تثبیت نرخ ارز تنها راه حرکت به سمت جاده آرامش در بازار است/اگر آرامش به بازار ارز بازگردد سفته بازان به سرعت از بازار دور می شوند/نرخ ارز طی سال های گذشته همه را دلال و خریدار خودرو کرد

عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان گفت: در صورتی که آرامش به بازار ارز بازگردد سفته بازان به سرعت از بازار ارز دور می شوند، نه فقط بازار ارز، بلکه بازارهای دیگری که با قیمت دلار تغییر نرخ می دهند نیز از این قاعده مستثنی نیستند، لذا سوداگران به این نتیجه می رسند که سفته بازی جواب نمی دهد به این خاطر باید سرمایه خود را در بخش های دیگری مثل تولید اگر از سوی دولت حمایت شود سرمایه گذاری کنند.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، رحمان سعادت اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص سیاست تثبیت ارز و تاثیر عملکرد بانک مرکزی در تثبیت نرخ ارز و آثار آن در بخش های مختلف اقتصاد ایران گفت: بی شک سیاست تثبیت ارز از سال های گذشته به عنوان یک راهکار درست باید مورد توجه مسوولین قرار می گرفت چرا که در صورت تثبیت و سپس تک نرخی کردن ارز می توان به کاهش قیمت ها و نهادینه شدن آرامش در بازارهای مختلف امیدوار شد.

وی در این باره گفت: تثبیت قیمت ارز تنها راه حرکت به سمت جاده آرامش و ثبات در بازار است. قطع به یقین با تثبیت نرخ ارز مردم نسبت به وجود آرامش در بازار ارز مطمئن می شوند، به این خاطر است بعد از کاهش نرخ ارز تا چند هفته فروشندگان نسبت به کاهش قیمت ها مقاومت می کنند چرا که هنوز نسبت به کاهش نسبی نرخ ارز و ماندگاری کاهش قیمت ارز مطمئن نشده اند.

رحمان سعادت معتقد است: در صورتی که نرخ ارز کاهش بیابد و روند کاهش ادامه داشته باشد و در یک نقطه معقولی به ثبات برسد و تا چند ماه بر همین روال باقی بماند، مردم باور می کنند وارد دوره با ثباتی شده ایم.

عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان گفت: در صورتی که آرامش به بازار ارز بازگردد سفته بازان به سرعت از بازار ارز دور می شوند، نه فقط بازار ارز، بلکه بازارهای دیگری که با قیمت دلار تغییر نرخ می دهند نیز از این قاعده مستثنی نیستند، لذا سوداگران به این نتیجه می رسند که سفته بازی جواب نمی دهد به این خاطر باید سرمایه خود را در بخش های دیگری مثل تولید اگر از سوی دولت حمایت شود سرمایه گذاری کنند.

رحمان سعادت با اشاره به تاثیر ثبات ارزی در بازار خودرو به عنوان یک مثال روشن و عینی گفت: با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از گرانی خودرو به افزایش نرخ دلار نسبت داده می شود در صورتی که نرخ ارز کاهش بیابد و تثبیت شود قطعا دلالان از این بازار می روند.

وی گفت: افزایش نرخ ارز طی یکی دو سال گذشته همه را دلال و خریدار خودرو کرد، چرا که سود در خرید و فروش خودرو بود. بی شک تثبیت ارزی و تصویب واردات خودروهای کارکرده موجب خروج دلالان از بازار خودرو می شود. به طور طبیعی وقتی دلالان از این چرخه خارج شوند، بازار خودرو وارد فاز آرامشی می شود و شاهد ثبات بلند مدتی در این بازار به نفع خریداران و مصرف کنندگان واقعی خودرو خواهیم بود.

رحمان سعادت استاد اقتصاد تاکید کرد: ماندگاری ثبات دربازارهای مختلف بسیار مهم است؛ اما وقتی ثبات اتفاق می افتد که دولت و بانک مرکزی پای این قضیه بایستند و ثبات ارز را با سیاست گذاری های درست در زمینه داخلی و خارجی تضمین کنند، ثباتی که اثرات خود را نه فقط در بازار ارز، بلکه در سایر دارایی ها مثل طلا و سکه وخودرو و مسکن نشان می دهد.

رحمان سعادت خاطر نشان کرد: وجود ثبات ارزی برای کشور بسیار حیاتی است چرا که به تبع وجود چنین ثباتی مردم نسبت به عدم تغییر قیمت ها مطمئن می شوند، لذا کسی به فکر دلالی نمی افتد، یعنی کسی که نیازی به خودرو ندارد، ماشین نمی خرد، بلکه در فضای بی ثباتی است که در صورت عدم نیاز به خودرو، به جهت سرمایه گذاری بار تقاضا به بازار خودرو وارد می شود، یعنی وضعیت عادی نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان تاکید کرد: بنده بر این باورم دولت در طول یک سال گذشته متوجه سرنخ اصلی یا دلایل مهم تنش های اقتصادی کشور شده لذا اکنون به واسطه تغییر جهت در سیاست خارجی و اصلاحات اقتصادی به دنبال حل معضلاتی است که دامنگیر اقتصاد ایران شده است.

وی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: امیدواریم دولت و بانک مرکزی سرنخ حل مشکلات اقتصادی را گم نکنند، تا مردم بعد گذشت سال های سختی و تحمل تورم های بسیار بالا شاهاد ثبات اقتصادی و به تبع آن کاهش نرخ تورم باشند، هر چند که در وهله اول وجود ثبات در اقتصاد از کاهش تورم مهم‌تر است، اگر ثبات نباشد، برنامه ریزی نیز نخواهیم داشت، بنابراین وجود ثبات به معنای مساعد بودن شرایط برای برنامه ریزی و امیدواری به کاهش مشکلات است.

۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۷
کد خبر: 43794

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha