأثیر قرار داد. شرایط تحریمی روسیه و ایران، همکاری‌های تجاری این دو کشور را افزایش داده است. در دو سال گذشته، نزدیکی دو کشور در زمینه اقتصادی برای خنثی کردن تحریم ها و افزایش مبادلات مالی همواره در موج های افزایشی بازار ارز مورد توجه بوده است. سرمایه گذاری روس ها در ایران افزایش پیدا کرده و سطح تجارت دوکشور در روند صعودی قرار دارد، در چنین شرایطی شورش در یک کشور تجاری دوست در شرایط تحریمی و کاهش ارزش روبل نگرانی از فعالیت های اقتصادی میان دوکشور را بالا برد و نرخ دلار با افزایش ناآرامی های روسیه بالا رفت و پس از آن با برقراری آتش بس و بازگشت سربازان واگنر به اوکراین قیمت دلار در معاملات پشت خطی روند نزولی به خود گرفت.

البته گفته میشود سقوط لیر هم در رشد قیمت دلار در ایران بی تاثیر نبوده است. از نظر تجاری ایران و ترکیه از دیرباز دو رقیب منطقه ای در زمینه تجارت و مسائل اقتصادی بوده اند که بازارها هدف مشترکی را در سوریه، روسیه عراق و سایر کشورهای منطقه دارند، کاهش ارزش لیر به معنای ارزان تر شدن صادرات ترکیه است، با ارزان تر شدن قیمت صادراتی کالاهای ترکیه ای، صادرات ایران در شرایطی که دلار در ایران ارزان شده بود می توانست تحت تأثیر قرار بگیرد. به خاطر تأثیری که ایران و ترکیه بر تجارت یکدیگر اثر دارند و بر درآمد ارزی یکدیگر اثر می گذارند، نمودار لیر در برابر دلار و ریال در برابر دلار هم دارای اشتراکی است، به همین خاطر در شرایطی که لیر سقوط کرده بود معامله گران می دانستند که این مسأله بر تجارت دوکشور می تواند اثر بگذارد و با توجه به آنچه که از گذشته مرسوم بوده به دنبال کاهشج لیر، افزایش قیمت دلار دربرابر ریال را نیز محتمل می‌دانستند که با بهانه شورش گروه واگنر لیر و روبل هر دو دلار را افزایشی کردند و خبر توافق کمرنگ شد.

حمایت مهم دلار چند است؟

از نظر فنی نیز سیگنال اندیکاتور مکدی در روز قبل در بازار ارز کارگر افتاد و قیمت دلار روند صعودی به خود گرفت و مقاومت ۵۲ هزار و ۲۰۰ تومان را درهم شکست.‌ در بازه زمانی پنج ساله دلار تهران یک خط روند صعودی دارد و یک خط روند مقاومتی که در این چند ساله به عنوان ترمیزگیر دلار عمل کرده اند و شکست این حمایت غالبا دوام نیاورده و دلار به بالای این خط برگشته است. حال با تشکیل یک مثلث و نزدیکی این دو خط روند حمایتی و مقاومتی به نظر می رسد دلار برای ماندگاری در بالای خط روند مقاومتی و یا پایین خط روند حمایتی تلاش کند و تثبیت در هر طرف می تواند سیگنال صعودی و نزولی را به بازار مخابره کند.

روز قبل در اندیکاتور ایچی‌کوموخط تنکاسن ، خط کیجونسن را به سمت بالا شکست که می تواند به معنای صدور سیگنال صعودی از جانب این اندیکاتور باشد ولی مقاومت سخت ۵۰ هزارو۸۰۰ تومان سد سختی است که کار را برای افزایشی های دلار سخت می کند که با آتش بس در روسیه و پررنگ شدن خبر توافق می تواند ادامه رشد سخت شود و زور شورش گروه واگنر در تقابل میانجی گری های عمان در بازار ارز کم شود. بر اساس این اندیکاتور حمایت ۴۹ هزار و ۸۰۰ توانم مهمترین حمایت پیش روی دلار در صورت نزولی شدن است.

نیاز سکه به دست گیری دلار

بررسی نمودار تکنیکی سکه نشان میدهد که حمایت های تکنیکی و سختی را برای صعود پیش رو دارد و بدون کمک دلار نمی تواند مقاومت های پیش رو را بشکند این بدین معنی است که در صورت صعودی شدن بازار، در این مرحله سکه نمی تواند در ابتدا لیدر صعودی بازار باشد و فعلا با اهرم دلار باید به سمت حمایت ها و مقاومت ها حرکت کند تا جای پای خود را در محدوده های مهم تری محکم کند.

حمایت ۲۸ میلیون و ۲۰۰ تومان فیبوناچی و مقاومت ۲۹ میلیون و ۶۰۰ فعلا مهم ترین محدوده های حمایت و مقاومت های پیش روی سکه هستند. سکه با یک سری مقاومت های متراکم مهم در مسیر صعودی روبه رو است که مقاومت های ۲۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و مقاومت ۳۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان فعلا بر سر راه آنست که نمی تواند بدون کمک دلار از سد آن ها رد شود.

سیگنال دلار به گروه پتروپالایشی

روز قبل نرخ ارز تثبیتی ترک خورد و اعلام شد که نرخ ارز گروه پترو پالایشی با دلار محدوده ۳۸ هزار تومان تسعیر خواهد شد، افزایش نرخ ارز محصولات صادراتی مانند پتروشیمی ها و پالایشگاه ها حاشیه سود این گروه را بالا می برد و با بهبود وضعیت سودآوری و بهبود نسبت قیمت به سودآوری می تواند تقاضا برای این گروه را تحت تاثیر قراردهد. انتشار همین خبر در روز قبل باعث ایجاد رنج مثبت در صندوق پالایش شد، صندوق پالایش با یک کندل افزایشی از محدوده حمایت ۳۸ درصدی فیبوناچی به بالا برگشت و مقاومت مهم محدوده ۱۸ هزار و ۳۵۰ تومان را پیش رو دارد. حمایت های محدوده ۱۶ هزار و ۲۰۰ تومان و ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان مهم ترین حمایت های پیش روی صندوق پالایش هستند.

۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۰
کد خبر: 44109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha