یکی از دشواری های بانک مرکزی ایجاد اطمینان در مردم نسبت به تثبیت بازار و نرخ ارز است/دکتر فرزین عملکرد مطلوبی داشته/ اساس کار بانک مرکزی  تثبیت نرخ ارز و ثبات در بازار است

تحلیلگر اقتصادی گفت: با تثبیت ارزی و ایجاد امید به ثبات در فعالین اقتصادی می توان به بزرگتر کردن بازارها فکر کرد و به تبع آن سهم تجارت خارجی را در اقتصاد افزایش‌ داد.اگر بانک مرکزی با سیاست گذاری های درست در تحقق ثبات ارزی موفق شود قطعا ارز آوری بیشتر به کشور به کاهش قیمت ها و حذف دلالی بازار ارز کمک می کند.سیاست های خوبی از زمان روی کار آمدن آقای فرزین در دستور کار بانک مرکزی قرار داده شده و خوشبختانه همچنان در حال دنبال شدن است.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، محمد کهندل کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص اهمیت تثبیت ارزی در کشور و راهکارهایی که می تواند به رشد و بهبود اقتصادی کشور بعد از تثبیت اقتصادی و ارزی کمک کند اشاره کرد و گفت: تثبیت ارزی مولفه بسیار مهمی است که زمینه ساز کاهش التهاب در بازارهای مختلف است، زمینه ای که اگر با مدیریت بانک مرکزی نهادینه شود به خودی خود عامل مهمی در کاهش انتظارات تورمی و به تبع آن فروکش کردن شعله سرکش تورم است.

وی در این باره افزود: با تثبیت ارزی و ایجاد امید به ثبات در فعالین اقتصادی می توان به بزرگتر کردن بازارها فکر کرد و به تبع آن سهم تجارت خارجی را در اقتصاد افزایش‌ داد. اگر بانک مرکزی با سیاست گذاری های درست در تحقق ثبات ارزی موفق شود قطعا ارز آوری بیشتر به کشور به کاهش قیمت ها و حذف دلالی بازار ارز کمک می کند.
محمد کهندل با تایید عملکرد بانک مرکزی در دوران مدیریت دکتر فرزین معتقد است: سیاست های خوبی از زمان روی کار آمدن آقای فرزین در دستور کار بانک مرکزی قرار داده شده و خوشبختانه همچنان در حال دنبال شدن است، مسیری که باید با شدت دنبال شود تا راهکارهای کاهش نرخ تورم و نرخ ارز قابل تحقق باشند.

کارشناس و استاد اقتصاد گفت: یکی از دشواری های پیش روی بانک مرکزی ایجاد اطمینان در مردم و فعالین اقتصادی نسبت به تثبیت بازار و نرخ ارز است، البته عملکرد کنونی بانک مرکزی روز به روز امید شکل گرفته را تقویت می کند که سیاست های درست همچنان اجرا می شود، یعنی سیاست‌های تثبیت شده ای است که در کوتاه مدت و به صورت گذار دنبال نمی شود؛ بلکه اساس و ارکان کار بانک مرکزی برای تثبیت نرخ ارز و ثبات در بازار ارز به شمار می رود.


محمد کهندل افزود: اما دولت و مجلس نیز در مساله ثبات اقتصادی باید به بانک مرکزی کمک کند. دولت و مجلس در این شرایط خطیر اقتصادی موظف هستند با قوانین درست و حمایت های لازم از تولید مانع ورود سرمایه ها به بخش های غیر مولد شوند.

وی تصریح کرد: پس این موضوع باید در دستور کار دولت و مجلس قرار بگیرد تا در بخش های مهم اقتصاد ایران که سفته بازی در آن بسیار رواج دارد مثل مسکن، خودرو، زمین، ارز، طلا چشم انداز آینده اقتصاد کشور و بازارهای مالی به گونه ای ترسیم شود که بازارهای اینچنینی درآمدهای باثبات و بدون ریسکی برای فعالین اقتصادی ندارد در حالی که بخش تولید می تواند درآمد با ثبات و مطمئنی برای بخش اقتصاد به ارمغان بیاورد.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی افزود: مساله حائز اهمیت این است که دولت با سیاست های خود با ایجاد فضای با ثبات و جلوگیری از فعالیت ها و سیاستهای زیگزاکی، آینده اقتصاد کشور را برای واسطه گران نامطمئن کند و برای بخش تولید، بازار با ثبات و با درآمدی تعریف کند.

وی تصریح کرد: البته این روند نباید مصنوعی و یا موقتی باشد، بلکه باید واقعی باشد و این موضوع در بخش های مختلف اقتصاد مشهود وعینی باشد یعنی این رویکرد باید اصلی ترین رویکرد مورد نظر دولت باشد تا سیر نزولی شدن تورم ادامه بیابد و شاهد کاهش تورم بیشتری در اقتصاد ایران باشیم.

محمد کهندل استاد اقتصاد در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: اگر در بخش تولید و تجارت خارجی توفیقات بیشتری داشته باشیم در صورتی که فضای اقتصادی در شرایط مطلوب تثبیت شود و بازار ارز هم به خوبی اکنون مدیریت شود؛ بی شک نرخ ارز هم با ثبات بیشتری سمت قیمت واقعی خود سوق پیدا می‌کند. چون قیمت ارز پایین تر از رقم فعلی است، این روند به افزایش ارزش پول ملی هم کمک می کند.

۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۶
کد خبر: 43846

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha