برخی از مدیران تعمدا دست به خرابکاری می زنند/ باید مراقب مشاوره های غلط که دست کمی از نفوذ ندارند باشیم/ سیاست های اخیر دولت ناموفق بوده است

عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان گفت: مشاوره‌های غلط نشان می‌دهد فقط بحث عدم توان مدیریتی در میان نیست، بلکه برخی به دنبال آن هستند با مشاوره های غلط وضعیت اقتصادی را بدتر کنند تا به نارضایتی عمومی تبدیل شود، شبیه سیاست های ناموفق دولت در سه ماه اول سال جاری که می تواند منجر به تشدید اعتراضات و حساسیت هر چه بیشتر مردم شود چرا که معیشت آنها به خطر افتاده است.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد،  رحمان سعادت اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان در گفت و گو با رادار اقتصاد به مساله وجود نفوذی ها در اقتصاد ایران اشاره کرد و با تایید این موضوع که تخریب اقتصاد جز کار عوامل نفوذی می تواند باشد، گفت: آزمون و خطاهایی که درباره مسائل و سیاست ها و راهبردهای اقتصادی در طی چند سال گذشته گرفته شده این موضوع را به ذهن خطور می دهد که در کنار بی تدبیری و بی توجهی به اینکه راهبردهای غلط ما را تا چه اندازه از رشد اقتصادی و دست یابی به بهترین وضعیت اقتصادی دور می کند نمی تواند تعمدی نباشد، پس پای نفوذی ها با هدف عدم پیشبرد مسائل اقتصادی در میان است.

وی در این باره گفت: حجم تخریب نفوذی‌ها در ابعاد مختلف نشان می دهد دست هایی در کار است تا مسائلی را به اقتصاد، تولید و معیشت مردم وارد کنند. با توجه به اینکه مسائل اقتصادی و مدیریت آنها از حساسیت بسیاری برخوردار است به نظر می رسد برخی از مدیران تعمدا دست به خراب کاری می زنند تا وضعیت را از این وخیم تر کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان خاطر نشان کرد: به این معنا که مدیران نامربوط که براساس شایستگی انتخاب نشده اند و محصول انتخاب های سیاسی و جناحی هستند عامدانه یا حتی به صورت غیر تعمدی با سیاست های نامربوط به بدتر شدن وضعیت اقتصادی کشور دامن می زنند.

وی در خصوص تاثیر تحریم ها و حرکت اقتصاد به سمت فضای غیر روشن و شفاف گفت: وضعیت اقتصادی ایران از چند جهت باید بررسی شود چرا که فقط نمی توان حضور و وجود مدیران ناکارآمد را علت این موضوع دانست، بلکه بسته شدن و تنگ تر شدن فضای اقتصادی به این مساله دامن می زند به گونه ای که تاریک بودن فضای اقتصادی واینکه نمی توان آینده روشنی برای اقتصاد ایران تصور کرد حتی موجب می شود که مدیران به غلط سیاست گذاری کنند یا به دلیل وضعیت بد اقتصاد مجبور به طی راه هایی شوند که قطعا در بلند مدت جواب در خور تاملی نمی دهد.

وی در این باره توضیح داد: با توجه به تلاطمات سیاسی، بین المللی و اقتصادی عملاً بسیاری از سیاست های مثبت نیز تحت تأثیر این موضوع قرار می گیرد یعنی صرفاً مسئله نفوذ در میان نیست، بلکه به اعتقاد بنده در کنار بحران های مدیریتی، تحریم ها نیز اقتصاد ایران را به چالش کشیده اند و بار سیاست گذاری و مدیریت غلط را در اقتصاد کشور چند برابر افزایش داده اند. تحریم های صد درصدی و همه جانبه ای که در طول ده سال گذشته بر ایران تحمیل شده، قطعا بر هر کشوری وارد می شد منجر به افزایش چند برابری مشکلات می گردید به طوری که حتی ممکن بود به فروپاشی اقتصاد بیانجامد.

رحمان سعادت دراین باره تصریح کرد: به دلیل اینکه اقتصاد ایران دارای ابعاد مختلفی است و آب وهوا و جغرافیای متنوعی دارد، دارای چهار فصل است قطعا قادر به عبور از برخی بحران هایی شده که می توانست بسیاری از کشورها را از پا بیاندازد. آنچه در این موضوع قابل تامل است اینکه انتظار می رود افراد شایسته ای در شرایط تحریمی سکان کشتی اقتصاد ایران را به دست بگیرند تا به وضعیت نیمه مطلوب برسیم. در طول سال های گذشته روی کار آمدن افراد غیر متخصص در بخش های مختلف اقتصادی منجر به فاصله گرفتن از مزیت مطلوب برای ما شده است به این خاطر معتقد هستم انتخاب مدیران در مدیریت مطلوب اقتصادی و دور ماندن از نفوذی هایی که برای تخریب اقتصاد آمده اند بسیار موثر است.

وی در ادامه بحث خاطر نشان شد: از سوی دیگر مدیران توانمندی که روی کار هستند به دلیل تحریم ها قادر به انجام بهترین کار نیستند، ضمن اینکه سیاست های اقتصادی مانند یک زنجیر به هم وصل است یعنی ارکان دولت و حاکمیت برای به منصه ظهور رسیدن یک سیاست باید تعامل خوبی با هم داشته باشند، چرا که از یک ارگان نمی توان انتظار بهبود و تسریع در امور اقتصادی را به تنهایی داشت.

رحمان سعادت در این باره افزود: تا زمانی که سیاست خارجی تحول نکند سیاست داخلی نیز دچار تحول نمی شود. به دلیل تحریمها مدیران توانمند، علاقمند به حل مسائل و دلسوز مردم نیز در کناری مانده و دست آنها بسته است چرا که در شرایط متلاطم قادر به انجام کار آنچنانی به نفع اقتصاد ایران نیستند. از سوی دیگر باید مراقب مشاوره های غلط که دست کمی از نفوذ ندارند باشیم. تکرار مشاوره‌های غلط نشان می‌دهد فقط بحث عدم توان مدیریتی در میان نیست، بلکه برخی به دنبال آن هستند با مشاوره های غلط وضعیت اقتصادی را بدتر کنند تا به نارضایتی عمومی تبدیل شود، شبیه سیاست های ناموفق دولت در سه ماه اول سال جاری که می تواند منجر به تشدید اعتراضات و حساسیت هر چه بیشتر مردم شود چرا که معیشت آنها به خطر افتاده است. از این جهت معتقد هستند دولت سیزدهم در اتخاذ سیاست هایی که با معیشت و رفاه مردم مرتبط است حساسیت به خرج دهد و از به کار گرفتن سیاست های عجله ای خودداری کند تا از تبعات آتی سیاست های عجولانه در امان بماند.

۱۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۶
کد خبر: 30209

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha