مشکلات مردم در سال ۱۴۰۱ با چند دهه گذشته برابری کرد/فشار شدیدی بر مردم تحمیل شد/تورم امسال با خواست دولت در موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ رخ داد

عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان گفت: سال ۱۴۰۱ سال خاصی برای کشور بوده است چرا که فشار اقتصادی شدیدی به مردم وارد شد، فشاری که با دست و خواست دولت در موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ رخ داد در حالی که نه مردم و نه اقتصاد تورمی ایران آماده پذیرش چنین تغییراتی نبود، تغییراتی که روی چند قلم کالا اثر نگذاشت بلکه زنجیروار اقتصاد و معیشت مردم را تحت تکانه های زیاد تورمی کرد.مشکلاتی که مردم ایران در سال جاری تحمل کردند با تمامی چند دهه گذشته برابری کرد و حتی بیشتر بود.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد رحمان سعادت کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفت وگو با رادار اقتصاد در خصوص اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۱ وآنچه در این سال متفاوت و متمایز بود و منجر به فشارهای زیادی بر مردم شد گفت: به نظر می رسد مشکلاتی که مردم ایران در سال جاری تحمل کردند با تمامی چند دهه گذشته برابری کند و حتی بیشتر باشد به همین خاطر می توان گفت سال ۱۴۰۱ سال خاصی برای کشور بود.

وی در این باره خاطر نشان کرد: از این جهت سال ۱۴۰۱ سال خاصی برای کشور بوده است چرا که فشار اقتصادی شدیدی به مردم وارد شد، فشاری که با دست و خواست دولت در موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ رخ داد در حالی که نه مردم و نه اقتصاد تورمی ایران آماده پذیرش چنین تغییراتی نبود، تغییراتی که روی چند قلم کالا اثر نگذاشت بلکه زنجیروار اقتصاد و معیشت مردم را تحت تکانه های زیاد تورمی کرد.

رحمان سعادت کارشناس و تحلیلگراقتصادی افزود: با اینکه دولت وعده داد برای حل مشکلات مردم و عدم گره خوردن مسائل سیاسی و برجام به سفره مردم تلاش می کند اما متاسفانه این مهم محقق نشد و دولت نتوانست برای رفع مشکلات مردم تلاش مثمرثمری کند.

رحمان سعادت کارشناس و تحلیلگر اقتصادی افزود: یکی از اتفاقاتی که در سال جاری داشتیم افزایش شدید قیمت ها و بالا رفتن شدید نرخ ارز بود موضوعی که منجر به نوسانات مختلفی در بازارها شد و مانع بزرگی در برابر سرمایه گذاری و رشد اقتصادی گذاشت. بی ثباتی نرخ ارز و تورم های بزرگی که در سال جاری داشتیم به بیکاری بیشتر دامن زد و اقتصاد ایران را از جهات مختلفی دچار نابسامانی های متعددی کرد.

رحمان سعادت خاطر نشان کرد: کاهش نرخ دلار طی روزهای گذشته ناشی از اجرای سیاست تنش زدایی است، سیاستی که با انتشار اخبار مثبت به بازار منجر به آرامشی شده که امیدواریم با افزایش تنش زدایی ایران بتواند راهی و جایی برای خود در بازارهای منطقه باز کند تا بتوانیم از اقتصاد منطقه استفاده کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان در ادامه بحث توضیح داد: آنچه در موضوع مسائل داخلی اقتصاد حائز اهمیت است اینکه به نظر می رسد دولت باید بودجه ۱۴۰۲ را در ارتباط با برنامه هفتم توسعه ای تنظیم کند چرا که از سال بعد این برنامه شروع می شود و هماهنگی برنامه هفتم با بودجه سال آتی می تواند نقطه عطفی برای سال آینده باشد.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی خاطر نشان کرد: شعار امسال که برمبنای حمایت از اقتصاد و کسب و کارهای دانش بنیان بود نیز شعار بسیار خوبی است که دولت باید آن را با پیگیری های مداوم محقق کند چرا که با ارز آوری حاصل از صادرات محصولات دانش بنیان و بی نیازی از واردات بسیاری از کالاهایی که درداخل ساخته می شود فشار ارزی از روی کشور برداشته می شود.

سعادت معتقد است: به همین خاطر انتظار می رود دولت در این بحث سرمایه گذاری کند به این دلیل که طبیعتا بحث سرمایه گذاری در سال اول جواب نمی دهد اگر دولت در سال آتی بتواند این حوزه را تقویت کند در افزایش تولیدات صنعتی ، کشاورزی و بخش صادرات گام های بلندی برداشته می شود.

رحمان سعادت استاد اقتصاد دانشگاه سمنان افزود: معتقد هستم اولین کاری که دولت با یک برنامه ریزی درست باید انجام دهد کنترل تورم و کنترل نرخ ارز وبا ثبات کردن نرخ ارز است، اگر این مهم محقق شود قطع به یقین شرایط تا حدود زیادی برای سرمایه گذاری و رشد اقتصادی مطلوب می شود.

وی در پایان گفت وگو خاطر نشان کرد: به هر حال همچنان چالش ها و ابهامات بسیار زیادی در مسائل اقتصادی کشور داریم که باید حل و فصل شود ضمن اینکه باید منتظر نامگذاری سال ۱۴۰۲ باشیم و اینکه تنظیم درست بودجه سال آینده قطعا روی وضعیت اقتصادی کشور در سال بعد بسیار اثرگذار خواهد بود.

۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۶
کد خبر: 40485

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha