موج دوم کاهش  قیمت دلار و سکه از دوشنبه آغاز می شود

بازار ارز و سکه در دو محدوده حمایتی گیر کرده/ فنی‌ها پیش‌بینی می‌کنند احتمال موج دوم کاهش از دوشنبه وجود دارد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اکو ایران بازار ارز و سکه در دو روز انتهایی هفته گذشته دست نوسان‌گیر افتاد و در نبود بازارساز و به هوای تعطیلات قیمت‌ها نوسانی شدند. در ابتدای روز شنبه این هیجان همچنان در بازار وجود داشت اما رفته رفته قیمت‌ها از مرزهای مقاومتی عقب نشستند.

در مجموع بازار ارز و طلا در دو محدوده حمایتی گیر افتاده و رنج می‌زند. با توجه به این موضوع که بازار دست نوسان‌گیر افتاد ولی قیمت‌ها نوسان خاصی نداشتند، تحلیل‌گران معتقدند بازار فعلا خریدار خاصی ندارد که قیمت‌ها نتوانستند از مرز مقاومت رد شوند. مرز حمایت مهم دلار هرات ۵۴ هزار و ۳۰۰ تومان است و به عقیده معامله‌گران تا زمانی‌که بالای این سطح باشد بالایی‌ها پولبک برای تکمیل روند است. مرز مقاومت مهم هرات هم ۵۵ هزار و ۳۰۰ تومان است که بعد از ریزش نتوانسته بالای اون برود. محدوده مهم طلای آبشده هم ۱۱ میلیون و ۸۰۰ تا ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

با رشد قیمت بیت‌کوین در روز جمعه، قیمت تتر در بازار به کانال ۵۴ هزار تومان کاهش پیدا کرد که دوباره از دلار تهران عقب افتاد. نگاه رابطه الاکلنگی بیت‌کوین و قیمت تتر در بازار معتقد است در زمان بالایی رمزارزها با توجه به فروش تتر و خرید بیت‌کوین، قیمت تتر به واسطه عرضه بیشتر کاهش پیدا می‌کند و برعکس.

دو مطلب در بازار شنبه مورد توجه معامله‌گران بود. مطلب اول درمورد مقایسه نرخ افغانی و ریال بود. در این گزارش گفته شده از زمان ورود حکومت اسلامی طالبان در افغانستان تا الان قیمت افغانی نسبت به دلار، ۲۱ درصد تقویت شده و در بازار ایران از ۳۰۰ تومان به میانه‌های ۷۰۰ تومان رسیده است.

گزارش دوم درمورد مقایسه نرخ بهره کشور همسایه ترکیه با نرخ بهره ۳۰ درصدی جدید در ایران بود. در این مطلب نوشته شده باتوجه به نرخ بهره ۴۵ درصدی در بانک‌های ترکیه خیلی‌ها تشویق می‌شوند که پول‌هایسان را به آن‌جا ببرند و سود بیشتری کسب کنند.

از منظر تحلیل‌گران تنها متغیری که میتواند نوسان را در بازار حفظ کند تحولات سیاسی در منطقه است. اگر جنگ غزه به سمت آتش‌بس پیش برود قیمت دلار و سکه می‌توانند از مرزهای حمایتی عقب بنشینند و قیمت کف جدید بزند اما اگر سطح تنش در منطقه بالا برود بازار هم به واسطه آن نوسان خواهد داد.

معامله‌گران فنی معتقدند احتمالا در روز دوشنبه موج دوم کاهش در بازار شروع شود. این دسته می‌گویند به واسطه سود سپرده ۳۰ درصدی و پیش‌فروش خودروهای وارداتی، پول و نقدینگی در بازار نیست و پیش‌بینی می‌شود در صورت تزریق بازارساز شدت ریزش بیشتر شود.

۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۱
کد خبر: 52268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha